Jak zvládat stres ze závěrečné práce?

Osobní rozvoj / 16.8.2017

Autor:

Při psaní závěrečných prací přichází pro většinu studentů období stresu, shonu a usilovné práce. Přečtěte si, jak stres zvládnout a nezbláznit se z něj.

1.  Udělejte si plán a ten dodržujte

Pokud si dokážete realisticky zhodnotit kolik učení vás čeká v čase, který na učení máte, budete se stresovat mnohem méně. Vypracujte si časový plán s dostatečnou rezervou a ten dodržujte. Pokud se budete dívat na hromadu knih a děsit se toho množství látky, kterou se musíte naučit, nikam se nepohnete. Rozdělte si proto přípravu na zkoušku na malé zvládnutelné úseky a postupujte systematicky po menších krůčcích.

2.  Nezapomínejte na pauzy

Je dokázáno, že vaše mysl se nejlépe soustředí prvních 45 minut. Zbytečně se proto nepřepínejte a nestresujte, ale plánujte pravidelné krátké pauzy, které budete důsledně dodržovat. V tomto ohledu je třeba disciplína proto, abyste pauzy nenatahovali a k práci se včas vraceli. Pokud to ovšem zvládnete, vaše učení bude mnohem více efektivní a bez zbytečného stresu.

3.  Dobře jezte a pijte

Pro správné učení je také třeba dostatečný přísun energie. Pokud chcete být dostatečně aktivní, musíte nastolit určitý režim i ve stravování a pitném režimu. Jezte proto pravidelně v menších porcích a často pijte. Vyzkoušejte třeba celozrnné pečivo, rýži, těstoviny nebo kuřecí či rybí maso. Ideální je také čočka nebo jiné luštěniny, které vám současně dodají potřebné bílkoviny.

Tip: Pokud si nevíte rady a jen těžko hledáte dostatek času k učení, podívejte se na možnost vypracování diplomové práce. Ušetříte tak nejen čas, ale především se elegantně vyhnete stresu.

4.  Pořádně spěte

I když v tomto období samozřejmě není na spánek moc času, snažte se přesto spát alespoň 7 – 8 hodin denně. Kvalitní spánek se vám vyplatí a následující den budete více produktivní. Usínejte pravidelně v dobře větrané místnosti a pravidelně také vstávejte.

5.  Vhodný čas na učení

Každý člověk má zcela jiné biorytmy. Někomu vyhovuje učit se brzy ráno, někomu dopoledne a jiný se zase učí v noci, kdy je všude klid. Je potřeba zjistit, co vám konkrétně nejlépe vyhovuje.

6.  Zapomeňte na alkohol a cigarety

Stejně jako kofein vám škodí přemíra alkoholu, cigaret a jiných drog. Možná vám to na chvíli pomůže vyrovnat se se stresem, ale v konečném důsledku se budete cítit mnohem hůře a ještě si poškodíte váš organismus. Nakonec můžete trpět nespavostí nebo naopak přehnanou únavou, což vám rozhodně neprospěje.

7.  Dopřejte si relaxaci

Pokud je toho na vás moc, naučte se vypnout a zajděte třeba s partnerem na dobrou večeři nebo s přáteli na skleničku. Uvidíte, že po takovém odreagování se vám bude hned vše dělat lépe s úsměvem na rtech.

8.  Pravidelně se hýbejte

Za stres často může právě nedostatek pohybu. Začněte pravidelně cvičit a uvidíte, že budete daleko více v pohodě. Pomoct vám může i obyčejná chůze. Při sportu si odpočinete od všedních záležitostí, budete se soustředit jen na sebe a navíc se vám budou vyplavovat endorfiny.

9.  Počítejte s problémy

Nenechat se zaskočit je jedním z hlavních sebeobranných principů. Stresující faktory prostě existují a z našich akčních životů je jen tak nevymažeme. Nezbývá tedy, než je přijmout jako běžnou součást všedního dne. Lépe nečekané negativní události přijímají lidé, kteří si svět příliš neidealizují a s komplikacemi počítají.

10.  Vybavte se bylinkami

Bylinek, které od stresu pomáhají, je velké množství.  Například čaj z kozlíku zklidňuje nervy, odvar z meduňky napomáhá zbavit se špatných myšlenek a heřmánek zase působí jako přírodní sedativum.

Zdroj všech fotografií: Pixabay.com

Generace21

Generace21

Zanechte komentář