Atomic Blonde: Dejte mi alespoň jednu sympatickou postavu

Film / 29.7.2017

Trailer sliboval mnohé: nadupaný příběh, prvotřídní agenty ve studenoválečném Berlíně, podmanivou muziku, nervy drásající akční scény, fascinující vizualitu. Co z toho se přeneslo i do opravdového filmu?

Atomic Blonde

Akční / Thriller

USA, 2017, 115 min

Režie: David Leitch

Scénář: Kurt Johnstad

Hrají: Charlize Theron, James McAvoy, John Goodman, Sofia Boutella, Toby Jones, Eddie Marsan, Roland Møller, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Attila Árpa, Daniel Bernhardt, James Faulkner a další

Agentka MI6 Lorraine Broughton (Charlize Theron) je vyslána do Berlína, aby odsud přivezla mrtvé tělo svého kolegy Gasciognea a splnila úkol, kvůli kterému byl on nejspíš zabit. Její spojkou má být již zcela domestikovaný agent David Percival (James McAvoy), jež nejen díky svému kožichu a vystupování učinil z Berlína svůj rajón. Všechno se ale komplikuje hned jak letadlo s Lorraine dosedne na německou půdu – okamžitě má v patách KGB a vypadá to, že zrádců je v Berlíně požehnaně. A navíc se píše rok 1989, Berlínská zeď je na spadnutí, což ne všem tak úplně vyhovuje.

Berlínská zeď stejně jako zbytek Berlína slouží spíše jako atraktivní kulisa, než že by byla využita v příběhu samotném.

Zatím to zní docela dobře, že? Tajní agenti, špičky v oboru na úniky a boj zblízka – ten je totiž na filmovém plátně efektivnější –, neobvyklé prostředí, neotřelý filmařský přístup. Jenže jak dobře film začíná skvělou hudební sekvencí prchajícího agenta, tak o to hůř se mu vede s časem. Příběh klopýtá, je zbytečně natahován, dějová linka včetně hlavních protagonistů není schopna udržet diváka v napětí a ke konci už je jediné přání: Ať už je, proboha, konec.

Berlín na konci 80. let vypadá spíš jak neonový divoký západ, nemluvě o tom, že film nechá diváka ztratit se v otázce, zda se nyní nachází v Západní nebo ve Východní části města. Napovím vám, jak to rozlišovat: podle zábradlí domů. Oprýskanou omítku najdete na obou stranách, ale v Západním Berlíně jsou všechny domy historické, zatímco ty východní do jednoho disponují šablonovitě socialistickými schodišti s funkcionalistickým zábradlím. Samozřejmě.

Kvalita soubojů upadá postupem času. Jak kdyby hercům i filmařům docházeli síly a zdravý úsudek. Závěrečný boj je spíše náhodné setkání agresivních opilců, kteří se hodně potácí, hodně krvácí a hodně hekají.

Podivný pocit narůstá společně s divokými večírky, které ve Východním Berlíně organizuje Percival (a díky nimž je v kontaktu se svými zdroji). Není možné se zbavit dojmu, že si v tomto filmu někdo naplňuje své hodně divoké a barevné sny o Berlíně starých časů. Otázkou je, nakolik jsou tyto kreace výsledkem práce filmařů, a nakolik vycházejí z komiksové předlohy „The Coldest City“ Antony Johnstona.

Na začátku tak dobrá muzika se postupně stává otravnou, i když německé popové hity zajisté potěší. Politické okolnosti jsou navíc katastrofálně nevyužity, zůstávají stále se opakující kulisou ve všudepřítomných televizích.

V hlavní roli se ukáže Charlize Theron. A ačkoliv její hrdinka je na první pohled uchvacující, její smrtelný blond vzhled funguje stěží do půlky filmu. Pak už začíná být nesnesitelně nesympatická a plochost postavy, která nemá žádnou motivaci, emoce, historii a ani špetku charizma, tomu zrovna nepomáhá. Body má snad jen za odvahu týmu ukázat Charlize na začátku filmu zbitou a s hlubokými podlitinami, takže veškerý sex-appeal zůstal odložen v předsíni; současně je určitě plus, že snad veškeré bojové scény si natáčela herečka sama. Škoda, že jsou tak falešné a neuvěřitelné. Nemluvě o hekání, které spíš než boj na život a na smrt připomíná tenisový zápas.

Francouzská agentka Delphine (Sofia Boutella) poslouží především ke scéně, která se má nejspíš stát nočními vzpomínkami adolescentních diváků. Ale lesbický sex v neonové záři už dávno není tak originální, jako možná byl v roce 1989.

Nesympatičnost je ostatně hlavním znakem všech postav, které se ve filmu ukážou. Od ruských agentů v americké produkci divák nic jiného čekat nemůže, ale v celém filmu se těžko hledá jedna jediná postava, které by byl divák ochoten fandit a na které mu může záležet. Nejlépe z toho závodu vychází mladý podvodník Merkel (Bill Skarsgård),  který pro Lorraine připravuje falešné pasy. Ale to skutečně není moc, natož vzhledem k tomu, že se na plátně objeví všehovšudy třikrát.

0 46 100 1
46.25%
Average Rating

Atomic Blonde: Bez lítosti

Zajímavě pojatý thriller o agentech v dobách studené války. Ambice filmařů byly zajísté velké, ale na plátně fungují jen některé z nich. Vizuálně velice zajímavé, z neonových barev až přechází oči. Herecké výkony ale pokulhávají, většinou vinou ploše napsaných postav, to samé se, bohužel, týká i děje.

  • Děj
    55%
  • Herecké výkony
    45%
  • Vizuální stránka
    80%
  • Hekání při soubojích, čekání protivníků, až na ně přijde řada, a podobné nesmysly
    5%

Jana Leichterová

Zanechte komentář