Léčba stresu pohybem? Jde to!

Osobní rozvoj / 3.7.2017

Pravidelný pohyb dokáže leckdy stejné zázraky jako řada předepsaných antidepresiv.

O tom, že sport je zdraví prospěšná věc, není v naší společnosti žádných pochyb. Fakt, že pravidelný pohyb zlepšuje mimo fyzické kondice i tu psychickou, je známý už sice méně, ale přesto to není nic, o čem by se nevědělo. Zkuste si však představit situaci, kdy trpíte psychickými potížemi, depresemi, jdete za psychologem a ten vám místo antidepresiv předepíše pravidelný pohyb, například každodenní běh. Takovýto předpis by vám pravděpodobně příliš mnoho lékařů nedalo. Anebo dalo, ale daný pohyb by uvedli jen jako doplňkovou léčbu. Ale ani my pacienti na tom nejsme lépe. Místo do posilovny chodíme spíše za terapeuty. Následující výzkum nám však pomůže lépe ukázat, že možná děláme chybu.

V osmdesátých letech minulého století, kdy se diagnóza deprese rozvíjela v globální pandemii, začala řada psychologů a psychiatrů tuto duševní nemoc důkladně zkoumat. Jeden z nich, James Blumenthal, ve své studii pracoval se skupinou penzistů trpících depresemi a rozdělil je do tří skupin. Jedna byla léčena antidepresivy, druhé naordinoval cvičení a třetí skupina kombinovala obě metody. Všechny skupiny poté prokázaly zlepšenou psychickou kondici, nejdéle si ji však udrželi ti s naordinovaným pravidelným pohybem. I řada pozdějších teorií potvrdila, že účinky sportu na deprese jsou srovnatelné s antidepresivy a psychoterapií.

Proč pohyb natolik pomáhá se zvedáním nálady, není zcela jasné a důvody se pečlivě zkoumají. Část vědců se domnívá, že cvičení mění neurochemii v našich mozcích tak, že člověk dokáže lépe zvládat stres. Účinky tréninku prý dokáží kopírovat efekt antidepresiv tím, že produkují bílkoviny, které podporují růst nervových buněk.

pohyb duševní zdraví stres

Řada vědeckých teorií potvrdila, že účinky pohybu při léčbě depresí jsou srovnatelné s účinky antidepresiv. Zdroj fotografie: pexels.com

Jedna věc je však jistá: pravidelný pohyb a cvičení jsou prostě zdraví prospěšné a dokáží vyřešit spoustu fyzických i psychických problémů prakticky zadarmo. Největším úskalím této „léčebné kúry“ je však častá nechuť depresivních pacientů se začít hýbat a mít k uzdravení vůbec nějakou motivaci. Proto je důležitý bod, který byl zmíněn už na začátku: ozdravný pohyb by měli ukládat sami lékaři, neboť jak je všeobecně známo, lidé si často nechají od doktorů nasadit cokoliv, hlavně že jim to předepsal nějaký MUDr.

Autorka vycházela ze článku Zacvičte s depresí uveřejněném v časopise Respekt 19/2017

Zdroj úvodní fotografie: pexels.com

Adéla Paruchová

Adéla Paruchová

Zanechte komentář