Mindfulness třikrát jinak aneb jak na stres

Osobní rozvoj / 26.5.2017

Zbavování se stresu pomocí mindfulness není nic nového. Existují ale i méně očividné cesty.

V květnu se konala konference MindfulnessCON Practise: Stress Management, kde se účastníci mohli v rámci workshopů seznámit s různými technikami a způsoby, jak využít mindfulness v boji se stresem. Tři z nich vám teď představí tento článek. A jsou to právě ty, u kterých se občas může zdát, že mindfulness využívají jen tak „mimoděk“.

Co to vlastně mindfulness je? Pokud jste četli náš rozhovor s Jaroslavem Chýle (který na konferenci také nechyběl) o Mindfulness-Based Stress Reduction, asi už tušíte. Jde o schopnost pozorovat a vědět přesně, co se v každém okamžiku v nás děje, a to s přijetím a určitým laskavým odstupem. Schopnost, kterou můžeme trénovat a rozvíjet.

Stres a vztahy

Že právě naše vztahy s druhými lidmi mohou být velkým zdrojem stresu, to asi nikoho nepřekvapí. Setkání se s novými lidmi, více či méně sympatickými, prezentování nebo obecně mluvení před ostatními, nedorozumění… Situací může být nespočet. A když se na workshopu s názvem „Jak zvládat stres v mezilidských vztazích?“ setkáte se skupinou neznámých lidí, můžete rovnou začít trénovat!

A tak to také celé začalo. Židličky jsme opustili hned v úvodu a postupně se od očních kontaktů s ostatními dostali až k rozhovorům. V čem byl ale největší rozdíl oproti „nemindfulness“ tréninku komunikace? Představte si, že vždy po určitém úseku konverzace máte čas jen na sebe. Zavřete si oči a zaměříte se na to, jak vám je, jak vnímáte, co se děje, jak se cítíte. A pak, když zase oči otevřete, můžete v rozhovoru pokračovat s větším vědomím sama sebe. Nebo že v průběhu rozhovoru najednou uslyšíte cinknutí, a tak se se třikrát zhluboka nadechnete. A to vše proto, abychom se naučili být více přítomní v rozhovoru.

Tenhle workshop byl vlastně malou ochutnávkou Relational Mindfulness Training (RMT) v podání Marka Vicha, který společně s Honzou Burianem tento program vytvořil. Ačkoliv si účastníci zkoušeli, jak na stres ve vtazích jen hodinu a půl, někdy jsou nejdůležitější otázky, které si odneseme. Jak moc obvykle vnímám, co se děje během rozhovoru? A co se děje ve mně?

Mezilidské vztahy často působí stres. Zdroj: Pexels.com

Kdo si hraje…

Říká se, že kdo si hraje, nezlobí. A i naše mysl bývá trochu klidnější, když si jen hrajeme, než když zažíváme něco v reálném životě. Proč toho tedy nevyužít? Nemusíme být zrovna vášnivý hráč a soutěživec, abychom i při hraní objevili nějaký ten stres. A i když je obvykle mnohem menší než v reálné situaci, dost často pak v životě najdeme paralelu. A tak máme šanci vyzkoušet si s naším stresem zatočit ve hře, tak nějak nanečisto.

Když na workshopu „Stress! The game is over: Práce se stresem z pohledu gamifikace“ přišel čas na hraní si jedné ze dvou připravených her, někteří z účastníků vypadali trochu skepticky. Však také hru si mohou zahrát doma. Na scénu však opět přichází mindfulness. Bez pozorného vnímání toho, co se děje ve hře i s námi, bychom si „jen“ užili (nebo také neužili) hru. Účastníci ale měli za úkol projít pod vedením Jiřího Brédy hned několika kroky, od pozorování a vnímání přes nalezení stresoruvymyšlení taktiky, jak na něj, až po vyzkoušení si téhle taktiky v herní situacivymýšlení, jak toho využít v životě.

Hraní si zkrátka není jen pro děti a kdo se do her pustí s nadšením a i s všímavostí, může leccos objevit.

Hry jsou pro vypořádání se se stresem bezpečnějším prostředím. Zdroj: Pexels.com

Úsměv prosím!

Stalo se vám už někdy, že jste si dobře všimli, když jste se cítili špatně, ale to, že vám bylo lépe, jste si uvědomili, až když začalo být znovu hůř? Někdy pro nás může být daleko větší výzva všímat si pozitivních změn. A právě tomu byla věnována pozornost na workshopu Jany Kyriakou „Řeč těla a jóga smíchu“.

Ať už se účastníci snažili vnímat své tělo, nebo se smáli na celé kolo, tak v průběhu celé doby, od samého začátku až do konce, sledovali, jak se cítí. Jóga smíchu je pak opravdu pozitivní zážitek sám o sobě a nejde vydržet se nesmát. Zbavit se stresu by nejspíš pomohla i sama o sobě, bez úmyslného zaměřování pozornosti, ale pokud si najdete chvilku, abyste do celého procesu zapojili i mindfulness, účinek bude o to větší.

Smích dokáže být i nakažlivý. Zdroj Pexels.com

Všimli jste si?

Možná jste si něčeho při čtení všimli. Mindfulness se dá využít v různých situacích a vždy přináší něco navíc. A nemusí to být jen o stresu, ale i o objevování něčeho nového, kolem sebe nebo v sobě samém. Můžete to cvičit každý den, v každém okamžiku. Co třeba právě teď?

Zdroj informací: www.mindfulnessclub.cz/mindfulnesscon

Zdroj úvodní fotografie: Pexels.com

Denisa Mouchová

Denisa Mouchová

Jsem lektorka, soft skills trenérka a studentka psychologie. Baví mě překračovat hranici komfortní zóny, stále se posouvat dál a ráda k tomu pomáhám i ostatním. Pokud při tom mohu i cestovat, tak je zážitek kompletní. Mám ráda přírodu, psaní, malování a sport.

Zanechte komentář