Recenze: Nioh – samuraj v boji za čest

Život samuraje není úplně růžový. Nezastaví ho ale ani stále se opakující smrt a proudící hordy nepřátel.

NIOH

Platforma: Playstation 4

Vývojáři: Team Ninja

Vydavatel v ČR: Sony ČR

Lokalizace: anglická

Ačkoliv jsem říkal už při recenzování hry Gravity Rush 2, že nejsem fanoušek asijských her, přistála mi na recenzi další asijská hra, a to Nioh. Opět můžu konstatovat, že jsem za to rád. Samurajská mytologie mi není úplně cizí, a i když mám menší problém s typem těchto her, byl jsem příjemně překvapen. Ale vezmeme si to hezky popořadě.

Již dobře známe ten pocit neustálého umírání a opakování jedné sekvence hry stále a stále dokola. S tím, že už to několikrát vzdáme, ale stejně se k tomu vrátíme. Tohle nám poprvé ukázala série Dark Souls a její předchůdce Deamon’s Souls. Následně nám sousedi z Polska předvedli, že v podobném duchu to může jít i jinde a vznikla velice povedená hra Lords of Fallen. Nyní přišel Team Ninja s novým fungujícím zasazením, a to do samurajské mytologie. Dokonce ukázali, že tenhle žánr může být ještě lepší.

Začátky střelného prachu byly děsivé.

Trocha historie a fantazie

Geralt s katanou. To bylo první přirovnání, které mě napadlo k hlavnímu protagonistovi hry. Ten má být představitelem prvního samuraje ze západních zemí. Hra se zčásti opírá o historický základ, takže můžete potkat skutečné historické postavy. Dodává ale také velkou dávku fantazie, hlavně co se týče schopností jak hlavního protagonisty, tak i jeho nepřátel a celkově celého herního světa.

Od příběhu ale nečekejte nějaké zázraky. I zde se bohužel Nioh podobá hře Dark Souls, i když se vývojáři snaží hned naservírovat alespoň nějaký příběh.

I na takovou potvoru narazíte.

Smrt najdeš všude

Velká podobnost s hrou Dark Souls tu je a nebudeme se snažit říkat něco jiného.  Naštěstí oproti již zmíněnému Lords of Fallen, který nabízel na rozdíl od Dark Souls několik nových prvků, přináší Nioh nový a neotřelý prvek snad u každého aspektu hry. Jediné, co se příliš nemění a co mi na těchto hrách vadí, je neustálá obnova nepřátel. A nejen po vaší smrti, ale i po načtení hry či jen jejím uložení a vyléčení u oltáře.

Férový souboj

Samozřejmě po smrti ztratíte veškeré nasbírané Amrity (něco jako zkušenostní body) a hra vás přenese k nejbližší svatyni, kde jste se pomodlili. Vaše body vám zatím hlídá duchovní strážce, ale pokud je neseberete a umřete znovu, o vše přijdete.

Okřídlený společník.

Boj je to nejdůležitější

Samotný soubojový systém je to, co dělá Nioh lepší než Dark Souls. Hra sází na tradiční lehký útok, silný útok, úskok a obranu. Do toho způsob boje neovlivňuje pouze zvolená zbraň, ale i vybraný styl: nízký, střední a vysoký. Každý z těchto stylů má svoje využití a své útoky, což dělá souboje ještě více atraktivní. Celkově jsou dynamičtější a vypadají o mnoho lépe.

Druhá věc, pro kterou má Nioh lepší souboje, je samotná výdrž neboli stamina, která se zde nazývá Ki. Tu mají i soupeři, a proto můžete taktizovat v tomto směru. Stačí nechat soupeře unavit a poté zaútočit. Když někomu dojde Ki, nemůže se pár sekund hýbat.

Katana s hvězdicemi nebo kanón s magií

Hra obsahuje celkem osm druhů zbraní, a to meče, dvojice mečů, kopí, sekery, kusarigama, luky, pušky a ruční kanón. Do toho můžete používat i podpůrné zbraně, jako jsou házecí hvězdice, výbušné bomby a kouzelné svitky. I když z nepřátel padá zbraní opravdu hodně, klidně se můžete rozhodnout pro svoji oblíbenou a tu trénovat a vylepšovat. Používáním dané zbraně se postupně a pomalu vylepšuje. Dále tomu můžete pomoci tak, že ji za suroviny z nepoužitého vybavení a peněz vylepšíte.

Cesta po Japonsku

Jednolitého otevřeného světa se zde také nedočkáte a to je možná i dobře, jelikož takhle je každá lokace odlišná a i tak nabízí možnosti k průzkumu, za který je hráč následně odměněn. Kromě hradů se podíváte i do zasněžených hor, vlhkých dolů či japonských vesniček. Pokud zvládnete a ovládnete soubojový systém, nebudete v průběhu a během prozkoumávání světa zase tak často umírat. Díky tomu se neobjeví frustrace tak rychle, ale to jen do té doby, než dojdete na konec dané lokace, kde na vás čeká souboj s bossem.

Tohle jestli přežije

Zde budete umírat velice často a zkoumat, jak na něj vyzrát. Přijde i velké experimentování se zbraněmi,… A více si sami vyzkoušejte!

Zdroj všech fotografií: archiv vydavatele hry, PS Share

0 93 100 1
93.75%

NIOH

Nioh by si neměl nechat ujít žádný fanoušek hardcore RPG a rozhodně ne fanoušek her ve stylu Dark Souls. I když vývoj hry trval opravdu dlouho, tak na hře se to podepsalo pouze v dobrém. Skvělý RPG systém, soubojový systém zasazení do zajímavého Japonska - to vše na vás ve hře čeká. Díky tomu odpustíme i to, že hra nedisponuje nějak překrásným grafickým zpracováním, občas zlobící kamerou a snad i ten příběh trochu oželíme.

95%
    90%
  • Souboje