Nová éra v historii Formule 1

Sport / 29.3.2017

Nová sezóna závodů vozů formule 1 s sebou nese řadu změn, z nichž některé vás donutí přinejmenším zdvihnout obočí.

Začátek nové sezóny

Poslední březnový víkend odstartoval v australském Melbourne první letošní závod série vozů Formule 1, Velká cena Austrálie. Navzdory kvalifikačnímu úspěchu britského pilota Lewise Hamiltona se z vítězství radoval Němec Vettel jezdící za stáj Ferrari. Celkově vzato šlo o poměrně nudný závod, který sice měl hodně odstoupivších jezdců, ale to už k začátku sezóny tak trochu patří.

Zatímco se závod vyvíjel standardně, to, co není standardní, jsou novinky letošní sezóny. V prvé řadě je třeba zmínit odchod Bernieho Ecclestona z vedení Formule 1. Eccleston byl ve vedení seriálu 43 let. To je dost dlouhá doba na to, aby jeho stopa nebyla jen tak snadno zapomenuta. Jak už to tak bývá, s novým vedením přicházejí nové vize, plány a nápady. Ani u Liberty Media, nového vlastníka F1, tomu není jinak.
Liberty Media si dávají za cíl polidštění Formule 1, její přiblížení normálním lidem a zbavení určité aureoly luxusu a výjimečnosti. Cílem je zatraktivnění závodů a zvýšení počtu diváků. Pomoci tomu má i nový způsob přerozdělování financí, který má v budoucnu zmenšit finanční (rozpočtové) rozdíly mezi jednotlivými týmy. Dalším cílem letošní sezóny je postavit nejrychlejší monopost, jaký kdy spatřil světlo světa.

Vozy Formule 1 a jejich piloti si musí umět poradit za každého počasí.

Změna pravidel

Ostatně i šéf stáje Mercedes Toto Wolf v této souvislosti prohlásil: „Formule 1 poprvé změnila pravidla tak, aby byla auta rychlejší – aby byla vůbec nejrychlejší v historii. Podle testů se to zřejmě podařilo.“ Mezi nejznatelnější technické proměny vozů letošní sezóny patří větší šířka pneumatik, předních i zadních. Dále je to navýšení hmotnosti monopostu; z původních 702 kilogramů na současných 722 kilogramů. Navýšení hmotnosti souvisí i s povoleným zvýšeným množstvím paliva, kterého smí mít závodník až 105 kilogramů.
Množství paliva je však dle odborníků nedostatečné a kritici upozorňuji na nutnost šetření, které může v závěru některých závodů nastat. Zároveň také podotýkají, že lepší přítlak v kombinaci s větší přilnavostí může auto zrychlit až o 4 sekundy na kolo! A aby byl přerod v rychlejší formuli ještě více umocněn, došlo také na úpravu rozměrů předního a zadního přítlačného křídla.

Technické změny se u pilotů vozů projevují v jednom velmi unikátním ohledu. Poprvé v historii totiž jezdci mohli přibrat a místo přísné diety začít držet „jenom“ zdravou dietu a pravidelně navštěvovat posilovnu.

Monoposty hrají všemi barvami…

Nová krev

Neb stará moudrost automobilových, zejména pak formulových, znalců říká, že technologické změny s sebou nesou změny na stupních vítězů, máme se na co těšit. S novou sezónou dochází k obměně jezdeckého složení. Mezi letošní nováčky patří i Kanaďan Lance Stroll.

Teprve osmnáctiletý Stroll je druhým nejmladším jezdcem, který kdy usedl v kokpitu vozu Formule 1. A také to je syn velmi bohatého otce, který neváhal zaplatit miliony dolarů, aby syna protlačil do závodního vozu stáje Williams. Co na to říct. Peníze jsou mocné. Někdy mocnější než je zdrávo, protože mladý jezdec rovná se nebezpečný jezdec, jak už Stroll stihl dokázat v rámci testovacích dní Williamsu.
Na druhou stranu, Lanci Strollovi nelze upřít talent. Jinak by nemohl vyhrát šampionáty nižších automobilových sérií. Kanadský šampion vozů Formule 1 Jacques Villeneuve to výstižně shrnuje a upozorňuje na důležité: „Lidi mají často pocit, že když máte peníze, tak nemůžete mít talent. Ale ty dvě věci nejsou propojené. Peníze vám dávají příležitost a je na vás, jak s ní naložíte. Lance talent má. Jenže bojím se jedné věci: v 18 letech je na F1 příliš mladý. To, co Williams teď dělá, je absolutní šílenství. Stroll má divoký jezdecký styl a může být nebezpečný.“

Změn a novinek už bylo dost, a tak si na závěr dáme jednu perličku. Víte, jakou barvu má letošní monopost stáje Force India? Růžovou. Tak růžovou, že i panenka Barbie bledne závistí a touží po vlastním růžovém autíčku, se kterých by se mohla prohánět po závodním okruhu.

Zdroj všech fotografií: www.facebook.com/Formula1
Zdroj všech citací: www.idnes.cz

Štítky

Jitka Povalová

Zanechte komentář