Recenze: Resident Evil 7: Biohazard – teď přichází strach

Technologie / 4.4.2017

Zažijte ten pocit, kdy se bojíte udělat další krok, kdy se vám tají dech u každých dveří a za každým rohem. Pocit, když si nejste jisti, co přijde dál.

Resident Evil 7: Biohazard

Platforma: PS4, Xone, PC

Vývojáři: Capcom

Vydavatel v ČR: Cenega

Již v době oznámení se vědělo, nebo spíše tušilo, že již sedmý díl slavné série Resident Evil bude trochu jiný. Někteří to nazývají návrat ke klasice, ale popravdě sedmý díl není stejný jako první díly, spíše vytváří novou cestu. Samozřejmě stále zůstávají staré zvyky série, které se za celou dobu působení vůbec nezměnily.

Zpátky v čase

1996. To je rok vydání prvního dílu této série. Za tu dobu sedmý díl není až tak moc. I když jsme se dočkali různých dílů bez číslovek s podtitulem. U prvních tří dílů jsem se bavil a vzpomínáme na ně v dobrém. Poté se série změnila na něco, co mě absolutně nechytlo, i když mi to nedalo a každý díl jsem si zahrál. Potom přišel šestý díl.

Vystřelovací nůž je mocná zbraň

Ačkoliv se jednalo spíše o akční díl, svojí hratelností, příběhem a lokální kooperací hodně bavil. V podobném duchu tu byl i Resident Evil: Revelations 2, který jsem také kladně hodnotil. Nyní přichází sedmý díl, a jak už jsem zmínil, jedná se o úplně něco jiného. A mnohem lepšího.

Boj o život

Strach, který vás baví

Co na hře člověk musí ocenit nejvíc, je hutná atmosféra. Takový nenucený pocit strachu, poctivý horor bez nechutných pasáží a neustálých lekacích scén, i když se ve hře občas stane, že se před vámi někdo zjeví nebo vyběhne s motorovou pilou či nožem. Je toho ale málo a přesně dané ve správný moment. Jinak hra sází na prostředí, atmosféru, plno skrytých záhad a dokonalého ozvučení.

První pohled tak špatný není

Vítaná změna je přechod z pohledu třetí osoby na pohled první. To je velmi důležitý prvek k navození strachu a vžití do prostředí. Druhá věc je, že PS4 hráči si hru mohou užít na PS VR a to od začátku do konce bez jakéhokoliv omezení. Bohužel jsem tuto možnost nemohl vyzkoušet, jelikož jsem recenzoval Xone verzi. Ale na druhou stranu to způsobuje nejspíše jeden větší mínus a to na dnešní dobu nepříliš vábné grafické zpracování. Ale přisuzuji to právě virtuální realitě, která ještě nezvládne lepší grafické zpracování. Hře to sice příliš neškodí, postavy jsou naopak zpracované velmi dobře. Jediná chvíle, kdy si toho hráč všimne, je ve venkovních lokacích, kterých ale moc není.

Náhled na prostředí

Prostředí plné strachu a tajemna

To, co dělá hru tak dobrou a strašidelnou, je rozhodně samotné prostředí. Na začátku hry začínáte, dá se říct, v opuštěném rozlehlém panství jedné rodiny. Polorozpadlé budovy, zpustošená zahrada, obrovské sklepy a katakomby pod panstvím. Zde hra dokázala neskutečně navodit pocit strachu. Hra vás pak zavede do bažin, dolů a na obrovskou loď, kde byla hra neméně zábavná, ale strach již byl menší (možná to bylo způsobeno již větším arzenálem zbraní a tím i pocitem většího bezpečí, než když po domě běháte s pistolkou se šesti náboji).

To je teda chemikálií.

Trocha tajemného příběhu

Z příběhu nepovím mnoho, ale převážně hrajete za Ethana Winterse, který hledá svojí ženu Miu na panství rodiny Bakerových ve fiktivním městě Dulvey ve státě Louisiana. Vstup na pozemek se Ethanovi stane osudným. Zde začne odkrývat, co se na pozemku vůbec stalo a kde je jeho žena. Jednoduché nic není a vše se pořádně zamotá. Ze záchrany se stane boj o holý život. Rodina, která zde žije, není úplně normální.

Někdo je tu občas normální

Hlavou rodiny je Jack, jenž využívá svoji hrubou sílu s lopatou, krumpáčem nebo motorovou pilou a jeho výdrž je obrovská. Jeho žena Marguerite drží svůj roj u sebe a bude na vás využívat nadpřirozené schopnosti, kterými je ovládání nejrůznějších hmyzáků. Pak je tu jejich povedený syn Lucas, který se zaměřuje spíše na různé pasti a tvorbu hádanek, které končí smrtí. A jediná normální z rodiny je Zoe, která se vám snaží pomoci z domu uniknout. Na každého člena rodiny musíte použít trochu jinou taktiku.

Pohled nehráče

Na hru koukneme i z trochu jiného pohledu. Při recenzování, tedy hraní hry, se na mě dívala přítelkyně a hra se jí zalíbila natolik, že vedle mě seděla až do konce. A to nemá ráda horory a na hraní her také příliš není. Hra dokáže zaujmout, a to zrovna nemusíte mít v oblibě hororové hry. Řešila se mnou hádanky, které ve hře jsou – třeba otáčení kovového předmětu ve světle a tím doplnění obrazu na stěně. Ale jak řekla, hru by sama hrát asi nedokázala. A to o samotné hře také něco vypovídá.

Zdroj všech fotografií: archiv vydavatele hry

0 94 100 1
94.2%

Resident Evil 7: Biohazard

Resident Evil 7: Biohazard je asi nejlepším dílem série, nebo alespoň srovnatelný s prvními třemi díly. Po celou dobu si zachoval prvky craftingu (kombinaci chemikálií s bylinkami na tvorbu léčiva, nebo střelného prachu kvůli nábojům). Kvalitní hratelnost, napínavý příběh, dokonalé prostředí a slušné logické hádanky potvrzují kvalitu hry.

96%
    92%
    85%