Rozhovor se zakladatelkou Dyzajn marketu vás naláká na víkendovou akci

Design / 16.3.2017

Znáte akci s názvem Dyzajn market? Chtěli byste poznat blíže nejen jeho zakladatelku Terezii, ale také organizaci takové výstavy? Čtěte dál a dozvíte se více v rozhovoru.

Dyzajn market v kostce

Dyzajn market je prodejní výstava autorské tvorby, která se koná čtyřikrát ročně na stejném místě v Praze. Za vznikem i několikaletým fungováním stojí Terezie Tunková, která s tímto nápadem přišla již v roce 2010 jako s malou akcí, která se nakonec stala jednou z největších v republice.

Již tento víkend se můžete těšit na letos první velký – jarní market, který se představí venku, ale nově i ve vnitřních prostorách.

Výstava bude k dispozici tento víkend až do 19. hodiny večerní. Zdroj: dyzajnmarket.com

Jarní market klepe na dveře

Už o víkendu v sobotu 18. a neděli 19. března se můžete těšit na jarní market v Praze na obvyklém místě, neboli na bývalé piazzetě Národního divadla, která byla v loňském roce přejmenována na náměstí Václava Havla. Oba víkendové dny bude akce přístupná od 10 do 19 hodin zcela zdarma. Na akci je navíc zajištěn bezbariérový přístup.

Můžete se těšit na ty stálé, ale i nové dyzajnéry, kteří zde ještě nikdy nevystavovali. Přehled všech najdete zde. Někteří z nich byli dokonce nominovaní na letošní cenu Czech Grand Design.

Už v jednom z předchozích článků jsme vás zvali na Dyzajn market.

Kromě výstav se můžete těšit na zajímavý doprovodný program – různé workshopy, koncerty, divadelní představení pro děti, autorská čtení a také jídlo a pití po celou dobu. Více informací nejen o marketu se dozvíte v následujícím rozhovoru.

Již tento víkend na Náměstí Václava Havla. Zdroj: dyzajnmarket.com

Rozhovor se zakladatelkou Terezií Tunkovou

V jednom rozhovoru jste uváděla, že se zajímáte o kulturu, ráda navštěvujete divadla, kina, jazzové koncerty a podobně. Byla jste na něčem v poslední době, chystáte se na něco, co byste nám doporučila?

Naposledy jsem byla v Národním divadle na hře Pýcha a předsudek, která se mi opravdu líbila, především obsazením hlavního hrdiny a zajímavým zpracováním. Ráda chodím na přenosy z Metropolitní opery, které se promítají v kinech. Za čtrnáct dní se chystám na nové zpracování Rusalky. Potom navštívím koncert s názvem Planety. A v dubnu se chystám na Postmodern Jukebox, americkou sestavu, která převáří do jazzového zpracování starší i nejnovější hity. A také jsem nedávno v Lucerně zhlédla představení hry Ovčáček čtveráček.

Už před lety jste se zaměřila do velké míry na práci s origami, jak moc ještě s touto technikou pracujete?

Začínala jsem dělat šperky z korálků a všeho možného, co jsem našla. V té době nešlo tolik kupovat komponenty, tak jako dnes. Poté jsem začala dělat origami šperky a v podstatě je dělám doteď, ale už mnohem méně.

Jak se takový Dyzajn market organizuje? Co vše je potřeba zařídit? Jsou věci, které zařizujete striktně vy a musíte na ně dohlížet? A kdo všechno je v organizačním týmu?

Na přípravu každého velkého Dyzajn marketu potřebujeme dva a půl měsíce. Různí členové týmu vstupují do příprav v různou dobu. Všechno to začíná tak, že s kolegyní Olgou začneme tvořit přihlášky a asistentka PR začne domlouvat mediální partnery. Poté se spustí na čtrnáct dnů přihlašování. Pak se z přihlášených dyzajnérů vybírá. Pokaždé se jich nám hlásí více, než kolik máme míst. Kontaktujeme je, zaplatí za své místo a začínáme pracovat na produkci. Především se musí dojednat zábor veřejného prostranství, vše ujasnit s Národním divadlem a s dyzajnéry. Veškerou komunikaci s tvůrci řeší kolegyně Olga.

Já hlavně dohlížím na PR, píšu tiskové zprávy, spravuji naše sociální sítě: Instagram a Facebook. Každý Dyzajn market je jiný a je potřeba se na všem domlouvat. Je nutné si práci na projektu rozdělit, především vše dobře zpropagovat. Zhruba měsíc a půl před akcí začne kolega Kolja tvořit doprovodný program. A nedávno jsme také přibrali novou kolegyni Marianu, která má na starosti módní přehlídky a jiné kreativní doplňkové věci. Všemi akcemi, které pořádáme, se snažíme, aby byl každý market trochu jiný. Měsíc a půl před akcí se začíná pracovat na produkci a na technických záležitostech, které řeší kolega Marek. Během samotné akce se zapojuje celý tým a spousta pomocníků navíc.

Je ve vašem základním týmu lidí, který s vámi pracuje na Dyzajn marketu, někdo, kdo je s vámi od úplného začátku?

Ne, nikdo. První Dyzajn markety proběhly v malé kavárně, tehdy jsem na organizaci byla ještě sama. Pak jsem k sobě přibrala kolegyni. Postupně jsme se dostávaly do větších kaváren, až jsme se dostaly na místo současného konání. (tehdy to byla ještě piazzeta Národního divadla, nyní již přejmenováno na náměstí Václava Havla, pozn. red.). Pořád jsme byly ve dvou, ale akce tehdy nevypadala stejně jako dnes. Ona poté z týmu odešla, a začala jsem spolupracovat s dvěma dalšími kolegyněmi. Asi před 5 lety nám začal pomáhat kolega Marek, který je v týmu se mnou doposud a nejdéle.

Zakladatelka Dyzajn marketu Terezie Tunková. Zdroj: Tomáš Polák

Co se týče místa konání, vidíte zde nějaké problémy nebo nevýhody?

Piazzeta je od loňského roku přejmenována na náměstí Václava Havla, což je dost dlouhý název. Venkovní prostory mají spolu s místem konání své výhody i nevýhody. Opravdu velkou výhodou jsou davy lidí, které proudí kolem a zastaví se. Zároveň to ale není  známá turistická destinace, jako Václavské nebo Staroměstské náměstí, takže lokalita neodradí ani Čechy. Nepříjemné může být to, že dýzajnéři jsou zde dva dny vystaveni nepřízni počasí, a to hlavně v zimě. Ale když chodí zákazníci a pořád se kolem něco děje, akce pocitově trvá pár hodin.

Přišel za dobu, co Dyzajn market funguje, zásadní problém nebo období, kdy jste si řekla, že skončíte úplně?

Několikrát. Prvním zlomem bylo, když ode mě odešla první kolegyně, protože to nebyl rozchod v dobrém. Nechtěla jsem skončit, vždyť je Dyzajn market “moje dítě”. Ale bylo to první setkání i s vlastní naivitou, jací jsou někteří lidé, a s tím, že ne všechny vztahy lze ukončit hezky. V podstatě minimálně jednou za rok se vyskytne větší komplikace, hlavně na pozici PR se nám střídá hodně lidí. Každý odchod PR kolegy či kolegyně je hodně nepříjemný. Je to asi i tím, že mi zatím moc nejde přijímat změny.

Další obtíží je to, jak akce vznikala živelně a spoustu mých kamarádů bylo chvíli v týmu. Po letech už jejich “odbornost” nestačila a bylo potřeba je vyměnit za profesionály ve svém oboru. Každý takový odchod byl těžký a v mnoha případech tím i přátelství skončilo. To je jedna z hlavních věcí, co mě nejvíce mrzí, co mi Dyzajn market vzal.

Přišel mezník, kdy jste si řekla, že teď jde Dyzajn market opravdu dobrým směrem? Kdy jste měla pocit, že jste si splnila nějaký cíl?

To se také děje a mnohem častěji než ty nepříjemnosti. Pokaždé má někdo v týmu úžasný nápad, ke kterému sice vidíme trnitou a dlouhou cestu, ale ve chvíli, kdy se všichni v týmu nadchneme, většinou se realizace podaří. Teď jsme od Národního divadla získali k užití přízemí přilehlé budovy, kam chceme dostat top dyzajnéry z Čech. A z toho jsme právě teď všichni nadšení. K jarnímu Dyzajn marketu jsme připravili i fotky 5 členů z našeho týmu komplet v dyzajnérských doplňcích i oblečení. Chtěli jsme tak představit část našeho týmu a 40 dyzajnérů, jejichž kousky opravdu nosíme.

Máte přesná čísla návštěvnosti za minulé Dyzajn markety? Dá se to nějak vůbec změřit?

Vzhledem k tomu, že je akce zdarma a nachází se na veřejném prostranství, do kterého můžete vejít ze čtyř stran, tak to změřit nejde. Zvažovali jsme všechno možné, i to, že bychom do všech čtyř míst nasadili hostesky, které by lidem na ruku dávaly razítka. Rozhodně víme, že lidé chodí, i když prší, je zima a fouká. Odhadujeme 15 000 návštěvníků za víkend. Toto číslo vychází i podle stánků s jídlem, kterých máme zhruba 14. Víme, kolik se toho snědlo nebo kolik kávy a svařáků se vypilo. Podle toho se snažíme odhadovat.

Přemýšlíte do budoucna, že byste změnili místo konání, nebo rozšířili Dyzajn market i do dalších měst a podobně?

Rozšíření bude mít jarní Dyzajn market do přilehlé budovy na náměstí Václava Havla. V listopadu 2015 jsme také začali dělat akci s názvem Minidyzajn. Jde o setkání s 20 dyzajnéry a naše vize byla dělat tento Minidyzajn v každém měsíci, kdy není velký Dyzajn market. Je to komornější akce, která se letos v únoru uskutečnila posedmé. Pokaždé se koná na jiném, zajímavém místě. Ta poslední se konala v knihovně Václava Havla v Ostrovní ulici v Praze.

Kromě Dyzajn marketu a Minidyzajnu se podílíte i na něčem dalším? Neplánujete i další projekty do budoucna?

Máme ještě kamenný obchod Dyzajnoff v Ostrovní ulici 20. Zde máme tvorbu od zhruba 110 dyzajnérů, asi polovina jsou pravidelní účastníci Dyzajn marketů, polovina se nikdy neúčastnila. V obchůdku máme i pidi kancelář, kde s kolegyní Olgou připravujeme Dyzajn markety.

Máte nějaké ohlasy ze zahraničí? Víte, že o vás již psal zahraniční portál, nebo vás někdo konkrétní oslovil?

Občas se účastní zahraniční tvůrci, například z Polska, Německa nebo Maďarska. Víme i to, že na Dyzajn market jezdí spousta zákazníků z celé České republiky i z okolních států.

O víkendu bude mnoho zajímavých workshopů, nenechte se je ujít. Zdroj: dyzajnmarket.com

Je v této profesi něco, co vás osobně naplňuje, co vás dělá šťastnou?

V průběhu zhruba sedmi let, co tohle dělám, se to různě proměňovalo. Mě tato práce strašně baví, i když mi nejde nazývat ji úplně prací, protože je to zároveň i můj koníček a náplň života. V tuhle chvíli si nejvíce užívám spolupráci s kolegy z týmu, se kterými mohu probírat veškeré možné nápady a diskutovat o nich. V podstatě mě tohle naplňuje ze všeho nejvíce. Práce s dyzajnéry je pro mě složitá, protože si jejich osobnostní výstřelky a nálady beru hodně osobně a někdy mě hodně trápí.

Baví mě všechny nové nápady, i když někdy je cesta k cíli obzvlášť složitá. Baví mě i spravování sociálních sítí, i to, že máme malou kancelář přímo v našem dyzajn shopu, a to, že celé dny pracuji s mojí milovanou kolegyní a kamarádkou Olinkou. Ani nevím, jak bych svou profesi definovala, jelikož zde zastávám několik pozic, a navíc jsem si prošla opravdu všemi, které jsou nyní obsazeny různými kolegy.

Když pracujete nyní až 8 hodin denně, najdete ve svém pracovním nasazení alespoň víkend, kdy opravdu vypnete a nepracujete?

V kamenném obchodě máme otevřeno i v sobotu, takže většinou i v sobotu sedím v kanceláři a pracuji. Když se market začínal rozjíždět do větších rozměrů, pracovala jsem až 16 hodin denně, protože jsem po práci na Dyzajn marketu ještě vyráběla své šperky. Teď, když je hezky rozložený celý tým, můžu si dovolit pracovat 8 hodin denně. Mívám víkendy, kdy nic pracovního nedělám, chodím na procházky, cvičím, setkávám se přáteli a hraju s nimi deskové hry.

Když se vrátíme na začátek a srovnáme to s tím, kde jste nyní, měla jste ze začátku jako cíl či sen, že to dotáhnete tam, kde je Dyzajn market teď? Nebo naopak máte pocit, že jste se chtěla původně vydat jiným směrem?

Neměla jsem žádné plány. Na začátku jsem udělala Dyzajn market v kavárně se třinácti dyzajnéry, které jsem znala a věděla jsem, že tvoří hezké věci. Neplánovala jsem, že by se to takhle rozrostlo. Sami dyzajnéři se postupně ozývali, že by se chtěli také zúčastnit, ale kavárna byla opravdu malá a vešlo se nás tam málo. Poté jsme oslovili kavárnu vedle a byli jsme ve dvou kavárnách zároveň a postupně to rostlo. Ale nepamatuji si, že bych měla na začátku podobnou vizi toho, jak velký je Dyzajn market nyní.

Jak složitý je proces výběru účastníků? Kdo všechno se účastní a jak takové dyzajnéry zvolíte?

Hlásí se k nám zhruba 300 dyzajnérů a na náměstí je teď asi 180 míst. Při výběru si vytvoříme postupně tři složky – ano, ne, možná – a podle fotografií výtvorů je vybíráme. Občas, když nám to není z fotografií jasné, ale někdo z nás značku zná, podíváme se na jejich web. Ale je to opravdu těžké, protože to musíme stihnout vždy během jednoho dne. Naše hlasy nakonec zprůměrujeme, zařadíme do složek a ideálně potom vytvoříme mapu, kam nejprve vkládáme dyzajnéry ve složce ano a pak umisťujeme dyzajnéry ze složky možná.

Hlásí se i někteří dyzajnéři pravidelně? Nebo se snažíte spíše neustále dávat šanci novým a neokoukaným autorům?

Pokaždé vybíráme jako kdyby byl Dyzajn market poprvé. Spoustu dyzajnérů se hlásí opakovaně a my máme pokaždé na akci i ty dyzajnéry, kteří jsou oblíbení u zákazníků. Vidíme, jak jejich značka postupuje a roste, a jsme za to rádi. Vždy se hlásí i různí zajímaví nováčci. Největší procento zastupují vždy ti, kteří se hlásí občas, hlásí se například na dva Dyzajn markety za rok z pěti.

Dá se říct, kolikátý Dyzajn market bude ten letošní jarní?

Nemám to úplně spočítané, ale je to něco mezi 35. a 40. Dyzajn marketem.

Nahlédněte s námi na doprovodný program. Zdroj: dyzajnmarket.com

Veškeré podstatné informace nejen o výstavě a programu se dozvíte na oficiálních stránkách a na Facebooku.

Zdroje veškerých fotografií: dyzajnmarket.com

Veronika Hájková

Veronika Hájková

Autorka je absolventka vysoké školy, pocházející z historického města Kutná Hora. Redaktorka v sekci Design a Literatura, kavárenská povalečka a milovnice dobrého vína. Největším snem je navštívit Island, nebo San Francisco.

Zanechte komentář