Objektivy z dílny SONY aneb Hlavní zásluha patří Carlu Zeissovi

Design / 23.3.2017

Autor:

Žádný fotoaparát nedokáže udělat jedinou kvalitní fotografii bez objektivu. Čím lepší objektiv, tím lepší fotografie.

Předchozí článek byl o tom více důležitém a zároveň méně důležitém – fotoaparát bez objektivu fotku udělá a zároveň objektiv je bez foťáku vhodný jen jako těžítko. Na tom, jestli bude výsledná fotografie dobrá, má ale daleko větší vliv objektiv než samotné tělo. K SONY A7sII jsme v redakci vyzkoušeli objektivy dva. Univerzální a výjimečný.

Přečtěte si také: Sony A7sII – stává se ze Sony král mezi fotoaparáty?

Sony FE 24-70mm f/4 ZA OSS Vario-Tessar T*

Náhled jedné z nejlepších fotografií, která se mi s tímto objektivem povedla.

V jeho názvu sice úřaduje Sony, ale za jeho kvalitu může Carl Zeiss. Vario značí, že se jedná o zoom objektiv a Tessar je název objektivu, který se objevil již v minulém tisíciletí. Tento objektiv je univerzální. Se svým ohniskem 24-70mm se náramně hodí na dovolené. Vyfotíte s ním většinu scén – od památek, přes hezký portrét až k detailu.

Neměl jsem nejmenší důvod ho vyměnit za druhý typ, až na jedinou vlastnost. Objektivu by daleko více slušela světelnost 2.8, díky ní by se člověk mohl vydat do nočních uliček a nespoléhat na možnost použití velkého ISO na foťáku, popřípadě stativu. Na druhou stranu díky větší cloně není potřeba zaostřit na milimetr přesně, tudíž nějaká ta street fotka vyjde lépe než s druhým objektivem.

Plusy a mínusy

+ Nádherná kresba – ostrost, bokeh

+ Univerzalita

+ Kvalitní konstrukce

Minimální světelnost

This slideshow requires JavaScript.

Sony 50mm f/1,4 ZA Planar T*

Ten výjimečný. Osobně mi jsou pevné objektivy bližší a mým nejoblíbenějším ohniskem je právě 50 mm. Stejně jako u předchozího, i za tímto objektivem stojí Carl Zeiss. A i jeho název odkazuje na objektiv z doby kinofilmové. A právě jeho stará manuální verze mi nedává spát. Když se mi v ruce objevila jeho modernější verze, bál jsem se spát, aby mi nezmizela z brašny. Jenže před samotným focením se vyskytl problém. Sony má totiž dvě verze bajonetu a pro nasazení „těch lepších“ Sony skel na ásedmičku je nutný adaptér. Po jeho zisku už ale nebyl žádný problém.

Menší srovnání

Nikon D7000 se starým manuálním objektivem se stejnou specifikací Planar. Rozdíly jsou zřejmé – Sony je ostřejší a má lehčí bokeh, zároveň fotka působí dokonaleji (po technické stránce). Na druhou stranu fotka s Nikonem působí díky své dokonalosti příjemněji.

Objektiv mě jinak naprosto uchvátil, rád bych na něm našel nějakou chybičku, ale ta neexistuje!  Jeho ostrost i na plnou díru je neskutečná, není potřeba clonit! Stejně jeho přesnost je excelentní, díky ní 99 % fotek bylo nádherně ostrých. Tyto vlastnosti se obzvláště hodí pro portrétní fotografie a na ty by mi tento objektiv rozhodně stačil. Vlastně se hodí téměř na všechno, ne nadarmo se toto ohnisko považuje za 50 mm. A tato padesátka je opravdu jednou z těch nejlepších.

Plusy a mínusy

+  Optická kvalita – rozhodně jedna z nejlepších padesátek na trhu

+ Práce s protisvětlem – objektiv netrpí odlesky

+ Kvalitní konstrukce

– Potřeba použití adaptéru pro použití na řadě A7

This slideshow requires JavaScript.

Zdroj všech fotografií: Jakub Fejsák, Generace 21

Jakub Fejsák

Jakub Fejsák

Hrdý student PedF UK, milovník punk rocku a focení.

Zanechte komentář