Bolest a strach zatančené na sněhu

Divadlo / 8.3.2017

Lenka Vagnerová ve své nejnovější inscenaci zpracovala Hrubínovu baladu Lešanské jesličky a učinila ji ještě temnější.

Mrzne a po kraji leží závěje sněhu. Cestičkou kolem skal kráčejí Josef a Marie s čerstvě pokřtěným uzlíčkem v náručí. Kousek před lešanskými chalupami potkávají podivného žebráka, skrčeného v divných hadrech, volá na spěchající dvojici, jde z něj strach. Vyhnou se mu a pokračují v cestě, brzy by mohli být doma, ale Josef nedokáže projít kolem hospody bez toho, aby si dal něco na zahřátí.

A co s dítětem, to přece není dobré nosit do hostince? Josef ho nechává venku v bedničce, však hned zase půjdou… Jenže napijte se jen jednou! Čas běží, v hostinci už sedí i podivný žebrák, když se černá mračna konečně protrhla a sype se z nich spousta čerstvého sněhu. A to nebohé dítě venku v bedničce?

V popředí Fanny Barroquére jakožto Marie.

V popředí Fanny Barroquére jakožto Marie.

Lence Vagnerové, Vladimíru Javorskému a Ivanu Acherovi se podařilo připravit vskutku komplexní podívanou, kterou je radost sledovat, poslouchat a zkoumat. Tanec, vybrané citace z balady i hudba se zpěvem tvoří naprosto dokonale propojený celek, který divák nadšeně pozoruje od začátku do konce, nechává se jím strhnout, bavit, ale také děsit.

Temnota i smích

Temnota a strohost scény podtrhují strach prostupující celou baladou. Závěje sněhu supluje na zemi rozložený drátěný plot, který pak, stejně jako zima z Hrubínova díla, dostrká do víru zábavy v hostinci Marii s Josefem. Bílé šátky, skleněná nádoba, dřevěné kůly – tak málo Lešanské jesličky potřebovaly, ale bohatě jim to vystačilo, aby divákovi zprostředkovaly tíhu všech emocí, kterými se inscenace jenom hemží.

Ale není to jenom smutek, strach a tíseň, sálem zazní i smích. Třeba při scéně, kdy hostinská Andrea Opavská zuřivě vytírá blátivé stopy, které po sobě zanechává právě příchozí žebrák (Ivo Sedláček). Tento až akrobatický taneční duet na chvíli prozáří scénu, nechá diváka pobavit se a oddechnout si, než se děj vrátí ke své pochmurnosti.

Výborní tanečníci a skvělá choreografie

Právě Andrea Opavská a Ivo Sedláček byli pro mě nejvýraznějšími postavami večera, nejvíc mě vtahovali do příběhu a vydávali ze sebe neskutečné množství energie. Fanny Barroquére působila jako jemná mladá matka, tichá a nenápadná, přesně tak, jak si ji při čtení balady představujete. Oproti tomu v Michalu Heribanovi jsem svou představu obhroublého Josefa hledala marně.

Akrobatický úklid v podání Andrey Opavské a Iva Sedláčka.

Akrobatický úklid v podání Andrey Opavské a Iva Sedláčka.

Lenka Vagnerová vás vezme z rušné pražské ulice a postaví vás do zasněženého venkova, obklopí vás nádhernou muzikou a zpěvem, a nabídne vám možnost zažít během hodiny strach, starost, napětí i okamžiky úlevy. Výhodou její choreografie je, že se i bez znalosti Hrubína v příběhu zorientujete bez potíží, necháte se vést tanečníky a hudbou a odnesete si domů velmi silný zážitek.

Inscenace: Lešanské jesličky
Autor předlohy: František Hrubín
Koncept a choreografie: Lenka Vagnerová
Koncept a dramaturgie: Vladimír Javorský
Hudba: Ivan Acher
Soubor: Lenka Vagnerová and company (hrají v La Fabrice)
Premiéra: 2. 11. 2016
Obsazení: Andrea Opavská, Fanny Barroquére, Bronislav Bašista, Ivo Sedláček, Michal Heriban
Cena: 250-350 Kč

Zdroj všech fotografií: Michal Hančovský

0 95 100 1
95%
Average Rating

Inscenace: Lešanské jesličky

Výborné propojení hudby, krásné literární předlohy a geniální choreografie Lenky Vagnerové. Spojení tance, zpěvu a recitace vytváří podívanou, která vás nadchne.

  • 95%
Barbora Švarcová

Barbora Švarcová

Najdete mě nejčastěji s knihou v ruce. Pokud nedržím knihu, snažím se držet tempo své rychlé chůze, protože neustále někam spěchám. Miluju hory v létě, na jaře i na podzim, jízdu na kole, pokud zrovna nemrzne. K přežití zimy mi pomáhají knížky a divadla.

Zanechte komentář