Jak získat zpět pozornost, paměť a radost ze života radí dr. Mike Dow

Osobní rozvoj / 24.2.2017

Cítíte se unavení? Možná za to může mozková mlha! Pokuste se s pomocí rad odborníka na mozkové funkce získat zpět plnou životní sílu.

Každý známe únavu a náladu, při které se nám nic nechce. A možná, stejně jako já, máte občas pocit, že se tato unavená nálada objevuje až příliš často. Dr. Mike Dow ve své publikaci Jasná mysl nazývá podobné pocity mozkovou mlhou. Podle něj se jedná o novou epidemii, která nás pomalu, ale jistě zaplavuje. Lékaři si s lidmi popisujícími frustraci, úzkost, nespavost, zapomnětlivost či apatii často neví rady a předepisují antidepresiva. Co když se ale jedná o následek škodlivých stravovacích návyků a nevhodného životního stylu a úpravou těchto životních oblastí se můžeme obtíží zbavit?

Dr. Mike Dow je americký psycholog, psychoterapeut, odborník na vztahovou problematiku a autor popularizačních psychologických knih. Zároveň je autorem pojmu mozková mlha a propagátorem programu pro boj s tímto nepříjemným jevem, který je důsledkem moderního stylu života.

Naše mozky jednoduše nemají potřebné zdroje k tomu, aby mohly produkovat chemické sloučeniny, které nám poskytují energii, klid, soustředěnost a inspiraci. Když se podíváte na životní styl většiny z nás, skoro se zdá, jako bychom se záměrně chovali tak, abychom chemické fungování svého mozku co nejvíce narušili.

A to je mottem celé knihy – změňte svůj životní styl a zachraňte svůj mozek. A nemusíte se bát, že by autor pouze kázal a nabádal, na každé poučení připadá několik rad, kterými se můžete začít řídit prakticky okamžitě.

Uspořádání knihy

Kniha je rozdělená na šest částí, z nichž každá obsahuje několik podkapitol. Uspořádání je logické – autor nás do problematiky uvádí pomalu a postupně. Každá z částí začíná krátkou kazuistikou, neboli příkladem z autorovy praxe, kde představí konkrétního pacienta s konkrétními problémy a s řešením, které jeho problémy téměř odstranilo.

První polovina knihy je spíše teoretická. Nemusíte se ale obávat složitých psychologických či medicínských pojmů, autor vše náležitě vysvětluje a nenechá čtenáře ztratit se. Čtení samo o sobě je poutavé, jedná se totiž o popisování věcí, které se týkají nás všech a všechny nás obklopují – jídlo, léky, technologie.

Obsah je logicky uspořádaný.

Program na rozptýlení mozkové mlhy

Autor sám nazývá druhou část knihy tou nejzajímavější. Konečně se dostáváme k praktickému návodu, jak dostat náš život zpět pod kontrolu pomocí změny zvyků podporujících mozkou vlnu. Princip vlivu všech takových zvyků je skvěle popsán v první části knihy. Program se dělí na tři týdny, zabere ve výsledku tedy opravdu jen 21 dní a slibuje téměř zázračné výsledky. Každý týden je zaměřen na konkrétní oblast:

  1. týden – zlepšení stravy
  2. týden – zlepšení schopnosti soustředění
  3. týden – hledání duchovní cesty.

Co se týče prvního týdne, jedná se hlavně o shrnutí informací, které byly prezentovány v první části knihy. Autor představuje zásady správného jídelníčku a náležitosti, které je vhodné v prvním týdnu proměny plnit. Potravin, kterých bychom se měli vzdát, je poměrně dost. Doporučení náhrad za ně a nových receptů je ale také mnoho. Základní myšlenkou úpravy jídelníčku je zbavit se potravin, které způsobují kolísání nálad, a které jsou sice lákavé a poskytují blažené uspokojení v danou chvíli, z dlouhodobého hlediska ale tělu nic nepřinášejí, ba právě naopak.

Naše strava nerozhoduje jen o tom, jak vypadáme, ale i o tom, jak funguje náš mozek.

Druhý týden zahrnuje nápravu spánkových a denních rytmů, cvičeníomezení času tráveného na sociálních sítích.

Poslední týden nabízí praktiky zaměřené na dvě klíčové komponenty mentálního zdraví: smysl a účelpocit sounáležitosti s něčím, co nás přesahuje. Ač to může znít velmi abstraktně, autor svá tvrzení znovu dokládá vědeckými poznatky o vlivu meditací a podobných aktivit na mozek.

Jedinou výraznější grafikou je zajímavě ilustrovaná obálka.

Pracovní sešit

Příjemný a praktický bonus představuje závěrečná část s názvem Den po dni, která je pojatá jako pracovní sešit. Autor na každý den sestavil pracovní list, který obsahuje kolonky pro sledování času usínání a probouzení, odškrtávací políčka pro splněná denní doporučení týkající se stravy nebo aktivity a další rozmanitá konkrétní cvičení.

Místo toho, abyste si dávali těžko splnitelné předsevzetí, že zcela změníte jeden aspekt svého života, začněte od malých a uskutečnitelných změn v mnoha různých životních oblastech.

Hodnocení knihy

Když jsem si četla anotaci, obávala jsem se, že se bude jednat o další knihu slibující zázraky na počkání. Mé překvapení bylo ale velké. Nejen že vše, o čem autor píše, dává smysl, navíc svá tvrzení dokazuje odkazy na četné výzkumy a vědecké práce, jejichž přehledný rejstřík je umístěn na konci publikace. Tento aspekt musím zvláště vyzdvihnout, protože krásně znějící moudra může rozdávat každý, kdo umí pracovat s formulacemi a s jazykem, ale pokud se může opřít o důkazy, získávají jeho výroky mnohem větší váhu.

Kniha je vhodná naprosto pro každého. Je psána čtivě a i medicínské pojmy a teorie jsou podávány srozumitelným způsobem. Díky velkému množství prakticky zaměřených rad má čtenář možnost začít s malými pozvolnými změnami, a i když se třeba nakonec k naplnění třítýdenního programu nedostane, určitě si odnese užitečné informace.

JASNÁ MYSL

Autor: Dr. Mike Dow
Nakladatelství: BIZBOOKS, 2017
Počet stran: 287
Cena: 369 Kč

Žánr: zdraví a životní styl
Více informací získáte na stránkách nakladatele.
Zdroj obrázku: portal.cz

Zdroj fotografií: Hana Šmitáková, Generace 21

Zdroj miniatury v boxu: bizbooks.cz

0 95 100 1
95%
Average Rating

Jasná mysl

Publikaci shledávám vysoce čtivou, plnou zajímavých faktů a rozhodně stojící za přečtení. Věřím, že program, který autor nabízí, opravdu může změnit váš život. Jako jediný nedostatek hodnotím „americké“ zaměření. Autor je Američan a knihu psal pro americké čtenáře, proto mnohé praktické rady týkající se například konkrétních receptů a potravin vyznít na prázdno, protože v našem prostředí není možné se jimi řídit.

  • Hodnocení
    95%
Hana Šmitáková

Hana Šmitáková

Studuji a obdivuji psychologii. Jsem zarytý optimista a moje přesvědčení, že všechno nakonec dobře dopadne, je nezlomné. Ráda se usmívám, ráda spím, jím dobré jídlo, čtu si a píšu. Práce na osobním rozvoji pro mě znamená smysluplné naplnění životního času.

Zanechte komentář