MLČENÍ: nový Scorsese, jiný Scorsese

Film / 15.2.2017

Autor:

Martin Scorsese přináší do kin svůj nejnovější počin. Bez DiCapria, bez humoru a s náboženskou tématikou. Zkrátka něco, co jsme nečekali.

Silence

historické drama

USA/ Mexiko / Tchaj-wan, 2016, 161 min.

Režie: Martin Scorsese

Hrají:  Andrew Garfield, Adam Driver, Liam Neeson, Tadanobu Asano, Ciarán Hinds, Šin’ja Cukamoto a další

Mlčení na mě působí jako film, který od počátku plánoval být syrový, jiný a pro diváka těžko stravitelný. Nechce být kasovním blockbusterem, ale uměleckým dílem, které zkrátka není pro každého. Osobně bych ho přirovnal k barokní malbě. Člověk ví, že má před sebou nesmrtelné umění, které je oslavováno po staletí. Opravdu se dnes ale někomu líbí?

Kvalitní zpracování s mělkými hereckými výkony

Řemeslně jde o kvalitní práci. Výprava je velkolepá, prostředí autentické a kamera diváka bez problému přenese do Japonska 17. století. To, co se na plátně odehrává, lze ale bez ostychu označit za klišé. A tentokrát Scorseseho příliš nepodržely ani herecké výkony jeho svěřenců.

Nedá se říct, že by ústřední dvojice doplňovaná Liamem Neesonem hrála špatně. Hvězdný orchestr si ale tentokrát zapomněl pořádně naladit nástroje. Andrew Garfield se dle mého do role katolického kněze na misi nehodí, což potvrzuje jeho falešný plnovous. Zmíněný Neeson nedostane příliš prostoru – a ten, co má, nevyužívá naplno. Většinu času působí tak zenově, až to vypadá, že je mu vlastně všechno jedno.

Jediný, kdo opravdu zaujme, je tak Adam Driver, kterému naopak fanatický katolík sedne – čemuž pomáhají jeho fyzické dispozice. Největším problémem je ale samotný příběh.

Pro kněží nebude v Japonsku bezpečno.

Poslední slovo má divák

Dvojice mladých jezuitů se vydává do Japonska 17. století, kde je křesťanství zapovězené a jeho vyznavači jsou tvrdě pronásledováni. Jejich dlouholetý učitel otec Ferreira (Liam Neeson) se v těchto nebezpečných krajinách ztratil a říká se, že se zřekl víry. Jeho učedníci se s tím nechtějí smířit a hodlají ho najít a přivést zpět za každou cenu. Přitom jim nepůjde pouze o život. Kněží čeká jejich největší životní zkouška: zkouška víry.

Hodnotit příběh Mlčení je ošemetná záležitost. Jeho nejsilnější okamžiky přichází právě ve chvílích, kdy misionáři bojují se svým vlastním přesvědčením, jelikož vidí, že jejich víra ve zdejších končinách znamená smrt a nebezpečí nejen pro ně, ale také pro všechny, kteří se rozhodnou je následovat. To je podstata filmu a tím pádem velký problém. Záměrně se tentokrát snažím psát o snímku s evidentní subjektivitou. Jakožto ateistu mě totiž kněží, kteří se musejí vzdát toho, čemu bezmezně věří – smyslu života, aby zachránili životy ostatních, do svých pocitů vtáhnout nedokázali. Lidský život je pro mě bezvýhradně cennější. Roli v tom hraje dozajista Garfieldův herecký výkon, nicméně je bez diskuse, že pro věřícího člověka má film úplně jiný význam.

Na druhou stranu příběh nabízí spoustu míst, která lze hodnotit objektivně, ať už v srdci nosíte jakéhokoli boha nebo bohy. Ústřední duo kněžích se na svou cestu vydává naprosto nepřipraveno, a tudíž bez šance přežít jediný den. A to neberu v potaz japonské vojáky brázdící krajinu a hledající jakékoli, byť minimální, známky křesťanství. Ke svému štěstí, nebo díky vyšší moci, však misionáři potkávají pouze oddané katolíky, kteří jim věnují veškeré jídlo, střechu nad hlavou, a dokonce se pro ně nechají uvěznit a později popravit.

Dvojice kněžích se vydává hledat svého mistra, který prý ztratil víru.

Až několikátá smrt nakonec přiměje duchovní čelit svému osudu tváří v tvář a nenechat za sebe umírat ostatní. Kapitola sama o sobě je pak příběhová linka jejich průvodce – hříšníka, který neustále jedná proti všem pravidlům křesťanského vyznání a pak se v emocionálních scénách dožaduje zpovědi a odpuštění. To jsou okamžiky, které i přes celkovou náladu snímku dokáží vykouzlit úsměv na tváři. Bohužel naprosto nemístný.

Záměrné poselství?

V porovnání s tím, že se ve filmu vlastně nic moc neděje, má snímek neuvěřitelnou stopáž. A co si po takřka třech hodinách divák odnáší? To, že šíření křesťanství v Japonsku přinášelo všem pouze potíže. Misionáři jsou sice vyobrazeni jako hrdinové, kteří se přes nebezpečí snaží šířit víru do všech koutů světa, nicméně jejich hrdinství nemá žádné kladné výsledky. Film na jednu stranu dokáží správně prožít pouze věřící diváci, že by ale křesťanství oslavoval, to se o celkovém vyznění v žádném případě říct nedá.

Martin Scorsese je legendární režisér a téměř všechno, co pochází z jeho dílny, se řadí mezi kinematografické klenoty. A to ať už se jedná o starší klasiky, nebo novodobé moderní počiny. Tentokrát si vybral náboženské téma a rozhodl se netradičně natočit remake. Je pravda, že film je opět kontroverzní, tak jak to má Scorsese rád, a spoustu lidí popudí (některé snad potěší). Já jako divák jsem však jeho motiv nepochopil a byl jsem zklamán.

Zdroj všech fotografií: Bioscop

0 66 100 1
66.5%
Average Rating

Mlčení

Martin Scorsese si tentokrát vybral náboženské téma a motiv zkoušky vlastní víry. Jeho nový snímek se diametrálně liší od ostatní tvorby a klasičtí fanoušci budou zklamáni.

  • Příběh
    53%
  • Herecké výkony
    63%
  • Výprava
    75%
  • Kamera
    75%

Jan Rys

Zanechte komentář