Jak se necítit mizerně

Osobní rozvoj / 1.2.2017

Aneb jak jednoduše předcházet „depkaření“.

Kanadský psycholog Randy Paterson během jednoho svého terapeutickém setkání s depresivními pacienty, kteří nedokázali přijít na to, jak se stát šťastnějšími, prohlásil: „Co kdybych vám řekl, že dám milion dolarů tomu z vás, kdo se na příštím setkání bude cítit nejvíc depresivně?”

Zpočátku nikdo z pacientů moc nechápal, proč by měli vymýšlet, jak se cítit co nejvíce depresivně, když už vlastně pod dusivou depresivní dekou jsou. Po chvíli začali někteří pacienti nesměle navrhovat, co jim deprese způsobuje a nakonec každý sdělil, co mu „pomáhá“, aby se cítil mizerně. A pak jim to všem došlo. Když každý z nich má tolik tipů, rad a triků, jak se cítit co nejhůř, nebylo by jednoduché se těmto věcem prostě příště vyvarovat a být konečně šťastný?

Mizerné náladě se dá dobře vyhnout

Psycholog Randy Paterson se tomuto tématu věnuje už delší dobu a napsal k němu dokonce celou knihu: Jak se cítit mizerně: 40 způsobů, které už používáte. V ní detailně popisuje, že člověk si může velice snadno zjistit věci a okolnosti, kvůli kterým se cítí špatně, a následně se jim může vyvarovat. A když si tedy uvědomí, jak lehce může mizernou náladu získat, řekne si, že má na vybranou a že svoji náladu má víceméně ve vlastních rukou. Tudíž je jen na něm, jestli si špatnou náladu opravdu k sobě připustí, anebo ji velmi rychle zažene.

Deprese jak být šťastnější životní styl

Sepište si seznam věcí, kvůli kterým se nejčastěji cítíte mizerně. Díky tomu, že si je takto uvědomíte, se jim dokážete příště vyvarovat. Zdroj fotografie: pixabay.com

Napište si seznam

Naučit se „nedepkařit“ je teď v lednovém zkouškovém obzvláště praktické. Je důležité se naučit nepřipouštět si stres ze všemožných zkoušek a zápočtů moc k tělu a nezahalit se do „depky“ v ten moment, když nám to prostě zrovna nevyjde. A pokud už na vás ta mizerná nálada sedne, vezměte si papír a sepište si svých deset činností, kvůli kterým se cítíte špatně. Naučte se je a napříště se jim snáze vyvarujte.

Pro inspiraci sem přikládám i svých „top deset spouštěčů mizerné nálady“:

  1. Neustále kontroluju Facebook, e-mail, Twitter a pořád nadávám na to, že mi nikdo nepíše a „nelajkuje“ fotky.
  2. Pořád odkládám psaní seminárek a učení se na zkoušku, pak to doháním během posledního dne a noci a nakonec usínám s hlavou na učebnici.
  3. Chodím pozdě spát, takže před usnutím nestíhám číst knihy, a pak nadávám, že vůbec nečtu.
  4. Pozdě taky vstávám (protože přece chodím na vysokou školu) a přes den potom nic nestihnu.
  5. Ukládám si v hlavě takový malý šuplíček se všemi křivdami, kterých se na mě mnozí dopustili. Když se cítím ublížená, horlivě pak šuplíčkem listuju.
  6. Po příchodu domů pozdě večer plením ledničku a divím se, že se mi zmenšily kalhoty.
  7. Neumývám si ráno vlasy, protože si chci přispat, a pak se celý den cítím, jako kdybych vylezla z fritézy.
  8. Sportovat chodím jen občas, protože buď není čas, nebo se mi prostě jen nechce.
  9. Koupím si v sekáči nové tričko, které mi sice moc nesedí, ale bylo hrozně levné a navíc potřebuju něco nového na sebe. Po jednom vyzkoušení letí tričko do koše.
  10. Čtu twitterový účet Jiřího Ovčáčka.

Autorka se inspirovala webovými stránkami: stastnyblog.cz

Zdroj úvodní fotografie: pexels.com

Adéla Paruchová

Adéla Paruchová

Zanechte komentář