S jídlem je to jako se sexem: zpomalte, nalaďte se a vychutnávejte

Na talíři / 2.2.2017

Upozornění: po přečtění tohoto rozhovoru se změní vaše stravovací návyky!

Nezkouším počítat množství diet, které znám. Média jsou přeplněna tématy, která se týkají jídla, výživy, dopadů na zdraví. Potřebuji zhubnout, chci přibrat, mám alergii na lepek, nejím smažené, nejím kuřecí, nejím hovězí… Klesá počet těch, se kterými jdete na jídlo a sní skoro cokoli bez úvodního několikaminutového komentáře, proč to či ono nejí či jíst nemohou.

Hledáme informace, čteme etikety, snad každý ví, co jsou éčka a kterým se případně vyvarovat. Víme, kolik procent masa obsahuje šunka, kterou jíme.

Přemýšleli jste ale někdy nad tím, JAK jíte? S knížkou v ruce jako já? Takže ve chvíli, kdy mám prázdný talíř, se podivuji nad tím, kdo mi snědl moje jídlo? Nebo kontrolujete své profily na sociálních sítích? Mluvíte tak vášnivě, že zapomínáte, co jíte? Není přitom právě to, JAK jíme, tím nejdůležitějším?

S Kashou jsme se osobně seznámily na prvním ročníku konference mindfulness. Rozhovor je tak veden neformálně a pro oslovení používáme tykání.

Téma, které mě zaujalo. Žena, která mě zaujala.

Katarzyna Korda Jedzoková: psycholožka, psychoterapeutka s výcvikem v kognitivně-behaviorální terapii, cestovatelka, matka dvou synů, milovnice života.

Aktuálně pracuje jako lektorka Mindfulness, jako psychoterapeutka v soukromé léčebně závislostí, také vede individuální poradenství, psychoterapii a krizové intervence. Dlouhodobě se věnuje využití meditace mindfulness (všímavosti) v individuální terapii i běžném životě.

Souhlasíš se mnou, že většina z nás zapomíná na způsob, jakým jíme?

Konzumace jídla je často jedním velkým automatickým procesem. Je to sice proces, který angažuje všechny naše smysly, ale my velmi často jíme příliš rychle nebo aniž bychom věnovali jídlu pozornost. Často u jídla čteme, koukáme se na televizi nebo prostě intenzivně přemýšlíme a vůbec si jídlo nevychutnáme – jaká škoda. A přesně jak říkáš, v dnešním světě je čím dál tím víc populární zabývat se tím, co jíme. Zapomíná se ale na to, jak jíme.

Během jídla se soustřeďte jen na proces jezení, odložte knihu, mobil, nekoukejte na televizi.

Během jídla se soustřeďte jen na proces jedení, odložte knihu, mobil, nekoukejte na televizi.

Proč je tak důležité jíst vědomě?

Výzkumy ukazují, že celý důležitý proces začíná v ústech. Čím více pozornosti věnujeme procesu vychutnávání si – žvýkání a labužnictví – tím lépe jsme schopni jídlo strávit a vytěžit z něj maximum pro náš organismus. Čím pomaleji jíme, tím rychleji si všimneme, že už nám to stačí, což je také velké plus.

Všímavé jídlo zvyšuje citlivost k tomu, co jíme – pokud se najíme včas a s plnou pozorností, spokojíme se s menší porcí a přirozeně si budeme vybírat zdravější potraviny. A i když jsou to potraviny nutričně nevýhodné (jako například sladkosti), v momentě, kdy si je opravdu vychutnáváme a dáme si na čas, zjistíme, že jich potřebujeme k „uspokojení“ mnohem méně.

Jak na to prakticky?

Základem úspěchu vědomého stravování (ale třeba i vědomého milování nebo života) je obecně zpomalit, naladit se na smysly a vychutnávat si. Když si zkusíte opravdu pomalu vychutnávat chipsy nebo lentilky, zjistíte, že to opravdu není dobré, že nám to chutná často jen díky látkám zlepšujícím chuť nebo velkému množství cukru, a to jen tehdy, když je do sebe házíte rychleMůžete pojmout jídlo jako jistý druh meditace, kde jsou objekty soustředění vaše tělo a jídlo.

Popis v 8 krocích

  • Sedněte si s rovnými zády, soustřeďte svou mysl na pár klidných nádechů a výdechů, všimněte si, kde se vaše tělo dotýká země a židle, snažte se být teď a tady.
  • Podívejte se na připravené jídlo, všimněte si jeho složení, barvy, jak je rozložené na talíři.
  • Zkuste se podívat na porci, jako by to bylo mistrovské dílo.
  • Uvažujte o tom, odkud jídlo pochází, kdo asi pěstoval zeleninu, jak se dostalo k vám domů, kolik lidí bylo zaměstnáno v celém procesu, než se jídlo dostalo k vám na stůl.
  • Vložte do úst první sousto, když začnete žvýkat položte vidličku a nůž, žvýkejte pomalu a vychutnávejte si jídlo.
  • Soustřeďte se vždy na jednu věc – když žvýkáte, žvýkejte, když zvedáte vidličku, soustřeďte se na pohyb atd.
  • Vaše mysl možná bude putovat a různě se toulat. Vždy, když si všimnete, že se zatoulala, vraťte se ke svým smyslům a prožitku z jídla.
  • Když se cítíte najedení, přestaňte jíst.

Inspirována tvým seminářem jsem zkusila vědomě vstoupit do ochlazovacího bazénku po sauně. Bylo to báječné. Přesto byly pohledy přihlížejících víc než nechápavé. Zkouším si představit sebe, jak vědomě jím. Jsem ve školní menze nebo na obědě s kolegy. Jde to vůbec? Co si asi pomyslí okolí?

Tvoje otázka má více rovin. Něco je báječné, ale ostatní se divně koukají – takže máme tendenci to nedělat. Často se tak ochuzujeme o báječné okamžiky, protože jsme svázaní naším konceptem, co si pomyslí ostatní. Na druhou stranu je pravda, že ne vždy máme podmínky si všímavě jídlo vychutnat, jakékoli zpomalení je však dobré. Když už se nám nepodaří zpomalit, tak můžeme zkoušet jíst rychle, ale přeci jen vědomě – snažit se soustředit na jídlo v době, kdy jím.

Jak se oprostit během jídla od negativních emocí?

Bodem číslo jedna v oproštění se od negativních emocí (nejen u jídla) je tyto emoce přijmout! Koukat na ně a naučit se s nimi pracovat. Často se setkávám s tím, že se lidé chtějí zbavit negativních emocí, a proto je ignorují, potlačují a občas zahání právě jídlem.

Obecně je prospěšné seznámit se se svými emocemi a ventilovat je zdravým způsobem (rozhodně je lepší si zaběhat nebo zadupat, než sníst celý dort). Je fakt, že existuje naučený vzorec zajídání svých emocí (zvlášť těch, které se nám nelíbí), pak je velmi užitečné prozkoumat tento vzorec, zjistit jaká nenaplněná potřeba se může za takovým přejídáním schovávat – a automatické návyky přepracovat a změnit.

Mindfulness – všímavost je jednou z velmi účinných technik, díky kterým získáváme náhled na své emoce a taky více prostoru v mysli ke zpracování návyků, které nám ubližují. Není na škodu absolvovat pár terapeutických sezení, na kterých se k jádru problému díky podpoře terapeuta člověk dostane rychleji.

Ať jste kdekoli a s kýmkoli, soustřeďte se na to co a jak jíte.

Ať jste kdekoli a s kýmkoli, soustřeďte se na to, co a jak jíte.

Co konkrétně tobě přinesla všímavost v souvislosti se stravováním?

Více rozkoše, ale také větší náročnost. Jídlo si mnohem víc užívám, vychutnávám, nejím tolik, jako kdysi, vybírám si kvalitnější potraviny. Když si dávám nějakou dobrotu, tak si to maximálně užívám – je ze mne velký labužník! Díky všímavosti vnímám mnohem intenzivněji, co dělá mému tělo dobře a naopak, takže přirozeně jím méně sladkých, těžkých a průmyslově zpracovaných věcí. Stačí mi méně, ale intenzivněji vnímám kvalitu.

Nespokojíte se s málem? Chcete vědomě žít? Pokud vás téma všímavosti zaujalo, určitě navštivte tento web, případně facebookovou stránku věnovanou mindfulness. Také doporučujeme rozhovor věnovaný mindfulness, kde naše redaktorka Jana Procházková zpovídala Jaroslava Chýleho.

Zdroj fotografie autorky: archiv Katarzyny Korda Jedzokové

Zdroj všech ostatních fotografií: pexels.com

Silvie Ulrichová

Silvie Ulrichová

,,Ať už si myslíte, že něco dokážete, nebo si myslíte, že to nedokážete, v obou případech máte pravdu." Henry Ford

Zanechte komentář