ROZPOLCENÝ: Hororový koncert Jamese McAvoye

Film / 20.1.2017

Shyamalan ohlašuje návrat v nejvyšší formě, zatímco McAvoyova 24násobná role jasně aspiruje na životní herecký výkon.

SPLIT

thriller

USA, 2016, 116 min

Scénář a režie: M. Night Shyamalan

Hrají: James McAvoy, Anya Taylor-Joy, Haley Lu Richardson, Betty Buckley, Jessica Sula

Rozpolcenost lidské identity a psychické poruchy obecně vždy byly pro filmové tvůrce natolik atraktivním tématem, že se jim i navzdory možné stigmatizaci jen stěží dalo odolat (a kdo by tomu nevěřil, stačí, aby se přesvědčil na Wiki seznamu mentálních poruch ve filmu). Hned po jisté úrovni sociopatie, která je vůbec nejzobrazovanější formou lability na filmovém plátně, pak ve filmech postava obvykle trpí takzvanou disociační poruchou identity.

Neznamená to ovšem, že bychom stejně tak často slýchávali o významu této diagnózy, protože k jejímu přiznání ve většině případů vůbec nedojde. Skutečnost, že postava má v sobě další identitu, která může na jistou dobu převzít kontrolu, je pro filmaře pouze dalším prostředkem, jak divákovi vyvrátit čelist, když už si začínal být jistý, že ví, kam směřuje děj.

Trojice dívek musí vymyslet, jak se dostat naživu z Kevinova vězení.

Shyamalanův nejnovější thriller Rozpolcený na překvapivý zvrat tolik nehraje. Už v jedné z úvodních scén vychází najevo, že s Kevinem (James McAvoy) není něco v pořádku, nálepku psychopata bychom mu ale s čistým svědomím nedali. Něco na jeho chování nesedí. A ta chvilková nejistota v myslích diváků, jestli jde o hodně šílenou hru nebo o zvrácený fakt, vrcholí do extatické scény, kdy na prázdné místo skládačky konečně zapadne správný tvar. A přitom je to tak jednoduchá chvíle: McAvoy s úplně proměněným výrazem sedí na rámu dveří a šlape si na jazyk, když říká, že se jmenuje Hedwig a je mu 9 let.

Diváci prozkoumávají pravou povahu Kevinovy nemoci prostřednictvím trojice unesených dívek (Anya Taylor-Joy, Haley Lu Richardson, Jessica Sula)doktorky Fletcherové (Betty Buckley). Obě složky mají podstatnou roli v Shyamalanově vyprávění. Zatímco perspektiva vyděšených dívek udržuje příběh v mírně hororové rovině, pozorování doktorky Fletcherové přináší emoční hloubku a ještě více vzdaluje Kevinovu charakterizaci od psychopatického stereotypu.

Nejméně jedna z Kevinových identit je žena.

Rozpolcenému se dlouho daří udržovat přesně vyváženou souhru mezi soubojem s monstrem a lidskou tragédií, dokud se misky vah zcela nepřekotí při finálním představení Kevinovy dvacáté čtvrté, paranormální identity. Je to zvláštní krok, kterému by se dalo bez problémů vyhnout, ale bez toho by to asi zase nebyl Shyamalan.

I tak jeho snímek zůstává naprosto strhujícím zážitkem – od lehkosti, s jakou McAvoy v rámci jednotlivých identit mění celkovou mimiku své tváře i přízvuk, přes stísněnost Shyamalanovy reality až po závěrečné cameo Bruce Willise.

Zdroj fotografií: CinemArt

Zdroj videa: YouTube

0 70 100 1
70%
Average Rating

Rozpolcený

Shyamalanův thriller nedělá hlupáky ze svých postav ani z diváků, stereotypizaci nemocných lidí do role psychopatických vrahounů se ale nevyhne. McAvoy alternuje mezi ženou s OCD, devítiletým darebákem a afektovaným módním guru s bravurou. Hloubku emočního projevu ale sdílí s mladší Anyou Taylor-Joy jako nepravděpodobnou hrdinkou příběhu, který zcela strhujícím způsobem začíná už s roztříštěním obrazovky na 24 dílků.

  • Herecké výkony
    90%
  • Příběh
    70%
  • Napětí
    70%
  • Stereotypizace mentální poruchy
    50%
Kristina Roháčková

Kristina Roháčková

Rodiče ze mě chtěli vrcholového sportovce, a tak se ze mě stal novinář. Dubluju mezi kulturou a obecnou všehochutí, nejblíže mám ale k filmu.

Zanechte komentář