Jak začít naplňovat své novoroční záměry? Jedině s čistou hlavou!

Osobní rozvoj / 18.1.2017

Aby se vaše záměry a předsevzetí na nový rok plnily, je třeba jim nejdříve připravit půdu ve své mysli i v prostoru kolem sebe. Jak na to, se dozvíte v dnešním článku.

Na konci roku se většinou s prací na sobě nijak nepřetrhneme. S počínajícím novým rokem ale jako by do nás vjelo šídlo. Chceme toho tolik změnit, začít znovu a lépe, a tak si na sebe vymyslíme past v podobě novoročních předsevzetí, jejichž plnění se však záhy mění pouze v potvrzování vlastní neschopnosti. Jak to, že nás předsevzetí opouštějí po pár týdnech? Proč, když jsme o nich byli tolik přesvědčení?

Ach, ta předsevzetí

Předsevzetí jsou většinou unáhlená a nepromyšlená, proto nemají šanci na delší trvání. Pokud si dám předsevzetí, že začnu cvičit, ale vím, že tohle předsevzetí mi selhalo několikrát, protože mám v hlavě myšlenky – nemá to smysl, nemám čas, nemám kam chodit cvičit, nemám s kým chodit cvičit – a tyhle myšlenky jsem nijak netransformovala, tak se neúspěch bude opakovat. Stejně jako když se rozhodnu, že začnu jíst zdravě, ale ve spíži mám stále zásoby nezdravého jídla, není moc velká šance, že svoje předsevzetí budu brát vážně.

Pokud se snažíme o zavedení něčeho nového, musíme se nejdříve zbavit toho, co nám v našem životě překáží. Nejdříve je třeba transformovat vědomí k tomu, abychom byli schopni změny nebo plnění nějakého předsevzetí. Protože pokud stavíme na starých, nefunkčních myšlenkových konstruktech, většinou selžeme. Jestliže váš záměr vstupuje do zaneřáděné mysli, rychle vezme nohy na ramena. Pokud však vstupuje do pročištěného a uspořádaného prostoru, tím spíš se zde ukotví natrvalo. A to platí nejenom ve vnitřním světě, ale i v tom fyzickém, v každodenním prostoru, který vás obklopuje.

5 praktických kroků k pročištění mysli

Začneme metodou zevnitř ven. Základem je pročistit svou mysl od všeho, co již nefunguje, co vás brzdí a zbytečně zatěžuje. Odkliďte to, co se vám nelíbí, a projasněte svůj vnitřní prostor. Pokud si srovnáte myšlenky, budete mnohem kreativnější a budou se vám lépe plnit plány ve vašem každodenním životě.

Vykročte do nového roku s čistým vědomím. Zdroj: foter.com, Harold Navarro

1) Bilancování

Všichni se těšíme na to, co nám přinese nový rok, a ten starý necháváme za sebou téměř bez povšimnutí. V hlavě nám tak zůstávají staré bolesti, staré záležitosti, staré chyby a omyly. Zůstávají rozházené po naší mysli a pletou se nám pod nohy i v novém roce. Jen málokdo si udělá čas, aby předchozí rok uzavřel a zhodnotil a díky lekcím, kterými prošel, si pro sebe vzal určitá uvědomění. Pokud chcete do nového roku vykročit s čistým štítem, spalte nejdříve to staré.

Najděte si chvíli, kdy vás nebude nikdo rušit a budete se moct soustředit sami na sebe. Připravte si tužku a papír, můžete vytáhnout i loňský kalendář či diář, abyste si připomněli, co všechno jste prožívali, a pusťte se do bilancování:

Sada otázek pro bilancování:

  • Co hezkého jsem v minulém roce prožil/a? Jaké mám tři nejkrásnější zážitky?
  • Jaká úžasná místa jsem minulý rok navštívil/a? Co nového jsem vyzkoušel/a?
  • Co mě v minulém roce nejvíce naplňovalo a bavilo? Co mě nabíjelo energií?
  • Co mě naopak bavilo ze všeho nejmíň? Co mě ochuzovalo o moji energii?
  • Co náročného jsem překonal/a? Jaké tři výzvy jsem zvládl/a?
  • Co se mi v minulém roce povedlo? Jakých pěti největších úspěchů jsem dosáhl/a?
  • Co jsem se v loňském roce naučila nového? Z jakých chyb jsem se poučila?
  • Jakými lekcemi jsem musel/a projít? Co si z minulého roku nesu za uvědomění?
  • Co už nechci, aby se opakovalo? Co bych udělala jinak?
  • Jakými slovy bych vystihla uplynulý rok?

2) Změna myšlenkových konstruktů

Na základě bilancování starého roku se vám odkryly i věci, které byste rádi změnili, které vám připadají nefunkční. Vypište si všechny myšlenky, které vás minulý rok svazovaly, působily vám stres apod. Poctivě si je vypište a chvíli přemýšlejte, proč jim věříte a jestli jim chcete věřit i následující rok. Pokud ne, přepište je tak, aby vám dělaly radost a podporovaly vás.

Jsem neschopný/á. Všichni kolem mě jsou úspěšní, jenom já jsem úplně k ničemu. -> Opravdu chci této myšlence věřit. Proč jí vlastně věřím? Protože mi druzí ukazují jenom své dobré stránky, jejich odvrácené temné strany nevidím? Mám o nich zkreslené představy? Neumím sám sebe ocenit?

Jak začít přemýšlet jinak? -> Můžu se začít přijímat i se svými nedostatky. Nekritizovat se za chyby, ale naopak se chválit za drobné maličkosti. Můžu začít věřit, že jsem v pořádku tak, jak jsem. Nikdo z nás není dokonalý, každý má svůj život ve vlastních rukou, je jen na něm, jak s ním naloží. Nejsem chudinka a oběť, jsem tvůrce, mohu změnit to, co mi nevyhovuje.

3) Tvorba vizí a záměrů

Když jste si svou mysl pročistili od starých vzorců, je čas prázdné místo vyplnit novými vizemi a záměry. Přemýšlejte, co si přejete ve svém životě jinak. Můžete si vypsat jednotlivé životní oblasti a ke každé z nich napsat, jakou změnu byste rádi uvítali.

Zdraví – pít matcha tea místo kávy / každý den chodit na procházku / 3x týdně cvičit jógu
Rodina – víc se zajímat o své nejbližší / 1x za měsíc uspořádat společný výlet do přírody
Vztah s partnerem – najít společného koníčka / otevřeně komunikovat
Práce – najít si jinou práci / začít nový projekt / spřátelit se s novou kolegyní
Osobní potřeby – nestresovat se / zlepšit se v angličtině / naučit se hrát na kytaru

…a podobně…

Až budete mít hotovo, můžete zakroužkovat ty pro vás nejpodstatnější záměry, které byste si skutečně přáli uskutečnit. Poté, co si už svými záměry budete jistí, si můžete vypracovat plán s konkrétními kroky. Vypište si ke každému záměru konkrétní kroky, které budete muset podniknout, aby se daný záměr začal vyplňovat. Třeba nakoupit zásoby matcha tea, najít si kurz angličtiny v okolí svého bydliště, koupit si kytaru…

Nástěnka vizí je krásnou připomínkou vašich záměrů. Zdroj: foter.com, Colleen Galvin

Je dobré mít své vize neustále na očích. Hezkým způsobem, jak toho docílit, je vytvořit si nástěnku vizí. Návod na její tvorbu najdete v našem starším článku.

4) Meditace a představivost

Posledním a velmi důležitým krokem je vizualizace. Tu započnete již tvorbou nástěnky vizí. Můžete ji ale ještě víc podpořit skrze vlastní představivost. Nejlépe vám při tom poslouží meditace.

Jak na to?

  1.  Pusťte si klidnou meditační hudbu. Posaďte se nebo si lehněte a zcela se uvolněte. Zaměřte se na svůj dech. Můžete si představit, jak se s každým vaším nádechem dostává do těla nová svěží energie a s každým výdechem odchází napětí a vše špatné. Jestli vás ruší nějaké myšlenky, nevěnujte jim svou pozornost, nechte je pouze proplouvat.
  2. Až budete zcela zklidnění a zaměření hluboko do sebe, můžete si začít představovat svůj vlastní sen, svoje přání či záměr. Vybavte si to, co toužíte uskutečnit, jako byste to už udělali. Představujte si všechny detaily, i pocity, které u toho máte. Zbavte se pochybností. Ve své mysli jste ve světě, kde je možné cokoliv. Prociťte to každou buňkou svého těla.

Tato představa vás v plnění vašich snů velmi posílí. Zakusíte pocit, že je to možné. Pocity radosti a vděčnosti vás budou motivovat k plnění daného snu a budou vám pomáhat od pochybností. Nejlépe uděláte, když budete meditaci provádět pravidelně.

5) Pročištění životního prostoru

Podstatnou součástí očisty mysli je i metoda zvenku dovnitř. Čistění mysli je totiž dobré podpořit i úklidem fyzického prostoru kolem sebe. Tím si totiž uklidíte i sami v sobě. Často to jsou právě věci v našem každodenním prostoru, které necháváme, aby nás zahlcovaly a utiskovaly i náš vnitřní svět.

K tomuto tématu si můžete poslechnout rozhovor s koučkou pořádku Michaelou Vodenkovou Polákovou, která se zabývá úklidem v duchu starodávného učení feng-šuej:

Vše, co s námi nesouzní, PRYČ

  • Začněte s úklidem prostorů, ve kterých trávíte většinu svého času. Postupujte místnost po místnosti, od skříňky ke skříňce. Obsah vždy vyndejte, poctivě roztřiďte na věci, které vám neslouží, jsou nefunkční a nijak s vámi nesouzní, věci, které se občas hodí, a věci, které s vámi souzní, které využíváte a máte je rádi. Věci z druhé kategorie, které se občas hodí, ale moc je nepoužíváte, zařaďte na speciální místo, kde vám nebudou překážet a zahlcovat jinak aktivní prostor. Věci, které vám neslouží, pošlete dál, věnujte je na charitu, darujte někomu jinému, nebo je vytřiďte do odpadu.
  • Nelitujte věcí, které vám již neslouží a nemáte k nim vztah. Pokud se jedná o dárky, nemusíte mít výčitky, že je posíláte pryč, obdarovávání je o aktu darování, nikoliv o dárku samotném. Nevytvářejte si nezdravé pouto k věcem, ke kterým ve skutečnosti žádný vztah nemáte. Nemá smysl doma schovávat v šupleti sošku porcelánového jelena, když k němu cítíte odpor a jediný důvod, proč ho máte, je, že ho vám darovala dobrá kamarádka.
  • Skoncujte se zahlcováním. Před jakýmkoli nákupem bychom měli přemýšlet, zda daná věc s námi natolik souzní, že si ji musíme koupit, nebo zda jde jen o unáhlené jednání, k němuž nám dopomohla třeba reklama v televizi.
  • Udržujte vlastní prostor v harmonii. Zaveďte určitý systém. Pomohou vám k tomu košíky a boxy, popsané šanony a schránky. Když budeme mít přehled, co kam patří, budeme se v prostoru snadněji orientovat.

Věříme, že až si uděláte ve své hlavě pořádek, vaše předsevzetí se vám budou plnit jedna radost. Pamatujte si přitom jednu věc: Děláte to pro sebe! Buďte k sobě laskaví a oceňujte se za každý malý pokrok.

Zdroj úvodní fotografie a miniatury: foter.com
Zdroj audia: Vědomý život, soundcloud.com

Štítky

Petra Pospíchalová

Petra Pospíchalová

Jako studentku bohemistiky mě fascinuje, co všechno může být skryto v proudu slov. Jsem milovnice veršů, mouder a příběhů a ráda je i sama tvořím. Když zrovna nejsem zalezlá doma s knížkou nebo nepíšu článek, najdete mě v přírodě. Její krása a harmonie mi vždycky dodá vnitřní klid, inspiruje mě a naplní mě radostí. A ještě lépe, když mám přitom vedle sebe nějaké svoje lidské miláčky, které ze všeho nejradši láskyplně podporuji. :-)

Zanechte komentář