Rallye Dakar – závod, který nezná slitování

Sport / 7.1.2017

Vysoké teploty, prach a písek. Další ročník slavné Dakarské Rallye se jede právě v těchto dnech. 

Odstartováno

Zatímco si většina z nás spokojeně ležela doma na gauči a rozhodovala se, zda dá přednost vanilkovému rohlíčku nebo vosímu hnízdu, odvážní jezdci off-road automobilů a motocyklů  se na samém závěru roku chystali na cestu do Jižní Ameriky, kde 2. ledna odstartoval závod Rallye Dakar. Rallye Dakar je soutěž, kterou pravidelně každý rok pořádá Amaury Sport Organisation. Mezi její specifika patří nejenom netradiční prostředí závodu, to jest volný terén, ale také účastníci.

Kdo se domnívá, že u volantů sedí pouze známé a protřelé tváře, tak se mýlí. Až 80 % závodníků totiž tvoří amatéři, kteří se sami trénují, sami si shánějí finance a pouhá účast v závodu je pro ně malým vítězstvím. Není se ani čemu divit, vezmeme-li v úvahu ceny letenek, ubytování, poskytnutí dovolené v práci… Skutečně se jedná o velkou událost. V současné době se jezdí v Jižní Americe, avšak v časech minulých, kdy na dveře neklepala chapadla terorismu, se závod jezdil v Africe – proto i známé spojení Rallye Paříž-Dakar, jenž je všeobecně rozšířenější než spojení Dakarská Rallye.

Přejezdy přes pouště patří k jezdecky nejoblíbenějším, ale také nejnebezpečnějším částem závodu. Zdroj fotografie: Wikimedia Commons/Ahmedd

K samotnému závodu

Rallye Dakar poprvé v historii odstartovala 1. ledna 1979. Původně byla trasa vytrvalostního závodu naplánovaná tak, aby vedla z Paříže do afrického Senegalu, s mezizastávkou při převozu vozů přes Středozemní moře. Problémy se však nevyhnuly ani tomuto závodu, a proto byli pořadatelé přinuceni měnit jak místo startu, tak trasu a cíl. Původně co do trasy jasně vytyčený závod proto nakonec procestoval většinu afrických států, aby se v reakci na teroristický útok v roce 2008 nekonal, a počínaje rokem 2009 se přesunul do Jižní Ameriky, konkrétně do Argentiny, Chile a později i Peru.

Závod se jede v extrémních podmínkách, přes různé typy terénů a při maximálním nasazení. Výjimkou nejsou zranění či dokonce ztráty na životech, a to na straně jezdců i diváků. Závodí se ve dvou základních kategoriích – automobilech a motocyklech, jenž se dále dělí na automobily, motocykly, čtyřkolky a kamiony.

Aleš Loprais Dakar Rallye

Aleš Loprais ve voze Tatra na trati Rallye Dakar 2017. Zdroj fotografie: www.facebook.com

Česká stopa

Fanouškovi, divákovi, ale i člověku zajímajícímu se o události ve veřejném prostoru jistě neunikla česká stopa na Rallye Paříž-Dakar. O tuto dokonce několikanásobnou stopu se zasloužil jezdec Karel Loprais. Karel Loprais získal v kategorii kamionů šest zlatých, čtyři stříbrné a jednu bronzovou medaili. I proto se těší pověsti ostříleného a neohroženého jezdce, jemuž se přezdívá „Monsieur Dakar“ alias „Pan Dakar.“ V jeho šlépějích úspěšně kráčí i synovec, Aleš Loprais, jenž patří k letošním účastníkům Rallye Dakar.

V České republice se tento závod již tradičně těší velké oblibě. Nenachází se sice ve středu zájmu médií, ale rozhodně je ve středu zájmu off-roadových nadšenců všeho, co má motor a aspoň dvě kola. České barvy tedy letos na Dakarské Rallye hájí zástupci všech kategorií, a jak ukazují výsledky po prvních etapách, vůbec ne špatně. Konečné výsledky je však zatím brzy předvídat. Už teď však můžeme s jistotou prohlásit, že naši jezdci udělají maximum pro to, aby po sobě zanechali v poušti, v blátě či na silnici jihoamerického kontinentu nezapomenutelnou stopu.

Zdroj miniatury: Wikimedia Commons/Der Reisende
Zdroj úvodní fotografie: Wikimedia Commons/Richenza

Štítky

Jitka Povalová

Zanechte komentář