Pěšky mezi buddhisty a komunisty aneb Knižní recenze

Cestování / 25.1.2017

Ani ta nejlepší mapa vám nemůže zprostředkovat to, co zážitky z cest.

Obohacení pro druhé

Když se mladý, neohrožený a zvídavý muž rozhodne vydat s batohem na zádech a po vlastních nohách na cesty, může mu to přinést mnohé. Ale také to může obohatit druhé. A to tehdy, pokud se onen mladý muž, v našem případě Ladislav Zibura, rozhodne o svém putování napsat knihu. Nutno podotknout, že jde o knihu zajímavou a vhodnou pro velmi široké čtenářské spektrum.

Mezi Čínou a Nepálem

Pěšky mezi buddhisty a komunisty je knihou zážitků, deníkem z cest i svazkem vzpomínek na místa a momenty, které by rozhodně neměly být zapomenuty. Putování v tomto svazku se týká Číny a Nepálu, tedy dvou bezesporu interesantních, ale také trochu svérázných a cizokrajných zemí. Proto není vhodné nechat se zmýlit odlišností kultur a zvyků, jež mohou obě země nabídnout Evropanovi ze středu kontinentu. Zážitky je třeba vnímat čistou myslí a společně s jejich autorem se jimi bavit a třeba se z nich i poučit pro vlastní toulky po světě.

„Přátelé, čutám s váma moc rád, ale už jsem starej člověk a navíc budu muset jít,“ oznámil jsem po hodině hry a profesionálně si odplivl. Jeden z chlapců projevil starost o to, kde budu spát – žádné ubytování prý poblíž není. Ptal se mě, jestli mám ve své krosně dům. Těžko soudit, zda to byla další hloupá narážka na její velikost, nebo jen neznal slovo stan. „Já dům nemám, ale ostatní lidi ano,“ objasnil jsem chlapci svou filozofii. Při fotografování se na mě navěsilo takové množství dětí, až mě málem povalily na zem. Můj pád ale zastavily další děti. Takhle nějak vypadá Nepál v kostce.

(ukázka z knihy Ladislava Zibury Pěšky mezi buddhisty a komunisty)

Psáno laskavým jazykem

Kniha je psaná velmi jemně, laskavě a lidsky. V překladu to znamená, že se autor vyjadřuje srozumitelně, bez příkras, ale s humorem sobě vlastním popisuje prostředí i zážitky a nikdy přitom nezapomíná na slušné vychování, které se projevuje v mírnosti a vytříbenosti psaného projevu.

Jako by mi kniha v něčem připomínala Čapkovy Listy a Výlety z cest, které také vydal knižně. Není to však ve stylu psaní, ani v jazykových prostředcích, ale v přístupu k odlišně kultuře. Jedná se o úctu a respekt ke druhým, které se příliš často nevidí. Vlastně přesně takto si představuji moderní cestopisnou knihu. To znamená deník plný zážitků, které splétá všímavý, avšak nesoudící a otevřený pozorovatel.

Pěšky mezi buddhisty a komunisty

Autor: Ladislav Zibura

Nakladatelství: Bizbooks

Rok vydání: 2016

Počet stran: 291, cena: 299 Kč

Žánr: cestopis

Více informací naleznete na stránkách nakladatelství.

Zdroj všech fotografií: Jitka Povalová, Generace 21

0 97 100 1
97%

Pěšky mezi buddhisty a komunisty

Pěšky mezi buddhisty a komunisty od Ladislava Zibury je knížka, která mě opravdu potěšila. Nevím, zda je to autorovým mládím, nebo naopak duševní vyspělostí, avšak svět v jeho podání je pěkné místo, které je škoda poznávat z auta. Lepší si vzít batoh a vydat se ho poznat po vlastní ose. A třeba inspirovat a pak o tom taky napsat knížku.

• 97%