Voňavé umění

Krása a móda / 22.3.2013

Příjemná vůně mladého kolegy versus otravný odér protivné vedoucí. Jiný kraj, jiný mrav. Vyznáte se v parfémech?

I když  nemáme tak dokonale vyvinutý čich jako naši čtyřnozí miláčkové, rozeznávání pachů a vůní tvoří jeden z nejdůležitějších pilířů našeho smyslového vnímání. Pomocí čichu dokážeme analyzovat složení nedělního oběda, odhalit souseda při spalování pneumatik nebo reklamovat ošizený grog. Vůně používáme jako osvěžovače vzduchu, pohlcovače pachu či jako feromony, kterými k sobě poutáme pozornost opačného pohlaví. Naopak nevhodně zvoleným parfémem způsobíme migrénu sobě i svému okolí na kilometry daleko. Jak ale vybrat tu správnou?

Parfém a jeho koncentrace

Slovo parfém je obecným označením pro směs esenciálních vonných látek ředěných koncentrovaným lihem.

Vůně řadíme podle koncentrace vonných látek v lihu do následujících kategorií:

Parfém – nejintenzivnější vonná esence na trhu, 15-30%

Eau de Parfum (EdP) – parfémovaná voda, 8-15%

Eau de Toilette (EdT) – toaletní voda, 4-8%

Eau de Cologne (EdC) – kolínská voda, 3-5%

Eau de Solide (EdS) – splash perfume, méně než 3%

Tip! Pozor na jednu vůni a její různé varianty, nemusí se lišit pouze koncentrací, nýbrž i složením.

Základní dělení

Kvalitní parfém se obvykle skládá ze tří základních složek, které se rozvíjí postupně, doplňují se a tvoří celkovou harmonii.

Hlava – svrchní tóny cítíme okamžitě po aplikaci, nejčastěji jde o ovoce či jiné svěží tóny

Srdce – mezičlánek spojující hlavu a základ, který tvoří jádro vůně za pomoci květin a  gurmánských přísad (vanilka, tabák, čokoláda)

Základ – podbarvuje vůni spodními tóny, pro tyto účely se nejlépe hodí vzácná dřeva, pižmo či ambra

Výjimkami mezi těmito třísložkovými parfémy jsou vůně tzv. lineární – voní po celou dobu nošení stejně.

Druhy parfémů

Dále parfémy rozlišujeme dle kompozice na květinové, citrusové, ovocné, dřevité, chyprové, gurmánské nebo orientální. Nejčastější jsou však jejich vzájemné kombinace (např. orientálně dřevité apod.).

Tip! Orientální parfémy jsou zejména těžké a nedoporučují se nosit v horkých dnech, naopak svěží ovocné vůně nebudou nositele ani jeho okolí v létě obtěžovat.

Parfém

Parfém by neměl chybět na žádném toaletním stolku. Zdroj: http://www.photl.com

Aplikace

Aplikaci parfému je třeba nejprve zvážit, silnější koncentraci nanášíme přímo na tepající části pokožky (zápěstí, krk, loketní jamky), lehčí zase více vyniknou na oblečení. Kombinace mezi parfémy navzájem je krajně nevhodná.

Cenové kategorie

Přestože je trh zahlcen nejrozmanitějšími flakony, vybrat si skutečně kvalitní vůni není lehké. Vybíráme v následujících cenových kategoriích:

Ryze exkluzivní – tzv. niché parfémy, které se vyrábějí v omezeném množství specializovanými společnostmi

Exkluzivní – prodávané světoznámými módními značkami (Dior, Chanel, Armani)

Méně exkluzivní – vůně, kterým propůjčily jméno známé osobnosti (Naomi Campbell, Britney Spears) či firmy prodávající oblečení (Adidas, Puma).

Správný výběr

Pokud jsme se dopracovali až do parfumerie ke zkoušce vybraného parfému, vůni zkoušíme nejprve na testovacím papírku a teprve poté na kůži. Nikdy parfém nekupujeme naslepo nebo bez řádné „kožní zkoušky“ – vůně se totiž mísí s naším přirozeným pachem a na kůži se tudíž vyvíjí jinak. Jinak také bude vonět parfém na vás a jinak na vaší kamarádce.

Zdroj informací: Arome.cz

Zdroj perexové fotografie: http://www.photl.com

Petra Krejčířová

Student, nenapravitelný idealista, milovník umění a veškeré elegance starých časů.

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Endy

    Líbí se mi styl, kterým je článek zpracovaný, není to psané pouze v odborné rovině a je vidět, že autorka ví o čem píše. Jen tak dál……