Jak si užít Vánoce a (tolik) nepřibrat

Sport / 16.12.2016

Všichni to známe, Vánoce jsou krásné období pro nás a naše blízké, ale šílené období pro naše těla. Po Novém roce to přece půjde dolů. 

Svátky klidu, pohody a jídla

Vánoce. Svátky klidu a pohody. Haha. Kdo dokáže dosáhnout i vnitřní pohody, má vyhráno. V každém z nás se, myslím si, každé Vánoce vzbudí dva hlásky. Ten jeden říká, že se celý rok snažíte jíst zdravě (dejme tomu, ne vždycky to vyjde), a že Vánoce přece nejsou důvod k nějakému hřešení. V tu chvíli se ozve ten druhý hlásek a velmi razantně zdůrazňuje, že právě Vánoce jsou tím důvodem si trochu vyrazit z toho zdravého životního stylu, sedět doma na gauči, ládovat do sebe tunu cukroví a završit to Silvestrem, kdy sníte všechno možné a prolijete to hektolitrem alkoholu. Je to přece jednou za rok. A na Nový rok se přeci zase vrátíte ke své staré dobré životosprávě.

Druhou variantou je možnost, že přes rok stejně žádnou životosprávu nedržíte a na Vánoce je vám to tedy úplně jedno. Řekněme, že ani jedna z variant není správná.

Těžko odolat. zdroj fotografie www.pixabay.com

Těžko odolat. zdroj fotografie www.pixabay.com

Celkově je hodně důležité najít rovnováhu, najít tu zlatou střední cestu, žádné extrémy. O jídle a Vánocích to platí snad dvojnásob. Není správně se šíleně přežírat a ležet dva týdny u televize s tím, že jediný pohyb, který vyvíjíte, je ten od gauče do kuchyně pro další várku cukroví.  Stejně tak není správné si všechno odříkat a celé svátky být více ve stresu než v té avizované pohodě. To pro tělo také není správné.

Kompenzujte sportem

Takže co může být tou zlatou střední cestou? Rozhodně nemusíte vidět všechny pohádky. Povinnost je Láska nebeská a Grinch, ale vidět celý denní (i noční) televizní program je prostě zbytečné. A co dělat místo toho sledování filmů? V Česku už hodně dlouho nebyly tuhé mrazy, můžete se tedy úplně v klidu obléknout a jít si ven zaběhat, na kolo, někdy i na brusle nebo jen na (rychlejší) procházku.  Stejně dobře poslouží i fitko, to má otevřeno i o Vánocích.

Kdo by se potýkal s nízkou morálkou, může si vzít parťáka. Na Vánocích je krásné, že se doma potká celá rodina. U nás doma se přes rok moc nevidíme, každý máme něco, rodiče spoustu práce a my se ségrou školu, práci, kamarády a různé oslavy. O Vánocích si tedy chodíme s mamkou ráno zaběhat nebo všichni i s taťkou na brusle (když nesněží). Chodíme na procházky a jsme rádi, že jsme spolu. Ne vždycky se nám chce, ale tím, že na to nejsme sami, je to mnohem snazší. Vezměte tedy také někoho z rodiny nebo kamaráda, přítele či přítelkyni – anebo třeba psa. Ve dvou se to opravdu táhne lépe.

Cukroví jedině z talířku

S jídlem je to náročnější. Na cukroví se člověk těší celý rok a na bramborový salát také. Na rybí polévku se netěší nikdo. Je tedy těžké si říct, že si prostě nedáte. Dejte si. Ale po normálních dávkách. Můj vánoční tip: nejíst cukroví přímo z krabice, ale dát si pár kousků na talířek. Jakmile máme krabici před sebou, nejde přestat. Nejde, to je proti veškerým zákonům. Pokud si tedy dáte jen pár kousků, mám vyzkoušené, že s trochou sebezapření opravdu skončíte u toho jednoho talířku.

Jen pár kousků. zdroj fotografie www.pexels.com

Jen pár kousků. zdroj fotografie www.pexels.com

Štědrý den je kouzelný, proč si ho tedy kazit nějakými omezeními. Ono se za jeden den opravdu nic nestane. Ale co to letos zkusit tak, že ráno v klidu vstanete, dáte si snídani u své oblíbené pohádky, potom si půjdete právě třeba zaběhat, můžete si k tomu i zacvičit, následně si dáte lehký oběd a budete se těšit na večer. Myslím, že ten, kdo vymyslel mýtus zlatého prasátka, musel mít bolavé zuby a žádné znalosti ohledně zdravého stravování. Není snad nic horšího než si na úplně prázdný žaludek dát smažený řízek/kapra s horou bramborového salátu a zajíst to cukrovím.

Ten, kdo má velmi rozvětvenou rodinu, musí také počítat s tím, že ho následující dny čeká úplně stejná, a mnohdy i větší, hostina. Měl by tedy brát alespoň malé ohledy na své tělo a přidat si každý den jen dvakrát, a ne třikrát. Babičky se jistě neurazí, když řeknete, že jste prostě plni a už nemůžete jíst dál.

Shrnutí a tipy:

Abych tedy shrnula, co by mohlo zachránit letošní Vánoce a vaši postavu před druhým zadkem a druhým bříškem.  1.) Nezapomínejte na pohyb. Není důvod právě v tyto svátky přestat sportovat. Budete se cítit o moc lépe a nebudete mít výčitky.
2.) Jezte po talířcích, ne po krabicích. Nebo to alespoň zkuste. Budete mít ze sebe radost a nebudete mít výčitky.
3.) Jezte i v průběhu dne. To vás totiž zasytí, nebudete každý večer tolik šokovat svůj žaludek a nesníte toho tolik a nebudete mít výčitky.

Když spojíte tyto tři body dohromady, nebudete v lednu brečet do polštáře, že jste za 2 týdny přibrali 5 kilo. A hlavně, nebudete mít výčitky.

Zdroj úvodní fotografie www.pixabay.com, zdroj miniatury www.pexels.com

Veronika Fryšová

Veronika Fryšová

Zanechte komentář