Naolejujte se! Netradiční oleje pro vaše zdraví i krásu

Na talíři / 11.12.2016

Řepkový, slunečnicový či olivový olej zná dnes již každý. Výběr je však mnohem bohatší – jaké druhy stojí za to vyzkoušet či darovat svým blízkým?

Arašídový olej

Olej z podzemnice olejné je jako jeden z mála těchto netradičních druhů olejů vhodný pro tepelnou úpravu (až do 227 °C). Je ideální také pro osoby s vyšším cholesterolem.

Na arašídové produkty je potřeba dát pozor u alergiků, jinak je ale tento olej velmi lehce stravitelný, bohatý na bílkoviny, vitamíny skupiny B a neobsahuje cholesterol. Díky svému složení také zvyšuje pocit sytosti, což z něj dělá vhodnou potravinu do redukční diety.

Má jemnou arašídovou chuť, která skvěle doplní například asijskou kuchyni.

Arašídový olej patří k surovinám, které se rozhodně vyplatí mít doma. Zdroj fotografie: Adéla Svobodová, Generace 21

Arašídový olej patří k surovinám, které se rozhodně vyplatí mít doma. Zdroj fotografie: Adéla Svobodová, Generace 21

Dýňový olej

Semínka dýně jsou bohatá na rozličné minerální látky a jsou nedílnou součástí zdravé a vyvážené stravy. Podobně příznivé účinky má logicky i olej z nich – těšit se tak můžete zejména z vysokého obsahu zinku, který působí blahodárně na naši kůži a obecně podporuje regenerační procesy. Ocení jej také lidé, kteří řeší problémy s trávicí soustavou. Ulevuje při pálení žáhy, vředech i zácpě.

Chuť je velmi intenzivní, a proto jej dávkujte velmi opatrně (to i kvůli jeho vyšší ceně). S tepelným zpracováním se jeho specifická chuť ztrácí, bohužel i se zdraví prospěšnými vlastnostmi. Používejte jej tedy zejména do salátů či jiných studených pokrmů.

Olej z vlašských ořechů

Pro zevní použití vyzkoušejte:

  • Arganový olej
  • Avokádový olej
  • Hroznový olej
  • Jojobový olej
  • Makadamiový olej
  • Šípkový olej

Díky svému složení blahodárně působí na nervový systém, paměť i cévní soustavu. Mimo to pomáhá udržovat zdravou střevní mikroflóru. Dopřát si jej mohou všichni bez omezení – od malých dětí až po domácí mazlíčky. Obzvláště jej ocení vegetariáni a vegani, neboť obsahuje kyselinu linolovou, pro niž odborníci apelují na konzumaci ryb a mořských plodů.

Oříšková chuť perfektně ladí s různými druhy salátů, tento olej však můžete použít i pro teplou kuchyni. Sáhněte po něm například při pečení sladkých moučníků.

Lněný olej

Olej z lněných semínek je zkrátka zázrak. Má ideální poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin, je tedy dokonalou potravinou pro váš mozek, srdce i cévy. Kromě toho působí protizánětlivě a antibakteriálně, významně ale přispívá i ke správnému fungování hormonálního systému. Je proto vhodný pro dámy s problematickým menstruačním cyklem, ale i pro muže pociťující problémy s prostatou či plodností.

Používejte jej pouze ve studené formě (kápněte jej do salátů či lžičku přimíchejte do již hotové rýže nebo brambor). Kvůli rychlé oxidaci jej skladujte v lednici a neotálejte s jeho spotřebováním.

oleje

Oleje mají své místo také v přírodní péči o pleť. Zdroj fotografie: pexels.com

Sezamový olej

Tento olej je používán již po staletí – do svých doporučení jej zařadila například tradiční čínská medicína či ajurvéda. Obsahuje značné množství prospěšných omega-3 mastných kyselin, důležité vitamíny a minerály (například hořčík, zinek či železo), ale i lecitin, který funguje jako balzám na náš nervový systém. Kromě toho působí antioxidačně a pomáhá zvyšovat obranyschopnost.

Chuť sezamového oleje je nasládlá, ale poměrně výrazná, a ačkoliv vydrží i vyšší teplotu, nejhodnotnější je při použití ve studené kuchyni.

Olej z para ořechů

Ke kouzelnému lektvaru vzniklému lisováním para ořechů přistupujte spíše jako k léku. V tom vás utvrdí i jeho pořizovací cena, která je poměrně vysoká (okolo 250 Kč za 100 ml). Je vhodný zejména při nervovém vyčerpáníduševní slabosti, podporuje koncentraci a pomáhá předcházet depresím. Kromě selenu, jehož vysokým obsahem jsou para ořechy proslulé, obsahuje také mnoho dalších minerálů a vitamínů, včetně těch skupiny B, jež mimo jiné vyživí vaše vlasy a pleť.

U nás je poměrně těžko k sehnání – hledejte tedy e-shopy dovážející tento poklad ze zahraničí, nejčastěji od německých sousedů. Užívejte lžičku ráno nalačno a další večer před spaním.

Máte s některým z těchto olejů své zkušenosti? Podělte se o ně s námi v komentářích.

Zdroj úvodní fotografie: pexels.com

Adéla Svobodová

Adéla Svobodová

Vaření i psaní jsou společně se sportem jedny z mých nejoblíbenějších způsobů seberealizace. A protože se řídím heslem "Dělej víc věcí, které tě dělají šťastnou!", stala jsem se součástí tohoto portálu. Vždy budu ráda za Vaše komentáře, připomínky či nápady.

Zanechte komentář