Fotoaparát

Začínáme fotografovat: Správná kompozice

Design / 28.3.2013

Umíte alespoň základně nastavit fotoaparát, ale vaše fotografie pořád nejsou to „pravé ořechové“? Možná máte špatnou kompozici.

Trocha pojmů:

TK = technická kompozice
TC = TK anglicky – technical composition

Když už znáte základní pojmy, víte kdy, co a jak nastavit, můžete se s radostí vrhnout do fotografování. Jenže pak může nastat situace, kdy vám někdo napíše, že fotíte moc na střed, že by změnil „TC“ nebo „TK“ nebo prostě „kompo“ a vy budete ztraceni. Co po vás chtějí? Poradíme vám! Dnes totiž přichází na řadu:

Třetí díl: Kompozice

Samotné nastavení hodnot na fotoaparátu nestačí. Objekt pro fotografování může vypadat sebelépe, ale pokud ho špatně nakomponujete, fotografie bude nudná, fádní a nebo se vám na ní nebude něco zdát.

Každý má tendenci fotit všechno na střed. Je to přirozené. Když se na někoho díváte, také se díváte tak, aby byl ve středu vašeho zorného pole. Jenže na fotografii to obvykle nevypadá dobře.

Kompozice

Ukázka správné kompozice
zdroj: Simona Mašková, Generace 21

Pravidlo třetin

Kompozice

Ukázka špatné a správné kompozice na portrétu, zdroj: Simona Mašková, Generace 21

Aby byly vaše fotografie lepší, zkuste se vyhýbat středu. Pravidlo komponování podle třetin se osvědčilo mnoha fotografům. Fotografii pomyslně rozdělte pomocí čtyř přímek na stejné třetiny a vzniknou tak čtyři průsečíky. To jsou právě ta místa, kam byste měli směřovat svůj hlavní objekt.

Pravidla třetin, nebo také takzvaný zlatý řez, se dá využít u všech typů fotografie. U portrétu se ostří na oči. Pokud fotíte celou postavu, umístěte ji na jednu ze svislých přímek, ale vždy tak, aby její pohled směřoval do prostoru fotografie. Stejné pravidlo platí u fotografie obličeje, snažte se ale zaměřit průsečík na oči.

U makro fotografií je to složitější. Zde máte jeden hlavní motiv, nic okolo obvykle není rozeznatelné. Opět umisťujte objekt na linie, nicméně u tohoto typu jde především o cit fotografa.

Fotografování krajiny

Kompozice

Ukázka špatné a správné kompozice v krajině, zdroj: Simona Mašková, Generace 21

Fotíte-li krajinu, měl by být i kraj obzoru na jedné z vodorovných přímek. Na spodní přímce bude obzor, zaměřujete-li se na nebe, avšak myslete na to, že by v tom velkém prostoru měl být hlavní motiv (oblaka, slunce, atd.). Na horní přímku zaměřte, pokud je váš motiv na zemi (strom, budova, atd.). U krajinářské fotografie jsou vodorovné přímky obzvlášť důležité, především proto, aby vám obzor nepadal k jedné straně. I přesto, že se dá tento nešvar poměrně jednoduše opravit v jakémkoliv grafickém programu, je dobré se mu vyhýbat už při samotném fotografování.

 

Na závěr bychom rádi zmínili jediné. Každý je jedinečný a ta nejlepší díla vznikají i porušováním veškerých pravidel. Úmyslné fotografování na střed nebo linie spojující úhly fotografie můžou vypadat skvěle. Akorát to musí fotograf správně cítit.

V příštím díle se zaměříme na ostrost fotografií!

Zdroj perexové fotografie: deviantart.com

Simona Mašková

Simona Mašková

"Fotografie jsou pohledem do duše fotografa"

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Fotograf Uherský Brod

    Celou dobu, co jsem četla tento článek a v něm pravidlo zlatého řezu, jsem čekala na ten poslední odstavec =) Jo, kdyby všichni fotili pořád jenom do zlatého řezu, tak by to byla pěkná nuda =)