Že legendy nejsou prostými báchorkami, pozná Vaiana na svou kůži. Naštěstí jí bude nápomocen polobůh a hloupý kohout.

Moana

animovaný

USA, 2016, 107 min

Režie: Ron Clemens, John Musker

Hrají: Dwayne Johnson, Auli’i Cravalho, Alan Tudyk

Celý film začíná příběhem o matce ostrovů Te Fiti. Té bylo odcizeno srdce, kterým tvořila ostrovy a ovlivňovala tím všechen život v oceánu. Tuto moc chtěli získat mnozí, povedlo se to až polobohu Mauimu, který na sebe bere díky svému kouzelnému háku různé podoby. Srdce ale nevydrželo Mauimu dlouho, neboť ho napadl a porazil démon země a ohně Te Ká. Po boji zmizel nejen Maui, ale i srdce Te Fiti. Ztraceni byli dlouho, až do jednoho dne…

Takové příběhy vždy vyprávějí starší a jinak tomu není ani zde. Legendu vypráví nejstarší žena na ostrově, matka náčelníka, bábi Taly. Jejímu publiku teče ještě mlíko po bradě a není divu, že když slyší o strašném démonovi, má pořádně nahnáno. Až na odvážnou Vaianu. Ta využije zmatku po skončení příběhu a vydá se k oceánu. K jejímu štěstí žije na ostrově, a tak to nemá k vodě daleko. Poté co zachrání malou želvičku, zjistí, že si ji oceán oblíbil. A to tak moc, že malé Vaianě, která se sotva na nohou udrží, nabídne Te Fitino srdce. Ale ještě není ten správný čas, bohudík.

V této podobě se s Vaianou seznámíme, její roztomilost tkví hlavně v jejím chování a pohybu.

V této podobě se s Vaianou seznámíme, její roztomilost tkví hlavně v jejím chování a pohybu.

Pokud Disney v něčem vyniká, jsou to děti a mláďata. A proto je dobře, že Vaiana před svou výpravou trochu vyspěla. Miminka v úvodu jsou tak sladká, že by se z nich většině dospělých udělaly kazy na zubech a polovina z nich by chtěla své vlastní. Naopak děti by po filmu chtěly malá prasátka, nebo želvičku. Naštěstí má film i další přednosti.

Vaiana během dospívání bojuje se svým srdcem a rozumem. Srdce tíhne k moři, rozum zas k rodinné tradici – vládnout a neplout za útes. Důležitým prvkem jejího života je babička – nejen že Vaianě vyprávěla o Mauim, ale poodhalila jí i minulost jejich kmene. Na základě těchto skutečností se Vaiana nakonec vydá na těžkou výpravu, aby Te Fiti vrátila, co jí patří. Ale sama na to nebude, pomáhat jí bude oceán a hlavně již zmiňovaný polobůh.

Polobůh Maui jakoby Dwaynu Johnsonovi z oka vypadl, až na tu kštici.

Polobůh Maui jakoby Dwaynu Johnsonovi z oka vypadl – až na tu kštici.

Další věc, ve které Disney vyniká, je humor. Disney animáky jsou protkány vtipem, jak jen to jde, ale přesto to není trapné. Ani Vaiana není jiná, je také plná odkazů na jiná díla. Zde například najdeme Frozen – to když se na scéně objeví sob, Hobita – když se na scéně objeví krab, který je chamtivý jako Šmak a Vaiana s ním jako se Šmakem mluví, Mad MaxePiráty z Karibiku – filmovou fúzi hledejte u vražedných kokosů.

Další věc, kterou Disney ve svých pohádkách používá hojně, je zpěv. Bohužel častěji byla píseň špatně umístěna a děj spíše narušila než posílila. Dost možná to bude dáno dabingem. V dialozích problém není, ty fungují dobře, ale česká hudební scéna rozhodně není tak kvalitní jako světová a už vůbec ne u titulních písní animovaných filmů. Při závěrečných titulcích totiž hraje anglický originál a ten zněl o poznání lépe. Stejně nešťastná byla píseň, která začala domorodým jazykem a přešla do češtiny.

Te Ka připomíná spíše bosse z počítačové hry Dark Souls než-li pohádkovou bytost.

Te Ka připomíná spíše bosse z počítačové hry Dark Souls nežli pohádkovou bytost.

Naopak vizuální stránka filmu je povedená. Film je umístěný v nádherném prostředí, kde by si nejspíše přál být každý, ještě více je to podmíněno počasím venku. Nádherná příroda, moře a slunce. V noci spousta hvězd a klid. Povedený je i námět a dějová linka. Využití příběhu Oceánie byl skvělý nápad, z filmu lze cítit tím, jak byl napsán scénář, i určitou pokoru – a i díky tomu je film velmi emotivní. Přestože bylo kino plné mužů, v dojemných chvílích byl slyšet šum kapesníčků.

Díky tomu všemu zde máme další animovanou pohádku, která bude bavit celou rodinu. V každé části se bude usmívat někdo jiný, ale na konci odejdou skoro všichni se zvláštním pocitem, který se promění ve štěstí.

Zdroj všech fotografií: Falcon

Zdroj videa: YouTube

0 75 100 1
75%

Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa

Vaiana má co nabídnout. Její putování není sice tak vtipné jako u Dory, ale na druhou stranu má větší hloubku. Když se vše sečte a podtrhne, je tento animák velmi povedený a bude zábavou pro celou rodinu.

• Děj
    75%
  • Vtip