Protažení pro každého

Sport / 11.11.2016

Možná se to nezdá, sezení je sice pohodlné, ale pro naše tělo velmi bolestivé. Je tedy důležité se čas od času protáhnout. 

Není to jen výsada sportovců

Protahování by se dalo brát jako výsada sportovců, kteří tento proces uvolňování svalů potřebují k regeneraci a správnému fungování těla, které je zatíženo fázovými tréninky, a je tedy pod velkým fyzickým tlakem. Když se na to ale zaměříme konkrétněji, je zde důležitá tato část věty : „…kteří tento proces uvolňování svalů potřebují k regeneraci a správnému fungování těla.“ Toto přece nepotřebují jen sportovci, potřebují to všichni.

Na naše tělo je každý den vyvíjen určitý tlak, podstupuje různé situace a my se o něj někdy příliš nestaráme. Kdo z nás si nikdy nepostěžoval, že ho bolí záda? Nebo že ho bolí za krkem, bolí ho nohy nebo cokoliv jiného. Záda jsou asi největším problémem, krční páteř hned po nich. Ani nemusíme dělat něco náročného, stačí pouhé sezení v kombinaci se špatným držením těla a bolest je na světě.

Problém sezení se týká skoro každého z nás. Někdo sedí celé hodiny ve škole, někdo zase v práci u počítače. V konečném důsledku je to stejné. Studenti mají alespoň tu výhodu, že se jim výuka většinou střídá a jsou tedy nuceni alespoň na chvíli udělat pár kroků a přesunout se do jiné učebny nebo budovy. Přestávky jsou ale většinou spíš krátké než dlouhé, a tak se člověk příliš neprotáhne.

Sedíme, sedíme a sedíme

Sedavé zaměstnání je dlouhodobý problém, kterým se zabývalo už několik výzkumů a vědci přichází stále s něčím novým. Ono to ale nemusí být nic extrémně složitého, finančně nebo časově náročného.

Office yoga. zdroj fotografie www.pinterst.com

Office yoga. zdroj fotografie www.pinterst.com

Ovšem kritika „sedavého systému“ není myšlena tak úplně doslovně. Myslím, že většina z nás si prošla různými brigádami, kde jsme byli osm hodin na nohou a prosili jsme, abychom si už mohli sednout a aby to skončilo. Také jsem si tím prošla a říkala jsem si tu posvátnou větu, že se musím dobře učit a sama se trochu zapříčinit o to, abych i jako studentka měla pohodovou, příjemnou práci, kde nebudu X hodin stát. To totiž záda trpí také. Člověk si asi nevybere, že?

Největší problém se zdá být opravdu v držení těla. Absolvovala jsem v rámci rehabilitačního programu i lekce chůze a držení těla. Pan doktor mě postavil na čáru a řekl mi, ať dojdu k němu, cca 5m, stejně tak, jako chodím vždy. Samozřejmě jsem se snažila mnohem více. K mému údivu mne zastavil po prvních dvou krocích, že jdu úplně špatně.

Překvapilo mě to. Byla jsem narovnaná (měla jsem na paměti takové to rodičovské „Narovnej se!“ ), ramena dozadu, břicho zatažené, pánev podsazenou, prostě všechno, o čem jsem si myslela, že je potřeba, a stejně to bylo špatně. Doktor ke mně tedy přišel a „nastavil“ mě tak, jak by to správně mělo být. Klobouk dolů tomu, kdo by takto zvládnul stát, ne-li chodit. Upřímně řečeno – je to proti všem zákonům, aby člověk takhle chodil. Možná, kdybychom tento postoj učili děti odmalička, šlo by to, ale přeučit se, to jde velmi těžko.

Chvilka protažení hned po ránu

Hned jak se vzbudíte! zdroj fotografie www.pexels.com

Hned jak se vzbudíte! zdroj fotografie www.pexels.com

Držení těla tedy zřejmě nezachráníme, ač ty výše uvedené snahy nejsou k zahození a měli bychom dodržovat alespoň ty. Tělu můžeme tedy pomoct protahováním. Protahování ale není sport! Protahováním tedy člověk nezhubne, nenabere svalovou hmotu, ani nebude mít větší kondici. Zde jde o ulehčení tělu a o naše zdraví.

Co tedy můžeme dělat? Způsobů je hodně a záleží, co komu vyhovuje. Chronologicky vzato je snad nejlepší začít hned po ránu. Zlehka se protáhnout po několika hodinách spánku, kdy tělo sice odpočívalo, ale svaly se několik hodin vůbec nehnuly. Je tedy lepší se trochu protáhnout, aby to pro tělo nebyl takový šok, až poběžíte ráno na tramvaj a zapojíte úplně ztuhlé svaly.

Pamatujte ale na to, že protahování nesmí být příliš dynamické, po ránu se tedy hodí pár cviků z jógy. Inspiraci můžete jít načerpat na jednu lekci, a pak si cvičit doma podle libosti. Kdo by chtěl namítnout, že po ránu vážně nemá čas (JÁ!), stačí jen pár minut! Klidně v pyžamu a dokonce i v posteli, jsme přece doma. Celý den v práci nebo ve škole nás potom třeba nebude tolik štvát.

A co ve škole a v práci?

Co se týče cvičení/protahování během dne – je pochopitelné, že se vám nebude chtít nějak exhibovat na veřejnosti s různými prostocviky. Tady mají výhodu pracující, protože mají většinou kancelář, kde jsou buď sami, nebo na ně bude nechápavě koukat jen pár lidí. A těch pár to pak třeba nakopne a budou se také protahovat, takže uděláte i dobrý skutek. Studenti jistě najdou místo, kde nebude celá škola.

A co můžete dělat? Hlavně se alespoň na chvíli projděte, zhluboka dýchejte, rozproudí to krev. Komu by se nechtěla cvičit ranní jóga, může zkusit jednoduché cviky na židli a zaměřit se nejen na záda, ale také na ramena, krční páteř, ruce a nohy. Většina cviků se zakládá na rotaci a protahování.

Cviků je opravdu hodně. zdroj fotografie www.pinterest.com

Cviků je opravdu hodně. zdroj fotografie www.pinterest.com

Záda protáhnete např. tak, že si sednete na okraj židle, kotník opřete o koleno a předkloníte se. Cvikem na záda i nohy může být i to, že si sednete znovu na okraj židle, natáhnete nohy před sebe a chytnete se za zvednuté špičky. Stejně tak na židli můžete sedět rovně a pomalu rotovat trupem dozadu a zase zpět. S nohou přes nohu se ještě chytíte vždy opačnou rukou za koleno a zase rotujete dozadu.

Na krční páteř a ramena postačí krouživé pohyby ramenou nebo jen zvedat ramena a při “cestě dolů“ tlačit lopatky k sobě. Hlavou si udělejte pár kruhů, dále naklonit na jednu stranu a zase na druhou. Můžete si pomoct i rukama a hlavou jemně tlačit proti ruce. Ruce protáhnete různým propletením a jemným tlakem.

Jedná se o naprosto jednoduché cviky, člověk ani nepotřebuje návod, postačí vlastní rozum, jak by to asi mohlo jít. Možná si zpočátku budete připadat jako blázni, ale výsledky se dostaví. I když budou jen nepatrné. A pokud to zařadíme do naší rutiny, budete těchto pár cviků dělat pravidelně, tělo nám to určitě oplatí.

Zdroj miniatury a úvodní fotografie www.pixabay.com

Štítky

Veronika Fryšová

Veronika Fryšová

Zanechte komentář