PŘÍCHOZÍ: Amy Adams tlumočí ufonům v nejlepším sci-fi posledních let

Film / 9.11.2016

Villeneuvův nový film především velmi realisticky ukazuje, že při kontaktu s mimozemskými bytostmi by se lidé nejdříve zničili navzájem.

ARRIVAL

sci-fi

USA, 2016, 117 min

Režie: Denis Villeneuve

Hrají: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker a Michael Stuhlbarg

Jak už to tak v každém sci-fi bývá, přišli v úplně normální den, bez předchozího varování. Mohly to být malé kostky, zabijáčtí roboti s chapadýlky nebo flotila Národa ohně, jakýsi nevyřčený dějový klíč by ale splňovaly všechny tyto možnosti stejně dobře. V případě Příchozích to bylo 12 černých zvláštně zaoblených kokonů rozesetých podle nejasné logiky po světě. Na rozdíl od typických větřelců však obyvatelé těchto lodí nezačali ihned se systematických masakrem člověčího potěru, ačkoli by tomu vyvolaná vlna paniky odpovídala. Místo toho kukly dál poklidně levitovaly na svých zvolených místech, zatímco se lidská rasa pro jistotu rozhodla kontumačně podvolit nezačatému ataku.

Vyjednávat s posádkou (dvěma mimozemšťany přezdívanými Abbott a Costello, podle americké verze našeho Voskovce s Werichem) kokonu přistanuvšího v poli kdesi v Montaně vyšle armáda zkušenou lingvistku Louise (Amy Adams)fyzika Iana (Jeremy Rener). Ti mají za úkol v řádu dní přijít na způsob, jakým by se s přerostlými hlavonožci, kteří zdánlivě komunikující pouze skrze variaci mlaskavých zvuků, mohlo lidstvo domluvit a následně se optat, jaké mají s jejich planetou plány.

arrival

Jeremy Renner, fyzik a lingvista začátečník.

Už v prvním z mnoha dějových zvratů (a také jediným, který jsem vám ochotná prozradit) vyjde najevo, že mimozemská existence vlastně vůbec není předmětem toho, co se nám Denis Villeneuve ve svém novém snímku snaží sdělit. Bytosti nejasných tvarů přežívající uvnitř hustého bílého oparu jsou pro něj pouze prostředkem k vyjádření mnohem šiřšího a citlivějšího problému.

Ve chvíli, kdy se tuto informaci rozhodne sdílet s divákem, se Příchozí stanou slibným adeptem na nejpůsobivější žánrovku posledních let. Zbývá jen doufat, aby na cestě k závěrečných titulkům někde neklopýtly. A ony, nějakým zázrakem, o kterém si divák netroufal letos už ani nechat zdát, neklopýtnou.

Ani na moment přitom nepoleví tísnivý hudební doprovod skladatele Jóhanna Jóhannssona (doplněný v prologu a epilogu o všeobecně oblíbenou smyččovou baladu od Maxe Richtera) ani výkon Amy Adams, přestože jen na citové hře probíhající na její tváři stojí vývoj celého příběhu.

arrival

Parkoviště kdesi v montanské krajině je proslavené mezi všemi galaxiemi.

Výsledná podoba je pak především odkazem Villeneuva vypravěčského talentu. Právě on totiž diváky udržuje po dlouhé minuty ve zvláštním napětí, servíruje střípky skryté za významy a spolu s Jóhannssonem graduje ke grandióznímu odhalení, které nakonec přijde podstatně později, než všichni čekají. Přebírá přitom formu prosté věty, za níž se ale skrývá geniální kalkul, který by i Interstellar mohl závidět.

Příchozí se s ohledem na svou knižní inspiraci (povídku Teda Chianga s názvem The Story of Your Life) místo ufounů zabývají spíše diskuzí nad metafyzickým dobrem a reakcí lidstva na hypotetickou hrozbu nejasného původu. Nelze jim to však vyčítat. K vyloženě uspokojivému závěru se totiž dostávají díky vědě a ospravedlnitelné dávce patosu. A na konci, tak jak má, to všechno dává smysl.

Film Příchozí jde do českých kin 10. listopadu.

Zdroj fotografií: Falcon

Zdroj videa: YouTube

0 86 100 1
86.666666666667%
Average Rating

Příchozí

S hodnocením nad 80 procent se obyčejně držím zpátky, ale tady mi Villeneuve nedává jinou možnost. Příchozí mají stejně mrazivou atmosféru jako jeho předcházející Sicario nebo Zmizení. V porovnání s jinými snímky o mezidruhovém setkání se ale automaticky řadí na vyšší úroveň, a to pomocí skoro bezchybné kombinace podkresové hudby, malebné kamery a mistrovské fabulační manipulace.

  • Děj
    95%
  • Napětí
    85%
  • Herecké výkony
    80%
Kristina Roháčková

Kristina Roháčková

Rodiče ze mě chtěli vrcholového sportovce, a tak se ze mě stal novinář. Dubluju mezi kulturou a obecnou všehochutí, nejblíže mám ale k filmu.

Zanechte komentář