AMERICKÁ IDYLA: Rothovská úvaha nad obyčejným americkým snem

Film / 20.11.2016

Životní idylu Ewana McGregora naruší okamžik, kdy jeho dcera vyhodí do povětří poštu i s majitelem.

AMERICAN PASTORAL

krimi drama

USA, 2016, 126 min

Režie: Ewan McGregor

Hrají: Ewan McGregor, Jennifer Connelly, Dakota Fanning, Uzo Aduba a další

Je vždy zajímavé sledovat, jaký materiál si vyberou známí herci pro svůj režijní debut. Zatímco například Ryan Gosling se rozhodl experimentovat s titulem Lost River, kde v pořadí jedenáctý Pán času s vyholenou hlavou dokola vykřikuje „koukněte na mé tělo“, Ewan McGregor si zvolil román oceněný Pulitzerovou cenou. Protože, děti, neexistují malé sny, jen malí lidé.

Ačkoli Americká idyla pojednává především o období mezi 60. a 70. lety minulého století, vydal ji Phillip Roth až v roce 1997. Od té doby se pravidelně objevuje na seznamech nejlepších knih posledních let i historie. Podle toho, jak její příběh McGregor podává, ale i pouhých 20 let po jejím uvedení vyznívá zastarale a zcela mimo mísu.

american pastoral

Seymour (Ewan McGregor) a Merry (Dakota Fanning).

Film se věrně drží konstrukce románu, kdy v roce 1995 Rothovo alterego korzuje setkáním absolventů a po letech potkává přítele Jerryho Levova, který je ve městě kvůli pohřbu svého bratra Seymoura „Švéda“ Levova (Ewan McGregor).

Seymour patřil k hvězdám sportovního týmu, po škole se oženil s Miss New Jersey a převzal otcovu firmu. Všichni mu do života předpovídali jen úspěch. Jenže Seymour nikdy nechtěl nic jiného, než být spokojený po boku své rodiny. Obrázek idylické rodinky však příliš dobře nesnesla jeho dcera Merry (Dakota Fanning), která ve stínu svých perfektních, dobře vypadajících rodičů začala nejdříve v dětství koktat a v dospělosti podkládat budovy semtexem. Podle Rotha to byl jasný vývoj.

american pastoral

„Vyměním informace o vaší dceři za pár dámských rukavic.“

Následnému tříštění Seymourova světa v přehnaně hrdinské touze spasit duši vlastní dcery by více slušel formát minisérie, v níž by se dalo rozvinout pozadí všech nastupujících zápletek a motivací postav, které v McGregorově režii působí ošizeně.

Ještě hůře z toho vychází celková nálada snímku. McGregor nás sice nechá nahlédnout do doby politického a rasového napětí, ve vhodnou chvíli se ale raději od tohoto aspektu vyprávění odvrátí a soustředí se na nepříliš dotáhnuté vztahové drama.

Ve výsledku si z Americké idyly divák především odnese pocit, že Roth neuznával společenskou změnu a aktivisty (mluvíme přitom hlavně o lidech protestujících proti válce ve Vietnamu) házel do jednoho pytle s pomatenými kriminálníky a sektáři. I ti, kteří o Rothově knize slyšeli poprvé, si jistě budou říkat, že očekávali trochu více.

Americká idyla je v kinech od 17. listopadu.

Zdroj fotografií: CinemArt

Zdroj videa: YouTube

0 45 100 1
45%
Average Rating

Americká idyla

Některé příběhy špatně stárnou a Americká idyla je nepochybně jedním z nich. Největší chyba, které se McGregor ve svém debutu dopustil, byla, že mu nenastavil zrcadlo současnosti a místo toho ho nechal viset jako historický exponát kdesi ve společenském vakuu, čímž ho nechal vyznít do absurdna a zcela nezajímavě pro dnešního diváka. To ale neznamená, že se netěšíme, s čím přijde příště.

  • Scénář
    40%
  • Herecké výkony
    50%
Kristina Roháčková

Kristina Roháčková

Rodiče ze mě chtěli vrcholového sportovce, a tak se ze mě stal novinář. Dubluju mezi kulturou a obecnou všehochutí, nejblíže mám ale k filmu.

Zanechte komentář