Tři triky na cestě ke změně

Osobní rozvoj / 27.11.2016

Změnit svůj život není nic lehkého a motivace občas dochází. Existují ale malé triky, které nám na cestě dokážou pomoci.

Snad každého z nás už někdy napadlo, že by rád něco ve svém životě změnil. Začít cvičit, nespat až do oběda nebo se naučit nový jazyk. A i když můžeme být zpočátku plní nadšení a energie, snadno se může stát, že nás objevující se překážky od celého plánu odradí. Existují ale způsoby, jak svoje šance zvýšit. A ne, není to jen o tom mít „silnou vůli“.

Je to ve mně nebo v okolí?

Co si budeme nalhávat, nejedno rozhodnutí ke změně skončilo na „slabé vůli“. Když ale o své vůli přemýšlíme jen jako o slabé nebo silné, můžeme se akorát utvrzovat v tom, jaký výsledek od sebe očekáváme. Vůle ale není jen univerzální nádoba síly, kterou máme buďto prázdnou, nebo plnou. K něčemu jí máme dost, k jinému zase málo. Někdo může mít dostatek sil a odhodlání k tomu zhubnout, i když má celé dny na dosah ruky mnohá pokušení v podobě nejrůznějších dobrot, ale už mu chybí vůle odolávat poznámkám okolí, které dosažení jeho cíle zpochybňuje. A ačkoliv zrovna s lidmi to může být těžké, to, jak si své okolí uzpůsobíme, nám může v dosažení našich cílů nemálo pomoci.

Tři malé triky, jak si změnu usnadnit

Existuje mnoho způsobů, jak najít a udržet si vlastní vnitřní motivaci. Existují ale i malé triky, které jdou vytvořit v našem okolí a které nás pošťuchují tím správným směrem. Jinak řečeno s námi nenápadně manipulují. A v tomhle případě je to přesně to, co chceme!

Mít připomínku cíle stále na očích může znovu nastartovat naši motivaci. Zdroj Pexels.com

Mít připomínku cíle stále na očích může znovu nastartovat naši motivaci. Zdroj: pexels.com

1. „Emoční spouštěče“

Když přijdete ke svému počítači a zmáčknete zapínání, obvykle se nezačne vymlouvat, že se mu nechce a že zítra je taky den. Zařízení mají prostě svoji spoušť a pokud se zrovna nerozbíjí, tak na ni reagují. Ačkoliv u lidí to není tak snadné, takzvané emoční spouštěče, v anglickém originále emotional triggers, na nás mohou působit velmi podobně.

Asi nejčastěji užívaným příkladem je snaha sportovat. Rozhodli jste se, že si každý den po škole či po práci zacvičíte? Možná po návratu domů již nemáte energii a chcete cvičení odložit. V pokoji na vás ale číhá na viditelném a prominentním místě vaše taška do posilovny, běžecké boty nebo tričko z posledního závodu. Na stěně visí plakát vašeho oblíbeného sportovce, a když otevřete svůj notebook, jako tapeta na vás vyskočí motivační heslo, třeba dokonce vaše vlastní. Možná pomalu začnete přemýšlet, zda se do cvičení přeci jen nepustit. Třeba si jen pustíte váš „cvičební playlist“ a vaše chuť k pohybu se zase o něco zvýší… A nakonec jdete.

Možná vám teď přijde, že to zní až moc jednoduše a přeci to tak fungovat nemůže. Výzkumy ale dokazují, že nejrůznější drobnosti, které nám něco připomínají, vyvolávají nám v hlavě myšlenky, vzpomínky, zvyšují pravděpodobnost, že skutečně něco dokážeme. Například v Center for Advanced Hindsight zjistili, že lidé, jejichž cílem bylo méně utrácet peníze a měli doma jako takový emoční spouštěč sklenici plnou mincí, skutečně ušetřili více peněz než lidé z kontrolní skupiny.

Jde ale hlavně o to, aby vaše spouštěče byly opravdu vaše a měly pro vás význam. Někdy může stačit jediná připomínka, jindy, jako v uvedeném příkladu, potřebujeme spouštěčů více, aby nás opravdu nastartovaly.

2. Zvyk je železná košile

Cílů také mnohem lépe dosahujeme, když si vytvoříme nějaký rituál nebo rituály. Třeba že každý den přečteme alespoň pět stran z knihy. Není to mnoho, ale vždy je lepší začít pomalu. Trik je ale v tom si každodenní splnění našeho rituálu nebo i více rituálů zaznamenat. Postačí nám jakýkoliv notýsek, který jsme si pro tento účel vyhradili. Kdo dává přednost aplikacím v telefonu, nalezne také mnoho možností. Dobré ale je, když vidíme, jak dobře rituál plníme a jak dlouho. Většina lidí má totiž tendenci vyhýbat se přerušení úspěšné řady.

V ideálním případě už ale po nějaké době přestane být odškrtnutí si políčka na papíře tím podstatným. Když se vám podaří nějakou činnost pevně zakotvit do vašeho dne, často vám pak přijde úplně přirozené ji dělat.

Sešit a tužka mohou být velkým pomocníkem. Zdroj: Pexels.com

Sešit a tužka mohou být velkým pomocníkem. Zdroj: pexels.com

3. Dobré věci, které stojí za to nezapomenout

Když se nám do něčeho nechce, snadno se nám vybaví mnoho důvodů, proč je to hloupý nápad, proč to bude špatné. Co by se ale změnilo, kdybychom si v tu chvíli připomněli to příjemné? Vzpomněli si na to, jak jsme se naposledy při práci na nějakém úkolu dostali do stavu, kdy jsme pracovali rychle a bavilo nás to. A jak příjemně nám bylo, když jsme si byli zaplavat?

Naše paměť nás v takovou chvíli často zklamává. Proto si někteří rekreační i profesionální sportovci vedou deníky toho, jak se jim trénovalo. A to se zaměřením na to, co bylo na jejich výkonu příjemné a uspokojivé. Někdy se takové věci hledají snáze, někdy obtížněji, proto bývá dobré si říct, že si zaznamenáme vždy třeba právě tři věci. Deník pak funguje jako taková externí paměť, která je na rozdíl od té naší pozitivnější.

Jak to asi bude dál…

Ačkoliv jsem slíbila jen tři triky, je v tomhle článku schovaný ještě jeden další. Každý jsme více či méně zvědavý, a právě zvědavost nás také dokáže přimět „k akci“. Zajímá vás, jestli by vám uvedené metody pomohly? Jaký spouštěč by na vás fungoval? Jak těžké by bylo vždy vymyslet tři věci, co byly příjemné, povedly se? A hlavně, stojí za to tyhle triky vyzkoušet?

Zdroje informací: Advanced HindsightThe Fabulous

Zdroj úvodní fotografie: Pexels.com

Denisa Mouchová

Denisa Mouchová

Zanechte komentář