Kniha Stačí jen málo představuje tajemství emoční odolnosti

Osobní rozvoj / 29.9.2016

Máte pocit, že neustojíte nápor stresu a negace, který na vás svět dennodenně chrlí? Možná vám pomůže nová kniha neuropsychologa Ricka Hansona.

Všichni se zmítáme v proudu života, který nás unáší do různých zákoutí a zálivů. Máme hlavu plnou starostí a stresujeme se ze záplavy povinností, které k nám proudí a nenechají nás chvíli v klidu. Mnohdy se necítíme jistě ve svém vnitřním světě, natož abychom se cítili bezpečně v tom vnějším. Tento stav jde však proměnit pomocí nového nastavení mysli. Zní to složitě, ale Rick Hanson vám prostřednictvím své knihy Stačí jen málo dokáže, že k tomu bohatě stačí malé návyky, které si osvojíte. Stanete se díky nim emočně silnějšími, více klidnými a vyrovnanými.

Zákon malých věcí

Knížka vypadá na pohled skromně. Když ji prolistujete, zjistíte, že obsahuje 52 cvičení, která mají rozvíjet klid vaší mysli, bojovat proti stresu a budovat větší emoční odolnost. Možná někoho zaskočí, jak jednoduše a neodborně zní názvy jednotlivých kapitol: Buď všímavý, Zpomal, Usmívej se… I já si před přečtením knihy říkala, že to budou nějaká hloupá klišé, nevedoucí v podstatě k ničemu. O to hezčí bylo ale překvapení, když jsem zjistila, že obsah knihy v pravdě odráží celý její název Stačí jen málo.

Rick Hanson, Ph. D. je americký neuropsycholog a učitel meditace. Sleduje souvislost fyziologie mozku s duchovními stavy, inspiraci hledá v buddhistických učeních. Založil institut Wellspring pro neurovědu a kontemplativní moudrost. Působí jako odborný asistent v Greater Good Science Center na Kalifornské univerzitě. Jeho první kniha Buddhův mozek byla přeložena do 20 jazyků. (Zdroj: Stačí jen málo, O autorovi)

Často nemáme dost trpělivosti, věnovat se něčemu zdlouhavému a příliš složitému. Toho si byl dobře vědom i sám autor knihy, a přizpůsobil jednotlivá cvičení v knize tak, aby byla snadno proveditelná a motivující. Aby byla jednoduchá a dávala člověku pocit, že má sílu něco změnit, i když bude dělat jenom drobné krůčky. Jde podle něj o tzv. zákon malých věcí. Čtenář si může vybrat cvičení, která ho osloví a může je začít praktikovat ve svém životě. Může z knížky čerpat inspiraci a zklidnit svou rozrušenou mysl.

… cvičení je procesem osobní proměny, kdy postupně vytrháváte kořeny chamtivosti, nenávisti, zármutku a klamu – obecně řečeno – a nahrazujete je spokojeností, klidem, láskou a jasností. (Rick Hanson, Stačí jen málo)

Způsoby, jak ustát sám sebe i svět kolem

Abychom mohli být emočně silní a schopni překonávat překážky, které nám život připravuje, musíme mít vybudovaný silný a milující vztah sami k sobě – k této oblasti se vztahuje první série cvičení Buď k sobě dobrý. Další část knihy se zaměřuje na schopnost prožívání radosti v životě a nese název Užívej si života. Třetí část prozrazuje, kde čerpat životní sílu, jak se na sebe spolehnout, proto je pojmenovaná Posiluj své silné stránky. Další část – Zapoj svět – se zaměřuje na vnější svět a náš vztah k němu, na naše strachy a možnosti našeho vlivu. Knihu uzavírá část Žij v míru, která v podstatě učí tomu, jak si udržet klid v duši, jak pracovat sám se sebou a podobně.

Stačí jen málo

Kniha je přehledně rozčleněná na teoretickou a praktickou část.

Každé cvičení je uvozeno pojednáním o tom, k čemu se vztahuje. Najdete zde úkoly vztahující se k tomu, jak usilovat o věci bez lpění, jak se smířit s nedokonalostí, jak si nebrat věci osobně, jak mít víru, jak přijímat vlastní tělo, jak odpočívat, jak projevovat vděk a pokoru, jak sám sebe ocenit apod. Zaujala mě skoro všechna cvičení, pro příklad uvedu kapitolu 38 Neznepokojuj se. Autor nejdříve vysvětluje, jak nás může omezovat náš vlastní mozek, pokud je neustále nastaven v režimu ohrožení. Jde o to, že pod vlivem stresu již nerozezná skutečné ohrožení na životě a situace, kvůli nimž není třeba se zbytečně znepokojovat. Jsme tak v neustálém napětí, jsme více zranitelní a snadněji manipulovatelní. Po výkladu následuje praktická část, kde autor nabízí konkrétní tipy, jak svou mysl osvobodit od zbytečného strachu. Například v podobě toho, že budete sledovat signály vašeho těla (sevření hrdla, bušení srdce,…) a rozeznávat, zda jste skutečně v ohrožení či nikoli.

Autor často pracuje s meditačními či dechovými technikami, s opakováním afirmací apod. V knize najdete řadu metod pramenících z poznatků neuropsychologie. Zaujala mě například metoda, kdy si člověk vypíše na papír seznam všech míst, činností, lidí, které pro něj samého představují útočiště – zázemí, ve kterém se může skrýt, ze kterého může čerpat a posílit se. Nebo metoda, kdy přitakávám životu a všemu, co se mi v něm právě děje. Říkám ano všemu, co se právě teď děje, a učím se tak přijímat sám sebe a život i v nelehkých situacích.

Podnětem k seberozvoji mohou být i osobní příběhy, vyplývající ze zkušenosti samotného autora. Ten je podává velmi poutavou, lehkou formou, užívá sympatických příměrů a metafor.

V každodenním životě vám schopnost zastavit se poskytne čas. Čas, který druhým lidem umožní, aby řekli, co mají na srdci, aniž by byli přerušeni. Čas pro vás, abyste zjistili, co se doopravdy děje, uklidnili se a soustředili, utřídili si priority a dali dohromady dobrou odpověď. Čas spojit horké emoce s chladným rozumem a čas, kdy dobrosrdečnost může obměkčit zatvrzelé stanovisko. Čas pro to, aby se po vaší mysli rozlétli „lepší andělé vaší povahy“. (Rick Hanson, Stačí jen málo)

Záleží vám na sobě?

Pokud člověk začne přemýšlet sám nad sebou – dovolí si otevřít tajemnou komnatu svojí mysli – mnohdy přijde k poznání, že žije podle myšlenkových vzorců, které ho například v něčem omezují. O tom je osobní rozvoj, o schopnosti začít u sebe, neodvolávat se na vnější okolnosti a ostatní lidi, ale vzít zodpovědnost za svůj život do svých rukou. Kniha je pokladnicí inspirace a moudrých myšlenek, práce s ní je krásným způsobem, jak udělat něco pro sebe. Knihu ocení zejména ti, kteří se s osobním rozvojem teprve seznamují, nemají čas na studování rozsáhlých publikací, ale chtějí znát jednoduché konkrétní kroky k tomu, aby se osvobodili ze zajetí stresu, strachu a negativních myšlenek.

Pokud se rozhodnete uvádět cvičení v knize Ricka Hansona do praxe, získáte ihned pocit, že nejste v pouhé pasivní roli čtenáře, ale kniha vás rychle vtáhne a přiměje k přemýšlení a aktivitě. Už jen tím si zvýšíte sebedůvěru. Mně osobně přijde kniha kouzelná tím, jak jednoduché a přitom efektivní kroky přináší. Autorovy myšlenky vám přinesou řadu uvědomění a zklidnění. Přála bych vám, abyste měli po jejich přečtení pocit, že zvládnete všechno a můžete se sami na sebe spolehnout.

pictureprovider-aspx

STAČÍ JEN MÁLO

Autor: Rick Hanson
Nakladatelství: Portál
Počet stran: 159
Cena: 231,- Kč
Žánr: populárně naučná literatura
Více informací naleznete na stránkách nakladatele.

Zdroj fotografie: Nakladatelství Portál

Děkujeme nakladatelství Portál za poskytnutí recenzního výtisku.

Zdroj všech fotografií: Petra Pospíchalová, Generace 21

Petra Pospíchalová

Petra Pospíchalová

Jako studentku bohemistiky mě fascinuje, co všechno může být skryto v proudu slov. Jsem milovnice veršů, mouder a příběhů a ráda je i sama tvořím. Když zrovna nejsem zalezlá doma s knížkou nebo nepíšu článek, najdete mě v přírodě. Její krása a harmonie mi vždycky dodá vnitřní klid, inspiruje mě a naplní mě radostí. A ještě lépe, když mám přitom vedle sebe nějaké svoje lidské miláčky, které ze všeho nejradši láskyplně podporuji. :-)

Zanechte komentář