Kdo zahlédl bílého koně? Že by Rebeka?

Divadlo / 12.3.2013

Divadlo na Vinohradech propůjčilo své jeviště Henriku Ibsenovi a jeho hře Rebeka.

Režisér Juraj Deák se chopil velmi náročného textu norského dramatika Henrika Ibsena a představil ho vinohradským divákům ve svém jedinečném pojetí. Původní název Rosmersholm vystřídalo jméno hlavní hrdinky, která sice působí nenápadně a sama sebe se snaží odsouvat do pozadí, divák ale brzy zjistí, že je to právě ona, kdo na statku Rosmersholm tahá za dějové nitky.

V roli Rebeky se divákům ukáže Dagmar Havlová, které se díky mladistvému vzhledu dá lehce uvěřit, že ji od hereckého partnera Romana Zacha neboli Rosmera nedělí téměř žádný věkový rozdíl. Vytváří tak spolu dvojici přátel, kteří jsou si blízcí nejen ideově, ale i lidsky.

Právě jejich vztah je zásadní pro vývoj celé hry. V průběhu dění se mění, divákům se odkrývají vzpomínky na společnou minulost, která velmi zasahuje do přítomnosti. Jak vlastně jejich přátelství působilo na Rosmerovu ženu Beatu?

Ta v celé hře vystupuje pouze jako duch, žena, o které se mluví, ale diváci ji nikdy nespatří. Jak by také mohli, vždyť Beata zahlédla bílého koně, přízrak smrti. Spáchala sebevraždu. Motiv bílého koně se ostatně proplétá celou inscenací. Uvidí ho ještě některá z postav?

Rebeka (Dagmar Havlová) a Rosmer (Roman Zach) Zdroj: divadlonavinohradech.com

Rebeka (Dagmar Havlová) a Rosmer (Roman Zach)
Zdroj: divadlonavinohradech.com

Kromě dvou hlavních postav zde vystupují 4 další, vedlejší. Luboš Veselý v roli rektora Krolla, bratra zemřelé Beaty a nejlepšího Rosmerova přítele, vnáší do hry trochu přátelských rozepří. Politický názor bohužel může zkazit i dlouholetá přátelství.

Daniela Kolářová v roli služebné je dokonalá. Její klid, nadhled a ironií zavánějící repliky vnášejí do napjatého psychologického dramatu milý vtip. Stejně jako Petr Kostka (Rosmerův učitel) rozzáří jeviště už jen svou přítomností.

Škoda, že všechno to pnutí mezi přáteli, děj a hádky jsou rozmělněny délkou představení. Výdrž 2, 5 hodiny je obdivuhodná. U herců i u diváků.

Pohled redaktorky Petry Boltíkové

Od inscenace Rebeka jsem očekávala snad vše. Dostalo se mi pouhého překvapení v hereckém obsazení, které je výborné. Ve hře naprosto září ústřední dvojice Dagmar Havlová a Roman Zach. Skvěle se doplňují a na jevišti téměř souzní. Za zmínku stojí i Luboš Veselý, jehož výkon patří mezi nejpřesvědčivější.

Celkově hra plyne poklidným tempem, kdy nenastává žádný velký zvrat. Sledujeme dlouhé dialogy při téměř neměnící se jednoduché scéně a nastává riziko, že se divák začne nudit. Přesto má druhá část větší náboj. Při nahlédnutí pod pokličku inscenace zjišťujeme, že autor nám předkládá duši člověka jako takovou přímo na zlatém podnose. Nechybí otázka morálky a svědomí.

Rozhodně obdivuji, že se Divadlo na Vinohradech pustilo do náročnějšího textu tohoto psychologického dramatu. Určitě se ale jedná o příjemnou změnu mezi komediemi, které jsou častějším prvkem na repertoáru divadla.

Inscenace: Rebeka (Rosmersholm)
Autor: Henrik Ibsen
Divadlo: Divadlo na Vinohradech
Premiéra: 22. února 2013
Režie: Juraj Deák
Herecké obsazení:  Dagmar Havlová, Roman Zach, Luboš Veselý, Petr Kostka, Otakar Brousek ml., Daniela Kolářová
Cena: 400 – 40 Kč

Zdroj perexové fotografie: divadlonavinohradech.com

Barbora Švarcová

Barbora Švarcová

Najdete mě nejčastěji s knihou v ruce. Pokud nedržím knihu, snažím se držet tempo své rychlé chůze, protože neustále někam spěchám. Miluju hory v létě, na jaře i na podzim, jízdu na kole, pokud zrovna nemrzne. K přežití zimy mi pomáhají knížky a divadla.

Zanechte komentář