Vyzkoušela jsem pilates na vlastní kůži

Sport / 9.3.2013

Trápí vás problematická záda a špatné držení těla? Otestujte metodu pilates jako já!

První krok

Návštěva fitness centra může představovat pro některé z nás velký problém. Je zde spousta namakaných borců, šatny plné dívek s krásně vypracovanou postavou a samozřejmě nutnost zaplatit vstupné, které mnohdy nabývá až tříciferných hodnot. Proč ale sedět doma, když můžete udělat něco pro své zdraví? Nebylo by snad fér odvděčit se svému tělu za všechny ty hodiny strávené v krkolomných pozicích u počítače? Já si na tuto zásadní otázku odpověděla kladně a na doporučení svého ortopeda jsem vyrazila na cestu za správným držením těla a bezbolestným pohybem.

Zajímá vás, v čem vlastně toto cvičení spočívá, kdo jej vymyslel a proč je dobré ho praktikovat? Přečtěte si náš článek Pilates posiluje nejen tělo, ale i mysl!

Co nezapomenout na první lekci

Pilates vyžaduje co největší fyzickou i duševní uvolněnost, proto je velice důležité zvolit pohodlné sportovní oblečení. Já například zvolila elastické tříčtvrteční kalhoty, triko s krátkým rukávem a slabou mikinu proti případnému chladu v tělocvičně. Cvičí se bez bot, proto je vhodné vzít si kvalitní ponožky a pantofle pro přesun z šatny do tělocvičny a zpět. Přestože se při pilates příliš nezapotíte, určitě je dobré mít s sebou malý ručník a pití. Dívky by také rozhodně neměly zapomenout na sportovní podprsenku a gumičku do vlasů.

Jsem tu poprvé, nevadí?

Instruktorku jsem poznala hned na první pohled, neboť zrovna ladila hudbu a přívětivě se smála na všechny přicházející. „Jsou tu mezi námi nějací nováčci?“ zeptala se a já s trošku stydlivým výrazem zvedla ruku. „Fajn, ničeho se neboj, když nebudeš stíhat, nevadí. Nejdůležitější je, abys všechny cviky prováděla co nejpřesněji, protože jinak to nemá vůbec žádný smysl. U pilates se také musí správně dýchat, proto při každém výdechu dělám ššš, aby to všichni poznali. Poprvé to bývá trošku náročnější, takže pokud budeš mít jakýkoli problém, dej mi vědět a já se pokusím pomoci.“

Lekce pilates

Na lekci pilates můžete procvičit tělo a zároveň se seznámit s novými lidmi! Zdroj: localfitness.com.au

Protažení

Poté co jsme všechny obdržely podložku, overball a posilovací gumičku, začaly jsme s pomalým protahováním. „Vytáhneme se ke stropu a potom pomaličku, obratel po obratli, se předkloníme a ruce necháme viset volně k zemi. Pohyb musí být plynulý, žádné kmitání!“. Tak zněla první instrukce – jednoduše a téměř nudně. Po třech takových „povytaženích“ a „ohnutích“ se mi však zamotala hlava a kontrola vlastního těla byla rázem mnohem obtížnější. Nádech nosem, výdech pusou. Nádech nosem, výdech pusou. Nahoru. Dolu. Nahoru. Dolu. Klid, klid, klid.

Moje ruce! Moje nohy!

S absolutním soustředěním na své vlastní tělo a dech, jsme postupně začaly přitvrzovat. Poměrně běžné posilování s posilovací gumičkou a overballem vystřídalo cvičení s váhou vlastního těla. Sednout si na zadek, opřít se zády o kolegyni, rozpažit a společně rotovat v pase? To je přeci hračka! Vydržet tak ale několik sérií, mít stále přitisknutá záda k sobě a špičky nohou směřovat k tělu do tzv. flexe? Au, všecko bolí! 

Overball je měkký gumový míček o průměru cca 26 cm. Jedná se o oblíbenou rehabilitační pomůcku a cvičit s ním můžete i v pohodlí domova. Cena se pohybuje okolo 50 Kč za kus.

Než jsem se stačila zamyslet, jak je možné, že tak jednoduché cviky mohou probouzet opomíjené, avšak velice důležité svaly, začaly mě pálit hýždě i bříško. „Neprohýbej se tolik v zádech!“ napomenula mě instruktorka ve chvíli, kdy jsem vleže na boku zvedala nohu. Jakou roli hraje poloha páteře při posilování dolních končetin, nevím, ale pravděpodobně mnohem větší, než se na první pohled zdá.

Závěrečný relax

Po náročném cvičení se všem zúčastněným dostalo kýženého odpočinku. „A teď si hezky lehněte na podložku a postupně uvolněte všechny svaly v těle, od hlavy až k patě.“ zvolala slečna instruktorka a poté zhasla všechna světla v tělocvičně. „Nezapomeňte správně a klidně dýchat!“ upozornila nás a pak už nechala všechny relaxovat po svém. Cítila jsem se opravdu báječně. Krční páteř, kterou mívám po většinu dne ztuhlou, mě příjemně mravenčila a jindy bolavá bedra byla dokonale uvolněná.

Máte také příjemné zkušenosti s pilates, nebo jste se doposud neodhodlali k prvnímu kroku? Chcete se zeptat na nějaké podrobnosti ohledně průběhu lekce? Neváhejte a komentujte!

Zdroj perexové fotografie: Wikimedia Commons, Наталья Видович

Aneta Zachová

Aneta Zachová

Studuji žurnalistiku a mezinárodní vztahy na MU v Brně, ráda se učím cizí jazyky a cestuji. Již od dětství hraji volejbal, jezdím na koních a s radostí opečovávám všechna zvířata, která se mi dostanou pod ruku. Můj život je hektický, krásný a šťastný. Snad je to tím, že jsem blázen.. :-)

Zanechte komentář