Recenze Uncharted 4. Divoký hon za pirátským pokladem

Zavřete oči, Nathan Drake odchází. Anebo ne, tohle by byla škoda nevidět. Poslední díl série Uncharted se totiž loučí ve velkém stylu.

UNCHARTED 4: A THIEF’S END

Platforma: Playstation 4

Vývojář: Naughty Dog

Vydavatel: Sony Computer Entertainment

Distributor v ČR: Sony ČR

Uncharted 4: A Thief’s End začíná, jako vždy, cliffhangerem. Tentokrát však ne doslova. Známý vykradač hrobek, pouliční historik a věčný vtipálek Nathan Drake pro jednou nevisí z útesu, ani z vykolejeného vlaku. Ale i tak mu teče do bot. Nebo spíš do lodi. Nathan se žene na motorovém člunu černočernou bouří směrem k tajemnému ostrovu na obzoru. Před smrtí na ostrých útesech ho v úvodní pasáži hry zachraňuje pouze světlo blesků. A občas také varovné pokřiky jeho bratra Sama. Počkat, cože? Nathan Drake má bratra? Vítejte v Uncharted 4!

Čest mezi zloději

Příběh hry nechává nahlédnout do událostí, jež z mého oblíbeného vykradače hrobek (promiň, Laro) udělali onoho hláškujícího vtipálka, který nemá k pistoli daleko. Zápletka točící se kolem hledání ztraceného pokladu jednoho z nejslavnějších a nejúspěšnějších pirátů historie – Henryho Averyho, vedle umně vykreslených postav bledne zlodějskou závistí. Počáteční pozvolné budování děje skrze hratelné pasáže funguje naprosto skvěle a všechny nové i staré postavy se hráčům představují s novou nečekanou hloubkou. Snad až v druhé části hry, kdy převládají převážně akční pasáže, se děj dostane do starých známých kolejí a trochu ztratí na své počáteční neotřelosti. I tak ale celkový příběh musím vyzdvihnout jako ten nejlepší ze všech čtyř dílů série. Bonusové body putují vývojářům ze studia Naughty Dog také za to, že se tentokrát obešli bez nadpřirozeného vyústění a podobných příběhových berliček. Děj tentokrát drží jen historie a postavy. A drží ho silně.

Dynamika mezi Nathanem a jeho bratrem Samem hru posunuje nad své předchůdce.

Dynamika mezi Nathanem a jeho bratrem Samem je základem pro spoustu zábavných momentů.

Pohled do krajiny

Po technické stránce není Uncharted 4 co vytknout. Ba co víc, dost možná se v současnosti jedná o jednu z vizuálně nejkrásnějších her, co si můžete na PlayStationu 4 zahrát. A hra si je toho vědoma. Často narazíte na dechberoucí vyhlídky a přiznám se, že focením dokonalých momentek za pomocí implementované foto módu jsem strávil skoro více času, než samotným hraním. Perfektně zpracované jsou také modely postav a celkové animace. Ať už Nathan šplhá, střílí nebo se houpe přes širokou propast za pomoci svého nového lana, všechno se hýbe zcela uvěřitelně a hlavně plynule. Každá animace výtečně zapadá do další, až jsem si kolikrát připadal, že koukám na předpřipravený filmeček a ne, že to celé sám ovládám (takový pocit se dostavuje zejména při pěstních soubojích). Podobně zdařilý je i zvuk a obzvláště z výbuchů jsem kolikrát nadskakoval z gauče.

Všechny nově představené mechaniky jako jsou ovladatelná vozidla, potápění, plížení nebo používání lana výtečně zapadají do celkové hratelnosti známé z předchozích dílů a posunují ji na vyšší úroveň. Navíc všechno, co se naučíte při hraní kampaně, můžete využít i v multiplayeru, který do tisíckrát omletého „zastřel ho, než on zastřelí tebe“ vnáší zajímavé prvky, jako je právě šplh či užívání krytů.

Poslední výstřel

Naughty Dog se prý s Nathanem Drakem čtvrtým pokračováním loučí. A kdyby hra ke konci trochu neztratila otěže a nezamotala se ve vlastním příběhu, bylo by to rozloučení perfektní. Nicméně i tak se blíží dokonalosti a žádného z fanoušků série rozhodně nezklame. Nathan Drake ve svém posledním dobrodružství přináší humor, nostalgii, napětí, ale i smutek. Hra má jak cit, tak vzrušující akční scény a zcela určitě představuje jeden z nejlepších zážitků, který si můžete v současnosti na Playstationu dopřát.

Zdroj obrázků: Karel Kolmann, Naughty Dog

Karel Kolmann