Suvi + Matias: Fairtrade a ekologie v hlavní roli

Krása a móda / 29.5.2016

Eko značka Suvi + Matias představuje ekologickou a fairtrade módu. Přinášíme rozhovor s Annou Hrudkovou, jednou ze zakladatelek firmy.

Suvi + Matias vznikla z původního konceptu EcoMamma, který nabízel látkové plenky pro maminky a jejich ratolesti. Když zakladatelkám EcoMamma děti odrostly, řekly si proč nezačít s eko oblečením pro dospělé. Koncept značky byl jasný, ekologie a fairtrade na prvním místě. Proč záleží na tom, kde a jak je vyráběno naše oblečení? Co je to People Tree? A jak se nejlépe zapojit? Nejen na to jsme se Anny zeptali.

Co si představit pod značkou Suvi + Matias a jaké byly její začátky?

Suvi je skandinávský výraz pro léto a Matias se k tomu přidružil, abychom vyjádřili, že máme i pánský sortiment. Začátek byl takový, že jsme s mojí kamarádkou založily EcoMamma a později se rozhodly dělat módu s fairtrade myšlenkou i pro dospělé. Letos to je deset let od založení EcoMamma. Následně jsme objevily People Tree, které v té době bylo v úplných začátcích. People Tree vytváří komunity – například v Indii a v Africe. Nabádají děti, aby pracovaly doma, pomáhaly rodičům, aby rodiče mohli chodit pracovat, a to za důstojných podmínek. A aby se děti zároveň vzdělávaly. Ten projekt skutečně pokrývá různé aspekty jejich životů a dává to smysl. My jsme byly u nás naprostí pionýři. Naše oblečení je v biokvalitě a fairtrade, což samozřejmě znamená i vyšší ceny. Ale dokážeme si za nimi stát, protože to oblečení je kvalitní. Pro spotřebitele je to trochu problém, protože jsou zvyklí na nízké ceny oblečení z konfekce. 

Suvi Natural/Spring 2016, Zdroj : facebook Suvi + Matias

Suvi Natural/Spring 2016, Zdroj : facebook Suvi + Matias

Jak probíhá výroba produktů Suvi + Matias? A odkud jsou použité materiály?

Výroba je lokální u nás, v okolí Kladna. Bohužel biobavlna v kvalitě, jakou si představujeme, u nás není, proto si ji necháváme dovážet z Německa. Zároveň máme i jiné materiály od našich lokálních dodavatelů, které si vybíráme hlavně kvůli zajímavým vzorům. Tam pak najdeme třeba i viskózu. Od každého modelu je jen pár kousků, v podstatě v každé velikosti jeden. Šijeme zkrátka to, co se nám líbí. Nejvíce se snažíme o nadčasovost. 

V čem je biobavlna tak výjimečná? 

Bavlna je jedna z plodin, která je pěstovaná s největší spotřebou chemikálií. Proto jsme si vybraly biobavlnu, která je pěstovaná jinak, šetrněji. Biobavlna dává smysl v tom, že skutečně její pěstitelé chodí a ručně sbírají škůdce nebo vedle pěstují plodiny, které je odpuzují. Takže je to zároveň hrozně náročné. Když si koupíte tričko People Tree, tak ho po dvou vypráních nevyhodíte, ale vydrží vám skutečně mnohem delší dobu. 

Kolekce People Tree, Zdroj : Facebook Suvi + Matias

Kolekce People Tree, Zdroj : Facebook Suvi + Matias

Značka funguje jen jako e-shop, nebo je možné zajít i do kamenného obchodu?

Máme kamenný obchod v Kladně. Je to pro nás skvělé, že máme zpětnou vazbu od zákazníků. Můžeme tak i konkrétní modely upravit na míru v obchodě.

Jaký je zájem českých spotřebitelů o ekologickou módu? Sledujete nějaký vzrůstající trend?

Pozorujeme, že lidé více přemýšlejí, co kupují. Kde a jak to bylo vyrobeno. Určitě na to má vliv ten boom s bio a fairtrade produkty, kterého jsme svědky za poslední roky. A je to dobře. Zajímavé je, že mladí lidé nebo i děti jsou tak nějak daleko od toho výrobního procesu oblečení. Neuvědomují si, kolik je za tím práce, že to zkrátka stojí nějaký čas a námahu, a že proto nedává smysl, aby pak sukně stála sto korun. Že jen ta doprava té věci je dražší. Je dobré jim ukázat, kolik práce je za tím, něž se ušije jedna věc a než se vůbec dostane na prodejní pult. Nicméně, žijeme v době obchodních řetězců. Rozumím tomu, je to pohodlné. Člověk tam zaparkuje, má to všechno pod jednou střechou. Ale když se jen rozhlídneme kolem sebe, zjistíme, že obchodní centra už jsou součástí historických částí města, že jim v leckterých případech skutečně ustupují části měst a mění se v komerční zóny.

Je vůbec možné v dnešní době odmítat fast fashion? Přece jen je to všude okolo nás…

Ten posun, který nastal například od dob první republiky, je neuvěřitelný. Lidé měli pár kousků kvalitního oblečení. Výroba byla lokální. Svět se zkrátka strašně rychle změnil za velmi krátkou dobu. Myslím, že to skutečně jde i jinak a historie to dokazuje. Každá jednotlivá věc, kterou podpoříte, se počítá. Takže i když nebudete od hlavy až k patě oblečení v ekologicky vyrobeném oblečení, každý kousek, u kterého se zamyslíte a třeba půjdete po jeho původu, se počítá. 

Kolekce Rozmarná, Zdroj : facebook Suvi + Matias

Kolekce Rozmarná, Zdroj : facebook Suvi + Matias

Jak třeba naložit s obnošeným oblečením?

Například džíny se dají upcyklovat na spoustu věcí. To je dobrý příklad toho, že jde použít tu věc dál. Nebo prodávat tu věc dál. Zároveň všichni určitě znají kontejnery na oblečení, charity. Nošené oblečení zkrátka nemusí končit v popelnici.

Co znamená projekt Fashion Revolution?

Je to relativně nový projekt, vznikl v roce 2013. V poslední době pozorujeme velký rozmach. Je to myšlenka, u které by se lidé měli zamyslet nad tím, kdo vyrobil jejich oblečení, kde a za jakých podmínek. Jeden týden v dubnu je pak věnován této myšlence, tzv Fashion Revolution Week a má to být celosvětový impuls pro veřejnost, aby se zajímala a přemýšlela nad tím, co nosí, jak se to k ní dostalo a tak dále.

Kolekce Rozmarná, Zdroj : e-shop Suvi + Matias

Kolekce Rozmarná, Zdroj : e-shop Suvi + Matias

 

Kolekce Rozmarná, Zdroj : e-shop Suvi + Matias

Kolekce Rozmarná, Zdroj : e-shop Suvi + Matias

FACEBOOK : Suvi + Matias

E-SHOP : http://www.suvionline.cz/

Zdroj úvodní fotografie: Facebook Suvi + Matias

Zanechte komentář