OHLÉDNUTÍ ZA FEBIOFESTEM IV: Zapomenutí Oscaři, přestárlí detektivové a hudba 60. let

Film Kultura / 26.3.2016

Poslední festivalový ohledník je tu a s ním Ian McKellen jako senilní Sherlock Holmes, kluci z Beach Boys, oscarová stop-motion a Smithova zapomenutá ocenění.

Dvacátý třetí ročník filmového festivalu Febiofest máme se všemi fanfárami za sebou, na bilanci si ale vyhradíme vlastní článek. V posledním ohledníku – jak jsme si je slavně překřtili – se vrátíme znovu k filmům, které (některé více, některé méně) balancují na hranici artovek a komerce. Budou to snímky, na které filmová akademie zapomněla, které rozpoltily názory diváků, které se k nám v distribuci dostanou rovnou na DVD a také ty, na které v tuzemské distribuci už nezbyl prostor. A možná to bylo dobře.

Anomalisa

Anomalisa

Michael (David Thewlis) a Lisa (Jennifer Jason Leigh). Zdroj: CinemArt

ANOMALISA

animovaná dramedie

USA, 2015, 90 min

Režie: Charlie Kaufman, Duke Johnson

Scénář: Charlie Kaufman

Hrají: Jennifer Jason Leigh, David Thewlis, Tom Noonan

Film režiséra Věčného svitu neposkvrněné mysli Charlieho Kaufmana balancuje na pokraji absurdity – a přesto se dotkne každého z nás. Nenechte se ale zmást, i když je animovaný, děti na něj rozhodně neberte!

Michael Stone, úspěšný spisovatel, otec i manžel, vyráží na konferenci do města Cincinnati, kde kromě úžasné zoo a speciálního masa s chilli jinak chcípl pes. V šedi okolo něj, kde všichni vypadají a mluví na chlup stejně, znuděný Michael potkává ztřeštěnou Lisu, jejíž hlas, spontánnost a odlišnost Michaela natolik okouzlí, že na chvíli zapomíná na všechny jiné starosti a nechává se s Lisou unést kouzlem okamžiku, které jej vytrhuje ze stereotypu jeho života.

Nádherná stop-motion animace snímku, který je natočený pomocí loutek (což dobře odráží Michaelovy myšlenky o konzumní společnosti, která se dobrovolně nechává ovládat) vás dokonale vtáhne a absurdita snímku vás bude šokovat i bavit zároveň. Kde jinde můžete vidět nestřižené scény čůrajícího protagonisty, posléze pobíhajícího zcela nahého po pokoji bez jediné cenzury? A i když po skončení filmu budete mít pocit, že jste tak nějak nepochopili, co všechno se tím básník snažil říci, nevadí. Film není o tom, aby byl pochopen, ale aby se vám dostal pod kůži a zanechal ve vás kousek své neotřelé upřímnosti.

Snímek Anomalisa uvedla 17. března do českých kin distribuční společnost CinemArt.


Diagnóza: Šampión

Concussion

„Pojďme si hned zkraje říct, jak jsem rád, že jsem přestal hrát fotbal.“ Will Smith a Alec Baldwin. Zdroj: Columbia Pictures

CONCUSSION

drama

USA, 2015, 123 min

Režie: Peter Landesman

Hrají: Will Smith, Alec Baldwin, Gugu Mbatha-Raw, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Bitsie Tulloch a další

Bůh nestvořil člověka k tomu, aby hrál fotbal. Neuropatolog Bennet Omalu (Will Smith) byl prvním doktorem v historii, který sloučil americký fotbal se zvýšeným riskem mozkového poškození, předčasného vypuknutí Alzheimerovy choroby a celkového selhání základních kognitivních procesů. Národní fotbalové lize, která v podstatě ovládá Ameriku, se toto zjištění nelíbilo. Její vymírající členové ale byli důkazem, jejž nešlo popřít.

Po zhlédnutí snímku Petera Landesmana začnete zase trochu více chápat celý ten povyk kolem bojkotu letošních Oscarů, který se soustředil právě v osobě Willa Smithe. Zobrazuje totiž témata, která filmy – s pomocí dobrých hereckých výkonů, zajímavého scénáře a inventivní kamery – automaticky katapultují mezi oscarové naděje. Vypráví skutečný příběh nepravděpodobného hrdiny, zobrazuje tak oblíbené téma amerického snu, hraje na city, přináší poznání, zároveň mu ale nechybí humor. Z nějakého důvodu to ale americké filmové akademii nestačilo. Snímek si za celou sezonu předávání cen vysloužil jen jedinou nominaci, a to na Zlatý glóbus pro herce v hlavní roli. Přitom má, s prominutím, tolik černošských postav, že by to nasytilo kritiky akademie na několik let dopředu.

Politická korekce stranou, jméno Willa Smithe rozhodně nemělo chybět na seznamu nejlepších hereckých výkonů uplynulého roku. Jeho doktor Omalu se zcela vymyká jeho obvyklým rolím sebevědomých floutků. Doktor Omalu je sice na hony nejchytřejším mužem ve filmu, jeho křehkost a status imigranta ho však v očích jeho nepsaných nepřátel promění ve snadno ignorovatelnou nicku. Smithův skvělý nigerijský přízvuk neparoduje, naopak přidává dobrosrdečnému charakteru skutečné postavy Benneta Omalu.


Love & Mercy

Love and Mercy

♬ Round, round, get around, I get around! ♬ Zdroj: Bontonfilm

LOVE & MERCY

životopisné drama

USA, 2014, 122 min

Režie: Bill Pohlad

Hrají: Paul Dano, John Cusack, Elizabeth Banks, Paul Giamatti a další

Hudebníci často nechávají své písně, aby za ně vyjádřily jejich pocity a myšlenky. Geniální skladatel a zakladatel legendární kapely Beach Boys Brian Wilson slýchával hudbu, kamkoliv přišel. Bohužel ji ve většině případů doprovázely hlasy.

Když Briana spolu s Melindou (Elizabeth Banks) poznáváme poprvé, kupuje si u ní v salonu auto. V podání Johna Cusacka hovoří pomalu a velmi tiše a jeho slova často nedávají smysl. Doprovází ho skupina pěti mužů. „Osobní strážci?“ ptá se Melinda s úsměvem a Brian viditelně posmutní. Pro něj je družina doktora Landyho (Paul Giamatti) kontrolním článkem. Nařizují mu, kdy má skládat, kdy má spát, kdy se má vidět s rodinou, kdy si má vzít své léky. A někdy je těch léků až příliš.

V realitě 60. let má Brian Wilson tvář mladého Paula Dana. Jeho Brian trpí pod tvrdou rukou otce, bere rekreační drogy a bojí se vystupovat před lidmi. Místo turné se proto zavírá ve studiu a připravuje nové album. Další členové kapely ji po svém návratu zatratí. Tou deskou je Pet Sounds, kterou v roce 2003 označí magazín Rolling Stone za druhé nejlepší na seznamu 500 hudebních alb v historii.

Love & Mercy představuje zážitek nejen pro fanoušky skladeb Beach Boys, které snímku pochopitelně dominují, ale především pro fanoušky psychologických dramat. Brianův vnitřní svět totiž skýtá nezměrné kreativní možnosti, jejichž polohy v pravidelném rytmu kmitají mezi úžas vzbuzující a děs nahánějící. Uťáplý Dano pokračuje ve svém postupu na špičku, z Giamattiho šíleného poradce mrazí po celém těle. Jediný, kdo v této skládačce nedává příliš smysl, je John Cusack.


Mr. Holmes

Mr Holmes

Sherlock Holmes a tajuplný případ senility. Zdroj: Miramax

MR HOLMES

mysteriózní

VB/USA, 2015, 103 min

Režie: Bill Condon

Předloha: Mitch Cullin

Hrají: Ian McKellen, Milo Parker, Laura Linney, Hattie Morahan, Patrick Kennedy, Roger Allam, Frances de la Tour a další

Sherlock Holmes zůstává i 130 let po svém vzniku prokazatelně nejadaptovanější literární postavou. Od svého prvního výskytu v krátkém němém filmu v roce 1900 ušel dalekou cestu, přes řadu podob a žánrů. Jako další literární archetypy ale zůstává stále tím samým a lehce rozpoznatelným člověkem, ať se ho rozhodnete navléknout do lovecké čepice, nebo z něj uděláte animovanou myš. A možná právě proto Mr. Holmes Billa Condona tak bolestivě nefunguje. McKellen v něm totiž ztvárňuje zapomnětlivého důchodce v dobrém obleku, který by mohl být kýmkoliv, ale Sherlocka Holmese v něm divák hledá těžko.

Anglie roku 1947 se vzpamatovává z následků druhé světové války a pan Holmes trápí opět další hospodyni ve své chalupě v Sussexu, kam se – jak čtenáři vědí – uchýlil pěstovat včely po zanechání své detektivní profese. Jeho bratr i jeho nejlepší přítel jsou už mnoho let mrtví. Ve svých 93 letech musí vyřešit případ ze zcela jiného soudku. Musí si na něj vzpomenout.

Pokud to ve vás evokuje začátek kultovního Mementa, zase hezky vydechněte. Než si totiž proslavený Holmes svůj případ vybaví, dávno ho rozluštíme za něj. Ve zbývajícím 60minutovém prostoji pak zůstává čas na hnípání. Holmese současnosti a vzpomínané minulosti dělí 40 let, přesto je hraje ten samý herec, což je – i když vezmeme v úvahu McKellenovy kvality – nejspíše chyba. Jeho Holmes není cynický, není nejchytřejším člověkem v místnosti, ani nemá potřebu být k lidem, které ve skrytu duše má rád, tak trochu arogantní. Místo toho dává na odiv své emoce, kterých má překvapivě až až. Na tolik blízkého doktora Watsona ale přitom nemyslí, a když už ano, vybavuje si ho asi tak, jako si vybavujeme náhodné známosti. V mnohém by proto McKellenův staříček získal, kdyby nakonec vyšlo najevo, že si jen v záchvatu stařecké nemoci vysnil minulost známé knižní postavy.

Recenzi na film Anomalisa napsala Karolina Tomšová.

Zdroj náhledové fotografie: koláž CinemArt / Columbia Pictures / Bontonfilm / Miramax

Zdroj videí: Youtube

Kristina Roháčková

Kristina Roháčková

Rodiče ze mě chtěli vrcholového sportovce, a tak se ze mě stal novinář. Dubluju mezi kulturou a obecnou všehochutí, nejblíže mám ale k filmu.

Zanechte komentář