OHLÉDNUTÍ ZA FEBIOFESTEM I: Silné ženy, skutečné příběhy a notná dávka absurdity

Film Kultura / 19.3.2016

Maggie Smith v roli vulgární bezdomovkyně, Colin Farrell v dystopické realitě, britské ženy bojující za svá práva a Kate Winslet hledající pravdu o své minulosti.

Zahájení dvacátého třetího ročníku mezinárodního filmového festivalu Febiofest je za námi, a tak zřejmě přichází nejlepší čas podívat se, které filmy se dostaly do letošní přehlídky. V prvním shrnutí se zaměříme na trochu komerčnější snímky, v dalších článcích se pak podíváme na už podstatnější artovky a nebude chybět ani výlet do české filmografie.

Dáma v dodávce

Dáma v dodávce

Maggie Smith jako paní Shepherdová a Alex Jennings v roli dramatika Alana Bennetta. Zdroj: Sony Pictures

LADY IN THE VAN

komediální drama

VB, 2015, 104 min

Režie: Nicholas Hytner

Scénář a předloha: Alan Bennet

Hrají: Maggie Smith, Dominic Cooper, James Corden, Jim Broadbent, Samuel Anderson, Roger Allam, Frances de la Tour

Co byste dělali, kdyby se do vaší ulice jednou přistěhovala dosti drzá a vulgární bezdomovkyně ve své rozpadající se dodávce? Britský autor Alan Bennett (Alex Jennings) nad touto otázkou přemýšlel tak dlouho, až se mu ta paní nastěhovala na příjezdovou cestu a pravidelně navštěvovala jeho záchod. Řekla, že zůstane 3 týdny, nakonec před dramatikovým domem pobývala 15 let.

I přes počáteční nevoli se jejich vztah rozvinul v jakousi zvláštní symbiózu. Bennett ignoroval excentrické výstupy paní Shepherdové a otazníky z její minulosti, paní Shepherdová se zas na oplátku neptala na zástupy mladých herců, kteří co týden proudili do jeho dveří. Když pak po tak dlouhé, společně strávené době odešla, napsal o jejím pobytu Alan Bennett hru.

I jako vesměs nepříjemnou, zapšklou paní si nejde Maggie Smith v roli paní Shepherdové nezamilovat. Dáma v dodávce je jejím jevištěm, kde se může ukázat v polohách, na něž u ní nejsme tolik zvyklí. Jak komediální, tak dramatickou stránku této dámy, která přijela a zůstala, zvládá Smith bravurně. V povzdálí nezůstává ani Alex Jennings jako rozpolcená osobnost, neustále diskutující mezi sebou-spisovatelem a sebou-člověkem.


Humr

The Lobster

Colin Farrell má 45 dní na to, aby našel svou spřízněnou duši. Zdroj: Falcon

THE LOBSTER

romantické sci-fi

mezinárodní, 2015, 119 min

Režie: Yorgos Lanthimos

Hrají: Colin Farrell, Rachel Weisz, Léa Seydoux, Ben Whishaw, Olivia Colman, John C. Reilly

Asi pro každého z nás byl někdy rozchod vůbec tou nejhorší věcí na světě, i když třeba jen na nějaký čas. Řecký režisér a scenárista Yorgos Lanthimos jde s touto myšlenkou ještě dál. V jeho dystopické realitě (která jen náhodou připomíná Irsko) nebýt ve vztahu znamená porušit zákon.

Všichni svobodní jsou posláni do Hotelu, kde si mají do 45 dní najít spřízněnou duši, jinak budou proměněni na zvíře dle své volby. David (Colin Farrell) si zvolí humra, ten se totiž prý dožívá velmi vysokého věku.

Obyvatelé Hotelu podnikají pravidelné nájezdy na svobodné, kteří žijí ukrytí v Lese. Pláštěnkami odění svobodní svou revoltu vyjadřují tím, že naopak uvnitř skupiny striktně zakazují jakékoli vztahy.

Lanthimos má svůj extrémní svět promyšlený do detailů. Nechybí v něm do absurdna vedené večerní zábavy, kterých se všichni muži a ženy účastní ve stejném oblečení, nebo nepochopitelné dialogy, v nichž se rozmýšlí nad nepodstatnými skutečnostmi a které jsou tak nepřirozené, až je to vlastně vtipné. Pomyslnou třešničku tomu nasazuje spíše ztuhlé herectví všech přítomných a jejich zcela monotónní dikce.


Sufražetka

Suffragette

Carey Mulligan a spol. ukazují, že bychom boje žen za jejich práva neměli brát na lehkou váhu. A to ani v dnešní době. Zdroj: Pathé

SUFFRAGETTE

drama

VB, 2015, 106 min

Režie: Sarah Gavron

Hrají: Carey Mulligan, Helena Bonham Carter, Meryl Streep, Ben Whishaw, Brendan Gleeson, Romola Garai, Anne-Marie Duff

Demonstrace nikdy nezněla lépe než v kompozici Alexandra Desplata. V jeho skladatelské režii dokáží povykvést i zralá díla a Sufražetka není výjimkou. V ní první skladba představuje silně bijící srdce britských žen, které se roku 1912 pravidelně shromažďovaly a protestovaly, aby získaly práva, která jim dosud byla upírána.

Desplatova rázná hudba vyzývá k boji a pohání kupředu. Sufražetky se střídají ve věznicích a sbírají sušené květy jako medaile za zásluhy. Činy, ne slova, řekne jednou svým přívrženkyním Emmeline Pankhurst, kterou si v menším cameu (celkem příznačně) zahrála Meryl Streep. Sufražetky vymlacují okna a skákají do cesty závodním koním s výkřikem na rtech: Votes for women! Volební hlasy ženám!

Výkon Carey Mulligan v hlavní roli dohání k slzám, jelikož sbližuje hloubku osobní a společenskou. Dokazuje, že bylo těžké postavit se společenské represi, ale ještě mnohem těžší bylo snést následky, které s sebou v té době jejich odhodlání neodmyslitelně neslo. Ne náhodou má proto většina mužských postav ve filmu spíše antagonistickou povahu.

Snímek končí výčtem zemí, v nichž ženy dostaly právo jít k volbám a vyjadřovat se k dění v zemi. Některé země k tomuto kroku přistoupily už před více než sto lety, některé teprve loni. Nejděsivější však je, v kolika zemích na to ženy stále čekají.


Švadlena

The Dressmaker

Šaty dělají člověka. A v Dungataru to platí dvojnásobně. Zdroj: Universal Pictures

THE DRESSMAKER

komediální drama

Austrálie, 2015, 118 min

Režie: Jocelyn Moorhouse

Předloha: Rosalie Ham

Hrají: Kate Winslet, Judy Davis, Liam Hemsworth, Sarah Snook, Hugo Weaving a další

Se smrtí místního chlapce se v opuštěném australském městečku Dungatar každý vyrovnával po svém. Jeho matka zastřela svou bolest neurotickou posedlostí úklidem, Molly (Judy Davis) se raději zapomněla před světem ve své chalupě vysoko na kopci. Její dcera Myrtle (Kate Winslet) si na smrt malého Stewarta Pettymana nevzpomíná, jen ví, že ji hned po té události posadili na auto a odvezli pryč z Dungataru.

Když se po 25 letech vrátí zpátky, tentokrát už jako Tilly, světaznalá a vyučená jako švadlena, je rozhodnutá získat si přízeň místních obyvatel právě tím, co umí nejlépe. Díky její práci ospalá pustina ožije v barvách a robách všeho střihu, kéž by se to však dalo říct i o postavách. Zákeřnost Tillyiných starých známých v kombinaci se zpočátku hašteřivým vztahem matky a dcery ústící do emocionálního rozuzlení baví v první polovině snímku, kde měl film také skončit. V druhé se ale jakýkoli plán zapomíná, scénář se samovzněcuje a plameny pomalu pálí vše kolem sebe, dokud nedohoří spolu s posledním záběrem. Ani božská Kate Winslet s australským přízvukem, ani protivná Judy Davis už nedokáží ty trosky zachránit.

Zdroj náhledové fotografie: koláž Universal Pictures / Sony Pictures / Pathé / Falcon

Zdroj videí: Youtube

Kristina Roháčková

Kristina Roháčková

Rodiče ze mě chtěli vrcholového sportovce, a tak se ze mě stal novinář. Dubluju mezi kulturou a obecnou všehochutí, nejblíže mám ale k filmu.

Zanechte komentář