Jak si udržet dobrou náladu, i když tomu okolnosti nepomáhají?

Osobní rozvoj / 2.2.2016

Odkud čerpat pozitivní energii do nového dne? Jak se psychicky zaktivizovat a motivovat? O tom všem v dnešním článku.

S počátkem nového roku se mi jeví jako velmi aktuální téma motivace a čerpání nové energie. Po takzvaných svátcích klidu, které však pro mnohé byly mnohem hektičtější než kterákoli jiná část roku, nastává nanovo pracovní kolotoč. Před každým z nás stojí nové výzvy, nové povinnosti a životní lekce. Pomyslný batoh záležitostí, který jsme o Vánocích sundali ze svých beder, už znovu plníme novými úkoly a diáře se opět plní termíny. Jak zůstat v téhle situaci dobře naladěný, motivovaný a plný energie?

Zaměřit se na pozitiva

Svoji vnitřní energii můžeme doplňovat různými způsoby. Jednou z cest je vyživit ji zevnitř pozitivním přístupem: na papír si napište všechny svoje dosavadní myšlenky, které vás brzdí, omezují a vyvolávají ve vás negaci a nechuť do života. Až budete mít svůj seznam destruktivních myšlenek, dejte si čas a zkuste je nahradit pozitivními nebo je přeformulovat tak, aby vyjadřovaly kladné východisko z případného problému.

  • Venku je hnusně. -> Prší a já jsem za to vděčný/á, protože příroda vláhu potřebuje, a i přes to, že je tak pošmourno, to může být hezký den.
  • Mám hrozně moc povinností. Zblázním se z toho. -> Dneska mám spoustu práce, ale když si to hezky rozvrhnu, určitě to zvládnu a večer si dám za odměnu horkou vanu. Jaké tři nejdůležitější věci musím dnes zvládnout a které mohu odložit?

Zkuste si takový přístup a pohled na svět osvojit a praktikovat ho každý den hned po probuzení. Hledejte na každé věci něco pozitivního. A hlavně se nezapomeňte odměňovat. Je moc důležité umět sám sebe ocenit. Neberte to na lehkou váhu a na konci dne si v duchu řekněte nebo si někam napište, co všechno jste zvládli. Nezkoušejte sami sebe šidit. Pokud jste daný den zvládli opravdu spoustu věcí a slíbili jste si, že si večer za odměnu místo žehlení pustíte film, nechte to prádlo prostě ležet!

Osvojit si pozitivní návyky

Jak být pozitivní

Obklopujte se pozitivním. Zdroj: foter.com, martinak15

Energie je všechno kolem nás – lidé, oblečení, jídlo, prostředí, barvy a věci… To, čím se obklopujeme, na nás působí svojí energií, a my pak tuto energii přebíráme. Proto není nic jednoduššího než si uvědomit, co z toho, co nás obklopuje, nám dělá dobře a co nám škodí. Začněte na základě těchto uvědomění postupně dělat malé pozitivní změny ve svém životě. Možností je spousta a my vám přinášíme několik konkrétních tipů, které vám pomohou se cítit mnohem lépe:

1) Pravidelný režim

Pro tělesnou i psychickou pohodu je velmi důležité, když má člověk svůj pravidelný denní rytmus, který víceméně dodržuje. Dlouhodobě pěstovaná nepravidelnost nikomu a ničemu nesvědčí. Člověk má rozhozený biorytmus, je unavený a může si zadělat například na problémy se zdravím. Pokud to tedy jen trochu jde, snažte se vstávat ve stejnou hodinu a hlavně choďte včas spát. Koukání na televizi dlouho do půlnoci nahraďte spánkem, alespoň v pracovním týdnu. Naučte se v pravidelnou dobu snídat, obědvat a večeřet. A vyhraďte si denně dobu na procházku nebo cvičení. Chvíli bude možná trvat, než si na zavedený řád zvyknete, ale o to bude milejší zjištění, že máte mnohonásobně více energie a cítíte se lépe.

2) Ranní rituály

Jak být pozitivní

Zdroj: foter.com, Maureen Didde

Není nic lepšího než svůj den začít v klidu, pohodě a dobré náladě. Většina z nás ranní vstávání nesnáší a rozmrzelá nálada z hektického rána se nás pak většinou drží jako klíště po celý den. Zkuste si proto vypěstovat několik ranních rituálů, díky kterým se budete do nového dne těšit a vyskočíte z postele s radostí.

Rituál vděčnosti: Nařiďte si budík vždy o několik minut dřív nežli máte v plánu skutečně vylézt z postele. Po zazvonení budíku rozsviťe lampičku a chvíli se v posteli ještě protahujte… Přitom se snažte zahnat myšlenky na pracovní schůzku nebo zkoušku ve škole a myslete na to, za co jste vděční a na co se daný den těšíte. Může to být opravdu maličkost – třeba dobrá snídaně nebo setkání s kamarádem.

Rituál láskyplného rána: Pokud se probouzíte vedle své drahé polovičky nebo vstáváte dokonce zároveň, zkuste hned po probuzení v několika málo minutách vyjádřit druhému lásku třeba chvilkovým spočinutím druhému v náručí. Jestli se v kuchyni po ránu potkáváte s členy vaší rodiny, zkuste i je letmo obejmout. A pokud vstáváte sami, je dobré se na chvíli zasnít a vzpomenout si na chvíli, kdy jste velmi silně pociťovali lásku (třeba při mazlení s vašimi dětmi, při hraní s vaším domácím mazlíčkem nebo při vyznání lásky od svého partnera).

Rituál snídaňový: Snídaně je jedna ze základních věcí, která může vaše ráno i celý den udělat hezčím! Dejte si záležet na tom, co snídáte. Nejlépe si rozmyslete, co budete snídat, už v posteli, ať se máte na co těšit a nezabijete půl hodinu zíráním do ledničky. U snídaně by neměl chybět horký nápoj – čaj, mléko, káva. I teplota nápoje totiž ovlivňuje naši náladu. Teplé vás zahřeje na duši i po těle. Vyzkoušet můžete i teplé snídaně – smažená vajíčka, palačinky nebo ovesné kaše. Udělejte si ze snídání skutečný rituál – nespěchejte, vychutnávejte si ji, jídlo naaranžujte, ozdobte ho ovocem nebo zeleninou, ať na vás zapůsobí i barvy.

Další tipy na pozitivní rána najdete v jednom z našich loňských článků a také v jednom z článků ze sekce V obraze.

3) Péče o sebe

Jak být pozitivní

Zdroj: foter.com, Seth Sawyers

Aby se člověk cítil dobře a udržoval si pozitivní energii ve vysoké hladince, musí se především cítit dobře sám se sebou. Takže se rozhodně neodbývejte. Investujte do sebe a věnujte sami sobě dostatek času. Precizně se oholit nebo se nalíčit, vzít si na sebe oblíbený šperk či hodinky, hezky se navonět, upravit si obočí… Zní to možná trochu marnivě. Možná na to nemáte čas nebo to pokládáte za nedůležité. Je však jasné, že pokud se budete cítit čistě, voňavě, pohodlně, odrazí se to i na vaší náladě

4) Vnímání tělesných potřeb

Po většinu času máme ve zvyku své tělo nevnímat. Nedivme se tedy, že se mu pak nechce vylézat z postele nebo nás ve chvíli, kdy potřebujeme zabrat v práci a dotáhnout ji do konce, rozbolí záda. Když dopřejeme svému tělu pozornost během dne a budeme plnit jeho potřeby, zlepší se zákonitě i naše naladění. Budeme totiž vědět, že se sami na sebe můžeme spolehnout a že i když máme spoustu práce a povinností, jsme si vědomi svých možností. Je to velmi úlevné a uklidňující. V takovém případě se pak člověk pustí do náročných činností s radostí a motivací, protože bude vědět, že si může kdykoli odpočinout, posilnit se, projít se na čerstvém vzduchu, protáhnout se, dopřát si chvilku pro sebe, aniž by ho za to někdo trestal. Pokud nevíte, jak začít, zkuste se během dne sami sebe a svého těla ptát, zda se v přítomné chvíli cítí dobře a jestli mu něco neschází. A jestli si vaše tělo něco žádá, splňte to.

5) Vyhýbání se negativním vlnám

Jak být pozitivní

Zdroj: foter.com, Mary(n_n)West

Porozhlédněte se kolem sebe a uvědomte si, kolika negativním vlivům jste každý den vystavování. Může to být otravná kolegyně v práci, televizní zprávy, zprávy z rádia, novinové články, přeplněná hlučná ulice… To, co lze z vašeho života odstranit, odstraňte a nejlépe to hned nahraďte něčím novým a pozitivním. Televizní zprávy nahraďte knížkou, vysedávání u počítače omezte na nejnutnější dobu, cestou do práce nechoďte po hlavní trase, ale oklikou kolem řeky…

6) Sdílení radosti

Sdílejte s druhými svoje radosti a sami si je připomínejte a vizualizujte. Pokud máte fotky z hor, z promoce nebo z grilovačky se svými přáteli, vytiskněte si je a udělejte si koláž na nástěnku do práce nebo na pracovní plochu počítače.  Tvořte si fotoalba a prohlížejte si je s rodinou. Povídejte si s druhými o tom, co jste daný den zažili. Pokud vás něco potěší, něco vám během dne udělá radost, řekněte o tom druhému. Prodavačku pochvalte za její ochotu, manžela za vzorně umyté auto, kolegyni za výbornou kávu. A nezapomeňte ani na sebe. Pochvalte se, jak dobrý oběd jste uvařili nebo jakou pěknou esej do školy jste napsali. Tímto způsobem dokážete to, co prožíváte, mnohem lépe ocenit a zvedne to vaše vnitřní naladění.

7) Plánování a těšení se

Jak být pozitivní

Zdroj: foter.com, Dirk Vorderstraße

Většina z nás má diář na to, aby si do něho zapisovala termíny odevzdávání prací, termíny uzávěrek, případně termíny preventivních prohlídek. K tomu, abychom zůstali motivovaní, je však potřeba všechny své povinnosti doplnit ještě o věci, na které se můžeme těšit. Zkuste si na začátku každého nového týdne vyplnit do diáře události, akce, setkání, které máte naplánované a na které se těšíte. Pište i maličkosti. Oběd s kamarádkou, lekce pilates, bruslení s dětmi, návštěva dědečka, kino apod.

K tomu, abychom se necítili ve svém životě unavení, nesvobodní a zahlcení povinnostmi, bychom si měli uvědomit, kdo je tady nejdůležitější. No ano, vy! Vy sami jste na prvním místě. A vůbec to nezavání sobectvím, protože teprve ve chvíli, kdy jsme sami spokojení, naše potřeby jsou naplněné a v rovnováze s našimi povinnostmi, můžeme oplývat silnou vnitřní energií a obohacovat druhé. Je zcela v pořádku vyhradit si každý den chvilku pro sebe, ať už s knížkou v křesle, s činkou v posilovně nebo s pivem a kamarády v hospodě. Buďte na sebe laskaví!

Zdroj úvodní fotografie: foter.com, Mateus Lunardi Dutra

Petra Pospíchalová

Petra Pospíchalová

Jako studentku bohemistiky mě fascinuje, co všechno může být skryto v proudu slov. Jsem milovnice veršů, mouder a příběhů a ráda je i sama tvořím. Když zrovna nejsem zalezlá doma s knížkou nebo nepíšu článek, najdete mě v přírodě. Její krása a harmonie mi vždycky dodá vnitřní klid, inspiruje mě a naplní mě radostí. A ještě lépe, když mám přitom vedle sebe nějaké svoje lidské miláčky, které ze všeho nejradši láskyplně podporuji. :-)

Zanechte komentář