Whole30: Třicetidenní restart, který vám přinese zdraví a svobodu v jídle

Na talíři Osobní rozvoj / 28.12.2015

Můžete si říct, že tak sebevědomý titulek nemůže autor myslet vážně, že jde jen o marketingový trik. Ale vzhledem k tomu, jaké má program Whole30 ohlasy, na tom něco být musí. 

Melissa a Dallas Hartwigovi začali s programem Whole30 už v roce 2009 a byli s ním velmi úspěšní. O pár let později publikovali knihu Jídlo na prvním místě, nyní je k dostání jejich další kniha Whole30: Třicetidenní restart, který vám přinese zdraví a svobodu v jídle. Jak sami píší, první kniha je spíše o teorii, druhá víc o praxi.

V knize Jídlo na prvním místě se dozvíte, proč autoři doporučují to, co doporučují. Přečtete si odůvodnění stravovacích pravidel, která přináší program Whole30. Kniha je určená těm, kteří rádi znají podstatu doporučovaných pravidel.

Co je program Whole30?

Princip programu Whole30 je prostý. Některé skupiny běžně konzumovaných potravin negativně ovlivňují náš metabolismus, celkovou skladbu těla, naše zdraví a tím i naši psychiku. Jak ale zjistíte, které potraviny vám škodí a co vám způsobují? Prostě je na jeden měsíc přestanete jíst. Je to (zdánlivě) prosté.

Představte si Whole30 jako stisknutí tlačítka Reset pro vaše zdraví, návyky a váš vztah k jídlu. (Whole30)

Whole30_obsah

Obsah knihy Whole30. Zdroj: Jana Procházková, Generace 21

Autoři jsou v bodu, co a jak nám může škodit, velmi konkrétní. Uvádějí celou řadu méně či více závažných zdravotních problémů, které je možné pomocí změny jídelníčku buď úplně odbourat, nebo zmírnit jejich příznaky. Asi nikoho nepřekvapí, že jsou na tomto seznamu kardiovaskulární onemocnění (vysoký krevní tlak, vysoký cholesterol a další), onemocnění trávicího traktu (problémy se žlučníkem, žaludeční vředy, metabolické problémy, pálení žáhy a další) nebo cukrovka. Na seznamu ale najdete také řadu autoimunitních onemocnění, alergie, kožní onemocnění (včetně akné a lupénky), různá zánětlivá onemocnění (dozvíte se, co je to systémový zánět), gynekologické problémy, endokrinologická onemocnění, migrénu a množství chronických onemocnění včetně chronické bolesti.

Autoři slibují nejen odbourání řady zdravotních problémů (které vám možná nemusí připadat závažné, ale dokáží znepříjemňovat každodenní život a dlouhodobě na člověka působí destruktivně), ale hlavně celkové zlepšení zdravotního stavu, kam se počítá i lepší nálada, nižší unavitelnost, lepší spánek, více energie, vyšší výkonnost, menší výkyvy nálad, zlepšení pozornosti, paměti a jasnější myšlení. Důkazem jsou tisíce účastníků tohoto programu, jejichž reference jsou uváděny v textu knihy.

Během programu zhubnete, ale není to přímo cílem Whole30. Je to spíš vítaný vedlejší efekt. Nenechte se zmást, program není určený pro osoby se zdravotními problémy. Je určen všem, kteří chtějí změnit svůj životní styl, zamýšlejí se nad tím, čím se krmí, a mají potřebu s tím něco dělat. Důležitou součástí Whole30 je změna vztahu k jídlu. Jídlo je pro nás často nástrojem k uspokojení a máme k němu emotivní vztah.

Program Whole30 je přísný a autoři dobře vědí, že není snadné jím projít. Proto také vznikla tato kniha. Vysadit na měsíc mléko a mléčné výrobky, cukr, obiloviny, alkohol a luštěniny, to opravdu není snadné, ale stojí to za to.

Jestli si teď říkáte, že to není nic pro vás, tak si prosím znovu přečtěte předchozí odstavec a uvědomte si, co všechno během toho jednoho měsíce můžete získat a co nového se (nejen o sobě) můžete naučit. K jídlu máme silný vztah a autoři to dobře vědí. Kniha je plná návodů, tipů a berliček pro všechny, kteří se do toho rozhodli jít.

Pokud si naopak říkáte, že na tom přece nic není  prostě měsíc nebudu jíst potraviny z nějakého seznamu  tak vám možná unikají všechny důsledky. Budete měsíc bez sýra, čokolády, pečiva, běžných příloh, jako jsou třeba rýže nebo těstoviny, nebudete moct pít alkohol, budete mít zapovězený jakýkoliv přidaný cukr a tak dále. Může nastat řada situací, které vám to budou komplikovat. Autoři knihy Whole30 vás ale připraví na všechno. Opravdu na nic nezapomněli.

Vyloučíme potraviny chudé na živiny a bohaté na kalorie, které nepřinášejí nasycení a jakmile je začnete jíst, prostě nemůžete přestat. (Whole30)

whole30_bulky

Lákavé fotografie přímo vybízejí k vaření. Zdroj: Jana Procházková, Generace 21

Co nejíst?

Během programu Whole30 nesmíte konzumovat několik skupin potravin. Na prvním místě je to přidaný cukr. Zapomeňte na med, třtinový cukr (ne, není zdravější než řepný) a rostlinné sirupy (javorový, agávový, …). Že je vysoká konzumace cukru dlouhodobě škodlivá, asi není pro nikoho novinka. Málokdo si ale uvědomí, jak silné je naše pouto k sladké chuti, jak moc jsme na ni zvyklí a hlavně kde všude se cukr přidává. Sladkosti jsou (hlavně, ale nejen u dětí) zdrojem potěšení, k sladkému máme často silné emoční pouto. Teprve až cukr vysadíte, zjistíte, jak moc je silné. Pokud si říkáte, že místo běžného zdroje sladké chuti začnete sladit umělými sladidly, jste na omylu. Ve Whole30 jde hlavně o změnu vztahu k jídlu a tím, že nahradíte běžná sladidla umělými náhražkami, si moc nepomůžete. Samozřejmě sem patří slazené nápoje. Zapomeňte i na stévii.

Další zákaz platí pro alkohol. Důvodů, proč během programu nesmíte pít, je hned několik. Všichni víme, že alkohol je vysoce kalorický. Důležitější je si ale uvědomit, jaký vliv má alkohol na naše rozhodování. Při troše vypitého alkoholu je snazší se vykašlat na celý měsíční program a objednat si pizzu. Alkohol nepoužíváte ani jako přísadu na vaření.

Při Whole30 jsou zapovězené veškeré obiloviny. Žádné pečivo (ani celozrnné), žádná rýže, kukuřice, pohanka, pšenice, bulgur, … Na seznam patří i bezlepkové potraviny. Tohle už nezní moc jednoduše.

Další velkou skupinou potravin je mléko a mléčné výrobky. Žádné sýry, tvaroh, jogurt, kefír, smetana. Jsou to potraviny, které podporují rychlý růst a tvorbu buněk. Však je to také primárně potrava pro savčí mláďata, a tak je to logické. Ale napadlo vás to někdy? Autoři uvádí, že některé studie prokazují souvislost mezi konzumací mléčných výrobků a určitými typy rakoviny. Kromě toho mohou mléčné výrobky podporovat vznik zánětů a mají spojitost se vznikem autoimunitních onemocnění, jako jsou astma, alergie atd.

Poslední skupinou potravin, které během programu musíte vynechat, jsou luštěniny. Měsíc bez fazolí, čočky, arašídů, cizrny a samozřejmě sóji a všech sójových výrobků  žádné tofu, sójová omáčka, sójové maso, sójové mléko atd. Možná, že jste si na sóju vzpomněli jako na jednu z možných náhražek a teď čtete, že se musíte obejít i bez ní.

Dokud tyto potraviny ze svého jídelníčku nevyloučíte, nedozvíte se, jak ovlivňují váš vzhled, vaše pocity a váš život. Ucpává vám mléko nos nebo po něm sípete? Jste z obilovin nafouklí nebo smutní? Není váš celkový jídelníček příčinou chronických bolestí, otoků v kloubech nebo dysfunkce štítné žlázy? Věda naznačuje, že by to tak mohlo být, ale pravda je taková, že nevíte. Můžete to ale zjistit  za pouhých 30 dní. (Whole30)

Kromě toho po celý měsíc platí, že se nesmíte vážit a měřit. Pro kuřáky je tu zákaz kouření. Také je důležitá zásada nevyrábět zakázané pokrmy z povolených přísad, jak už bylo zmíněno, jde hlavně o změnu vztahu k jídlu. Mezi další zapovězené látky patří karagenan, glutaman sodný a přidané siřičitany. Z toho plyne  čtěte etikety! To se ovšem doporučuje při běžném nákupu a nejen při programu Whole30.

Whole30_otazky

Ukázka z kapitoly „Všechno, co potřebujete vědět“. Zdroj: Jana Procházková, Generace 21

Co jíst?

Ač se to tak nemusí po předchozím čtení zdát, strava při programu Whole30 je pestrá. Důležitou složkou tu jsou vejce, nicméně autoři si uvědomují, že ač jde o levnou záležitost, kterou si k jídlu dokáže připravit každý, chuťově se snadno omrzí. V knize tedy najdete spoustu receptů s vejci, o tom ale později. Další důležitou složkou je maso, ryby a plody moře. Protože nejsem vegetariánka ani veganka, nezkoumala jsem přiliš doporučení, které autoři mají pro tuto skupinu strávníků. Nicméně tyto specifické požadavky v knize nejsou opomenuty. Jíst můžete všechno ovoce a zeleninu.

Představte si takový burger s volským okem, k tomu opečené klínky z batátů a zahradní salát, nebo třeba kousky grilovaného kuřete, papriky a cibule zalité štědrou dávkou salsy a guacamole doplněné plátky manga. A co takhle konzervovaného tuňáka na zelených salátových listech, zasypaného kousky nakyslého jablka, borůvkami a plátky mandlí a zakapaného domácí krémovou vinaigrette? (Whole30)

Autoři připisují pár výjimek, které jsou povoleny. Je to přepuštěné máslo, ovocné džusy jako sladidlo (tady bych doplnila, že kdyby znali složení ovocných džusů dostupných u nás, tak by ho na seznam nedávali; radši si dělejte domácí ovocné šťávy nebo hledejte skutečně kvalitní výrobu), všechny druhy octa a zelené fazolky a cukrový hrášek.

hartwigsMelissa Hartwigová a Dallas Hartwig se společně věnují programu Whole9 a Whole30 od roku 2009. Jejich webové stránky mají v současné době milión návštěvníků denně… Melissa je výživovou poradkyní sportovců a kettlebell instruktorka, Dallas fyzioterapeutem. Sport, fitness, výživa a zdraví jsou hlavními tématy jejich životů. (Převzato z webu melvil.cz)

Co vše najdete v knize Whole30

Kniha Whole30 má pět částí. První Vítejte v programu Whole30 slouží jako úvod do celého programu, autoři vám řeknou podstatu Whole30, co všechno obnáší, jaká na vás čekají pravidla atd.

V druhé části Všechno, co potřebujete vědět autoři dávají odpovědi na nejčastější otázky týkající se programu Whole30. K sestavení této kapitoly jim sloužila diskuzní fóra, sociální sítě, komentáře na jejich webu, došlé e-maily. Je to tedy nejrozsáhlejší soubor otázek a odpovědí týkající se tohoto programu.

Třetí část nazvaná Základy kuchyně podle Whole30 vás má připravit na to, že si budete následující měsíc sami vařit. Ne každý je z této představy nadšený a autoři to moc dobře vědí. Sami ovšem píší, že to není tak náročné, jak se to může zdát, a doslova uvádí, že se v kuchyni budou cíit sebejistě i ti, kteří dosud tvrdili, že připálí i vodu. Nejde vůbec o přípravu náročných pokrmů. Tady jsou důležité především suroviny a fakt, že některá běžně konzumovaná jídla máte prostě vynechat.

Nejzajímavější je asi čtvrtá část Recepty pro Whole30. Je pilířem celé knihy. Je tu opravdu velké množství receptů, které pro knihu vytvořil šéfkuchař Richard Bradford. Nic není opomenuto. Najdete zde množství receptů seřazených do několika kategorií  vejce, červené maso, drůbež, ryby a plody moře, vepřové, přílohy, zálivky, dipy a omáčky, jídla z jednoho hrnce, jídla na hostinu a nápoje.

V páté části Závěrem najdete seznam všech materiálů k Whole30 a cenné rady, kam nebo na koho se obrátit, pokud je to potřeba. Můžete kontaktovat i autory.

Recept na batátovou polévku

Suroviny:

  • 2 lžíce tuku na smažení
  • 2 batáty (oloupané a nakrájené na velké kousky)
  • 2 lžíce čerstvého nastrouhaného zázvoru
  • špetka mleté skořice
  • šálek plnotučného kokosového mléka
  • půl lžičky soli
  • čtvrt lžičky pepře

Batatova_polevka_whole30

Batátová polévka. Zdroj: Jana Procházková, Generace 21

Postup:

V hrnci rozehřejte tuk na smažení, vložte nakrájené batáty a promíchejte. Přidejte zázvor a skořici, po chvíli přidejte tři šálky vody a kokosové mléko a přiveďte k varu. Táhněte, dokud batáty nezměknou, a potom sejměte z ohně.

Vše rozmixujte dohladka a na středním ohni táhněte, dokud polévka nebude mít požadovanou konzistenci. Přidejte sůl a pepř.

Můžete podávat. Polévku posypte skořicí na ozdobu.

Melissa a Dallas Hartwigovi mysleli skutečně na vše. Při zodpovídání různých dotazů neopomíjejí profesionální sportovce, těhotné ženy a kojící matky, děti, vegetariány a vegany. Mají tipy pro návštěvy restaurací a hlavně tipy pro dodržování Whole30 , pokud jste na cestách.

Neopomíjejí neplánované situace, které vás mohou vždycky potkat  jak je to s Whole30, pokud onemocníte, jak se chovat při společenských událostech, jak zvládnout události, kdy kolem vás všichni pijí a vy nemůžete. Autoři dobře vědí, že vás může zaskočit ledacos, a nenechají vás v tom plavat. Vědí, jak velkou roli hraje sociální stránka věci  když vás pozve babička na oběd, těžko můžete odmítnout, zároveň ale víte, že musíte dodržovat daná pravidla. Nebojte se o tom mluvit a v dodržování buďte důslední. Jinak to nemá smysl. Nebojte se říkat ne nabízeným jídlům a buďte trpěliví při různých narážkách, které vaše okolí může mít. Je důležité mít sociální podporu a autoři vás nabádají k tomu, abyste tento aspekt neopomíjeli.

Whole30_cesty

Autoři mysleli při psaní knihy na vše. Zdroj: Jana Procházková, Generace 21

Kniha je zajímavá nejen svým obsahem, ale i designem. Je plná krásných lákavých fotografií a hlavně je velmi přehledná, což oceníte hlavně v druhé části Všechno, co potřebujete vědět. Jedná se o opravdu velmi obsáhlou knihu, ale každý se v ní za chvilku snadno zorientuje. Knihu bych doporučila všem, kteří se zajímají o stravu a o to, jak nás naše stravovací návyky každý den ovlivňují. Rozhodně stojí za pořízení, i když zrovna program Whole30 nemáte v plánu. Je plná zkušeností, dobrých a hlavně podložených rad a doporučení, autoři zkrátka vědí o čem píší. Donutí vás zamyslet se – a to je tady to hlavní.

Whole30: Třicetidenní restart, který vám přinese zdraví a svobodu v jídleWhole30_recenze

Autor: Melissa a Dallas Hartwigovi

Nakladatelství: Jan Melvil Publishing

Počet stran: 432

Cena: 499 Kč

Žánr: péče o zdraví, stravování, osobní rozvoj

Více informacích najdete na stránkách nakladatele.

Děkujeme nakladatelství Jan Melvil za poskytnutí recenzního výtisku.

logo hlavni bile

Zdroj úvodní fotografie: Jana Procházková, Generace 21

Zdroj fotografií v boxících: melvil.cz

Jana Procházková

Zanechte komentář