Nastavení mysli – vrozený talent není všechno

Osobní rozvoj / 16.12.2015

Podle Carol Dweckové existuje dvojí nastavení mysli – fixní a růstové. To druhé vede k plnému využití našeho potenciálu. Pojďte s námi zjistit, jak je nastavena vaše mysl.

Celá kniha pojednává o fixním a růstovém nastavení mysli. Ze začátku si přečtete něco málo o teorii a dozvíte se, do které kategorie spadáte. Zjistíte, co může za to, že myslíte zrovna fixně nebo růstově. Kniha je spíše vhodná pro lidi, kteří myslí fixně a chtějí se změnit. Pokud už myslíte růstově, tak vám toho kniha moc nedá. Pouze se ujistíte, že všechno děláte správně a měli byste v tom pokračovat.

Carol Dwecková

je přední výzkumnicí v oblasti psychologie osobnosti a sociální a vývojové psychologie. Pracuje na Stanfordově univerzitě. Věnuje se publikační činnosti, její články vycházejí v periodikách The New Yorker a Time a v denících New York Times, Washington Post a Boston Globe.

Myslíte fixně, nebo růstově?

Pojďme si tedy přiblížit, jaký je rozdíl mezi fixním a růstovým nastavením mysli. Fixní nastavení mysli spočívá v tom, že je dotyčný člověk přesvědčen o tom, že vlastnosti a inteligence člověka jsou dané a nic s tím nezmůže. Buď se narodíte chytrý, nebo hloupý. Talentovaný, nebo antitalent. Tito lidé si zakládají na tom, jak inteligentně vypadají před druhými lidmi. Bojí se neúspěchu, a proto nemají rádi výzvy a náročné úkoly. Mají rádi, když si můžou něčím dokázat, že jsou dostatečně inteligentní. Pokud se ale naopak projeví jejich neúspěch, tak to velice těžce nesou a považují se za nuly.

A teď růstové nastavení mysli. Už z názvu si můžete lecco odvodit. Toto nastavení mysli funguje na zcela opačném principu. Lidé s růstovým myšlením zastávají názor, že se člověk může vyvíjet a jeho inteligence a talent se mohou zvětšovat. Stačí chtít a postavit se výzvám čelem. Nebojí se náročných úkolů a nemají strach z porážky. Když neuspějí, tak se z toho ponaučí a příště budou pilnější. Lidé s růstovým nastavením mysli jsou přesvědčeni, že se člověk může naučit cokoliv.

Hodně názorných příkladů

Carol Dwecková napsala knihu čtivě a použila v ní spoustu příkladů. Jmenovala konkrétní světoznámé osoby a na nich předvedla jednotlivé dopady na jejich kariéru. Uvidíte tedy osobnosti, které kvůli svému fixnímu nastavení mysli zničili firmu nebo promarnili svůj sportovní talent. Ale uvidíte i sportovce a ředitele, kteří se řídili růstovým nastavením a dosáhli velkolepých věcí.

Vrozený talent je jenom část úspěchu

Nespočet sportovců má neuvěřitelný talent od Boha, ale nedokáže ho naplno využít. Leží na nich velký tlak a jsou od nich očekávány velké výkony. Jenomže talent není všechno. S talentem je potřeba se naučit pracovat a stále se snažit. Z neúspěchu je lepší se ponaučit a jít dál. Carol Dwecková ale tvrdí, že můžete vynikat i bez talentu. Všechno se dá naučit a díky píli se můžete stát lepšími než ti nejtalentovanější. Myslíte si, že s uměleckým talentem se člověk rodí? Že ti, co neumějí malovat, to nikdy nebudou umět? Omyl. Stačí chtít a pracovat na sobě. Lidé s fixním myšlením se nikdy nenaučí malovat, protože si myslí, že na to nemají, a bojí se neúspěchu. Růstově myslící lidé se to bez problému naučí. Protože se nebojí výzev.

nastaveni_mysli_recenze

Zdroj: foter.com, autor: lhongchou’s photography

Jak se vypořádat s neúspěchem?

Když se s neúspěchem setkají lidé s fixním nastavením mysli, řeknou si: „Jsem nula,“ nebo „Všichni okolo jsou lepší než já.“ Takový přístup je špatný. Nesmíte se soudit a házet flintu do žita. Lidé s růstovým nastavením mysli si naopak řeknou: „Musím se více snažit,“ nebo „Udělal jsem maximum, nemám se za co stydět.“ Ponaučte se z chyb a příště udělejte všechno pro to, aby se vám všechno podařilo.

Hodnocení

Já osobně bych se zařadil někam mezi fixní a růstově myslící lidi. Kniha mi pomohla uvědomit si, že bych měl odstranit fixní myšlení a změnit se. Právě díky tomu, že jsem zastával některé fixní názory, se mi kniha líbila. Člověku, který již myslí růstově, by kniha zřejmě nedala tolik co mně. Na knize se mi nejvíc líbilo, že si můžete jednotlivé myšlení představit v praxi díky příkladům autorky. Najdete zde hodně zajímavých kapitol, jako jsou Sport (Nastavení mysli vítězů), Vztahy (Když myšlení (ne)potkává lásku), Byznys (Nastavení mysli a schopnost vést) a další. Jediná negativní myšlenka, která mě napadla po přečtení knížky, byla ta, že nevím, zda v budoucnu dokážu správně vychovat své dítě. Dozvěděl jsem se, že chválit děti není vždy výhrou a vychovat sebevědomého člověka tedy není vůbec jednoduché. Na tom mám ale ještě čas zapracovat. Knihu bych doporučil všem, kteří se chtějí změnit a zajímá je osobní rozvoj.

Nastavení mysli: Nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál

Nastavení_mysli_obálkaAutor: Carol Dwecková

Nakladatelství: Jan Melvil Publishing