Relaxační techniky: Schultzův autogenní trénink

Osobní rozvoj / 2.8.2015

V předešlých článcích jste se mohli dočíst o jógové a progresivní relaxaci. Dnes nás čeká poslední technika a tou je autogenní trénink.

Za vznikem této metody stojí německý neurolog a psychiatr Johannes Heinrich Schultz. Technika je založena na relaxaci a koncentraci. Relaxujete tím, že máte uvolněné tělo, ale zároveň se musíte koncentrovat na určité představy.

Lidé, kteří si něco lehce vsugerují, nebudou mít s autogenním tréninkem problém. V průběhu relaxace si pomocí autosugesce navozujete určité pocity. Například pocit tíhy, tepla nebo chladu.

Začněte relaxovat, zasloužíte si to. Zdroj: freedigitalphotos.com

Začněte relaxovat, zasloužíte si to. Zdroj: freedigitalphotos.com

Relaxovat můžete vleže nebo vsedě. Snažte se relaxovat v klidném prostředí, ve kterém se cítíte dobře. Mějte zavřené oči. Najděte si polohu, ve které budete uvolněni.

Abych vám autogenní trénink více přiblížil, tak se podíváme na šest cvičení, která si v autogenním tréninku projdete. Jako první je pocit tíhy, při kterém uvolníte svaly. Dále následuje pocit tepla, kterým uvolníte cévy. Jako třetí krok následuje regulace srdce. Při regulaci srdce se soustředíte na tep. Někomu to nemusí dělat dobře a může tento krok přeskočit. Poté se snažíte zklidnit svůj dech. Dále si představíte teplo v břiše, tím uvolníte břišní orgány. A jako poslední cvičení si představíte, že máte chladné čelo.

Důležitým faktorem, který ovlivní vaši relaxaci, je schopnost ponořit se do sebe a nevnímat okolí. Pokud budete autogenní trénink provádět jednou za čas, nemůžete dosáhnout takových výsledků jako při každodenním tréninku. Pravidelným procvičováním ale tuto schopnost budete dále zlepšovat. Platí zde to samé, co jsme zmiňovali v prvním článku.

Názorný příklad autogenního tréninku:

  1. Pocit tíhy
  • Moje pravá paže je těžká.
  • Obě paže jsou těžké.
  • Moje pravá noha je těžká.
  • Obě nohy jsou těžké.
  • Moje paže a nohy jsou těžké.
  1. Pocit tepla
  • Moje pravá paže je horká.
  • Obě paže jsou horké.
  • Moje pravá noha je horká.
  • Obě nohy jsou horké.
  • Moje paže i nohy jsou horké.
  1. Regulace srdce
  • Můj tep je klidný a pravidelný (opakujte 45krát).
  1. Úprava dechu
  • Moje tělo dýchá samo (opakujte 45krát).
  1. Regulace břišních orgánů
  • Moje břicho je horké (opakujte 45krát).
  1. Pocit chladu na čele
  • Moje čelo je studené (opakujte 45krát).

Relaxovat můžete podle sebe nebo si pustit namluvenou nahrávku. Ze začátku pro vás bude lepší řídit se podle nahrávky. Později, až se naučíte všechna cvičení nazpaměť, můžete relaxovat v tichu.

Nahrávka pro inspiraci:

Schultzův autogenní trénink byl poslední relaxační technikou, kterou jsme vám v rámci tohoto miniseriálu představili. Doufám, že jste si některou zkusili nebo aspoň plánujete vyzkoušet.

V minulých článcích jsme psali o jógové relaxaciprogresivní relaxaci.

Zdroj perexové fotografie: pixmac.cz

Zdroj videa: YouTube.com

Patrik Kozlík

Patrik Kozlík

Jsem studentem žurnalistiky. Mezi moje nejhlavnější koníčky patří sport, čtení, psaní a technologie. Řídím se heslem: Dělej co tě baví a budeš nejšťastnější člověk.

Zanechte komentář