Relaxační techniky: Jógová relaxace

Osobní rozvoj / 22.7.2015

Stres zažíváme všichni  i ten, kdo tvrdí, že ne. Jedním ze způsobů, jak se stresem a nepohodou bojovat, jsou relaxační techniky. Dnes se podíváme na první z nich.

Pokud nebudeme proti stresu bojovat, brzy nás doženou jeho následky a způsobí nám nemalé potíže. Každý se stresu zbavuje po svém. Někdo se naloží do horké vany, někdo medituje a jiný si zajde zaboxovat. Žádná metoda není špatná. Hlavní je, aby fungovala. Každý si musí najít svoji techniku relaxace. My vám přineseme základní techniky relaxace, které se používají po celém světě. Možná si některou vyzkoušíte a stane se vaší oblíbenou.

Jógová relaxace

Tato technika je asi nejznámější způsob relaxace. Metoda vznikla v Asii a je založena na tom, že se soustředíme na náš dech a pracujeme s ním.

Nejprve si najdeme klidné místo, kde budeme moci provádět naši relaxaci. Vybereme si místnost, která je lehce prosluněná. Nechceme příliš světla ani tmu. Lehneme si na tvrdší podložku, nohy položíme mírně od sebe a ruce podél těla dlaněmi vzhůru. Soustřeďte se na části vašeho těla, které se dotýkají podložky. Uvolněte se a nechte své tělo bezvládně ležet. Pokud chcete, můžete zavřít oči. Soustřeďte se na váš dech. Představte si, že každým nádechem do vás proudí energie. Po každém výdechu se cítíte více uvolněni. Dýcháte klidně a pravidelně. Na závěr se zhluboka nadechněte, protáhněte se a můžete pomalu vstát.

Relaxovat můžete taky vsedě. Zdroj: freestockphotos.biz

Relaxovat můžete taky vsedě. Zdroj: freestockphotos.biz

Relaxace je něco, čemu je potřeba se učit. Setrvejte v relaxační póze tak dlouho, jak je vám to příjemné. Neprotahujte uměle tento stav. Relaxovat můžete pár minut nebo klidně i půl hodiny. Záleží jenom na vašem pocitu a čase. Pokud vám dělá problém se uvolnit a být soustředěný na váš dech, tak si z toho nic nedělejte a nenuťte se k tomu. Věřte, že příště to půjde o něco lépe a za nějakou dobu vám to nebude dělat nejmenší problém. Kromě toho uvidíte další pozitiva, která relaxace přináší.

Velmi důležité je relaxovat pravidelně. Sice už po první relaxaci poznáte rozdíl, ale pokud vytrváte, můžete očekávat stále lepší výsledky. Snažte se udělat si na sebe čas každý den. Místo času stráveného u televize nebo počítače si raději dopřejte trochu relaxace.

V následujícím videu se můžete podívat, jak má jógová relaxace vypadat. Autorem videa je Karel Nešpor.

V našem cyklu „Představení relaxačních technik“ vám postupně představíme základní relaxační techniky, které patří mezi nejznámější. Dnes jsme vám představili relaxaci inspirovanou jógou. Pokud jste si ji vyzkoušeli nebo ji pravidelně praktikujete, napište nám do komentářů vaše postřehy. Příště se můžete těšit na progresivní relaxaci, která je založena na napínání a uvolňování svalů.

Užitečné informace o józe naleznete na stránkách JogaDnes.cz.

Zdroj perexové fotografie: foter.com, autor: Jean Henrique Wichinoski

Zdroj videa: YouTube.com

Patrik Kozlík

Patrik Kozlík

Jsem studentem žurnalistiky. Mezi moje nejhlavnější koníčky patří sport, čtení, psaní a technologie. Řídím se heslem: Dělej co tě baví a budeš nejšťastnější člověk.

Zanechte komentář