Čarovný les aneb Kde udělali filmaři chybu

Film / 30.3.2015

Filmový muzikál se v posledních letech stává u diváků stále oblíbenějším formátem. A pohádek nikdy není dost. Na tyto dva faktory sází nový zpívaný hollywoodský trhák ověnčený jmény většími než velkými.

Čarovný les

USA, 2014

Režie: Rob Marshall

Scénář: James Lapine

Hrají: Anna Kendrick, Emily Blunt, Meryl Streep, Johnny Depp a další

Film začíná slibně. Chytlavé písničky, dobrá kamera, zajímavá výprava (ta se postupně změní na skvělou výpravu), sympatická a známá herecká jména.

Krásní američtí herci si zvesela prozpěvují, všem to mimochodem mimořádně jde, což svědčí o pečlivém castingu, kdy tam hlavní protagonisté nejsou jen kvůli pěkné tvářičce, a vy postupně rozeznáváte jednotlivé pohádky, které se proplétají jako proutky pomlázky (když už budou ty Velikonoce).

Začátek vypadá víc než nadějně. Tak kde se to pak pokazí?

Pojďte s námi do lesa - ale dejte si pozor, dějí se tu podivné věci. (Zdroj: Falcon)

Pojďte s námi do lesa – ale dejte si pozor, dějí se tu podivné věci. Zdroj: Falcon

Propletené pohádky

Červenou Karkulku, Popelku, Lociku a Jacka, co po fazolovém stonku vyšplhal do říše obrů, propojuje nový příběh pekaře, jeho ženy a čarodějnice, která je kdysi proklela a oni nyní mají šanci kletbu zlomit. Tato linie ale tvoří spíš takovou opěru pro vyprávění jednotlivých pohádek, které se v určitých aspektech drží původních verzí (a nevyhýbají se ani poněkud drsným částem, jako je vyklování očí zlým Popelčiným sestrám nebo oslepnutí Locičina prince – pohádky totiž bývají drsné, to jen Disney a podobné korporace nám tradičně říkají opak) a někde je příjemně modernizují.

Postavu Lociky, která je vězněná ve věži a češe si své předlouhé vlasy, zpopularizoval animovaný film Na vlásku. (Zdroj: Falcon)

Postavu Lociky, která je vězněná ve věži a češe si své předlouhé vlasy, zpopularizoval animovaný film Na vlásku. Zdroj: Falcon

První část, kdy divák sleduje linie jednotlivých pohádek, jak Popelka (skvělá a pěvecky velmi nadaná Anna Kendrick) natřikrát utíká princi – protože si není jistá, zda je to to, co opravdu chce – nebo jak se neposlušná Karkulka (Lilla Crawford) dá do řeči s vlkem a za trest skončí i s babičkou jako jeho oběd, či malého a trochu natvrdlého Jacka (Daniel Huttlestone), který musí prodat svou kamarádku krávu a vymění ji za hrst „kouzelných“ fazolí – které se ukáží jako skutečné kouzelné!, tak tato část je jednoduše báječná. Příběhy fungují, zajímavě na sebe navazují, bez problémů běží simultánně vedle sebe a okolo toho samého čarovného lesa.

Jack a obři nebo Jack a fazolový stonek - tento anglický pohádkový příběh se skrývá pod více názvy. (Zdroj: Falcon)

Jack a obři nebo Jack a fazolový stonek – tento anglický pohádkový příběh se skrývá pod více názvy. Zdroj: Falcon

Co diváka potěší

Je zajímavé sledovat, jak autoři jednotlivé části propletli: kupříkladu kouzelné fazole, z nichž vyroste stonek až do nebe, respektive do země obrů, Jackovi dala pekařova žena (skvělá Emily Blunt) a původně patřily právě čarodějnici (jako vždy výborná Meryl Streep), která na pekaře uvalila kletbu a krom toho drží překrásnou Lociku zavřenou ve věži. Zábavné jsou malé moderní detaily, jak ve scénáři, tak ve výpravě.

Trapitelky chudáka Popelky, nevlastní sestry a macecha, mají v tomto snímku styl. (Zdroj: Falcon)

Trapičky chudáka Popelky, nevlastní sestry a macecha, mají v tomto snímku styl. Zdroj: Falcon

Ta si mimochodem zaslouží velkou pozornost: ať už se jedná o malá umělecká díla, jakými jsou šaty Popelčiných sester a macechy (šikovně obsazených trojicí Lucy Punch, Tammy Blanchard a Christine Baranski) – vedle nich plesové šaty Popelky vypadají spíš jako obyčejný kousek z konfekce, což je trochu škoda – nebo co se týče kostýmu vlka, se kterým se i přes zákaz dá v lese do řeči Karkulka. Vlka, maličkou roličku, co se ve filmu objeví jen na pár minut v první části (jak by taky ne, když skončí s rozpáraným břichem), přetvořil ve velkou roli Johnny Depp s pomocí kostymérů, neboť „pan vlk“ je jednoduše báječnou třešinkou na dortu celého příběhu.

woods7

Johnny Depp se znovu stává nejzajímavější postavou filmu – i když je mu věnováno minimum času. Zdroj: Falcon

Výborná je i scéna, kdy se u potoka potkají dva princové – bratři. Oba zoufalí – z koho jiného než z žen. Jednomu neustále utíká jeho princezna (Popelčin princ Chris Pine), tomu druhému utéct nemůže, ale bohužel nemůže utéct ani s ním, neboť z věže, kde je zavřená, nevede žádný východ (Billy Magnussen jako princ dlouhovlasé Lociky). Princové se ve svém zpívaném partu předhánění v tom, kdo je víc rozháraný a zoufalý z nešťastné lásky, a obecenstvo smíchy padá pod sedačky – je skvělé, když si filmy umějí udělat legraci samy ze sebe.

Jedna z nejlepších scén celého filmu, zprava: Chris Pine, Billy Magnussen a jeho kůň. (Zdroj: Falcon)

Jedna z nejlepších scén celého filmu, zprava: Chris Pine, Billy Magnussen a jeho kůň. Zdroj: Falcon

Druhá strana mince

Zní to jako skvělý film, který chcete vidět (stejně jako jsem chtěla já)? V tom případě vám doporučuji pobavit se, zasmát, nechat se okouzlit – a jakmile si princezny vezmou své prince a pekař s manželkou zlomí kletbu, běžte domů. Nedělám si legraci; zvedněte se, nechte nedojedený popcorn za sebou a bez slitování odejděte. To, co se na plátně děje potom, nemá totiž s povedenou první částí pranic společného.

Vtipná Popelka herečce Anně Kendrick sedla jako ušitá. Počkejte si na moment, kdy se Popelka podřekne, že vlastně ráda uklízí. (Zdroj: Falcon)

Vtipná Popelka herečce Anně Kendrick sedla jako ušitá. Počkejte si na moment, kdy se Popelka podřekne, že vlastně ráda uklízí. Zdroj: Falcon

To tam je svižné a příjemně ubíhající tempo – zbytek filmu se nekonečně vleče a vy si říkáte, že přece každou chvilkou už musí být konec! Vždyť přece postavy všechno vyřešily, pohádky je konec, tak kde je ten zvonec? Houby s octem, dovolím si říct, hlavní hrdinové teď ještě musí projít osobní krizí, pobláznit se do někoho úplně jiného, nebo dojít k názoru, že se k sobě s partnerem či partnerkou vůbec nehodí (případně zemřít za tak podivných okolností, že divák jen nevěřícně zírá) a samozřejmě zachránit říši, která ale ještě před chvilkou vůbec zachránit nepotřebovala!

I vizuálně se celý film promění, zmizí hravost a barevnost, místo toho jsou na plátně jen černočerné hluboké lesy, vše působí ponuře a zmateně. Jestli tohle byla nějaká osobní pomsta scenáristy Jamese Lapina, nebo zda si režisér Rob Marshall, mimochodem autor slavného oscarového snímku Chicago, potřeboval vykompenzovat období hlubokých depresí – kdo ví. Jisté je, že nebudete věřit vlastním očím a budete se pokoušet vzpomenout, kdy jste, proboha, přešli do jiného kinosálu na úplně jiný film?

Báječná Meryl Streep jako čarodějnice - nyní ve své staré a ošklivé podobě. Ano, bude mít i hezkou podobu... (Zdroj: Falcon)

Báječná Meryl Streep jako čarodějnice – nyní ve své staré a ošklivé podobě. Ano, bude mít i hezkou podobu… Zdroj: Falcon

Prášky, prosím!

A je to škoda, takhle vtipnou, zábavnou, milou a smysl dávající propletenici pohádek jen tak někdo nenatočí, mezi podobně povedené patří snad jenom Svěrákovi Tři bratři z typicky českého prostředí. Stejně tak takhle pěkných a poslouchatelných filmových muzikálů je ve světě jako šafránu.

Čarovný les už prošel zkouškou ohněm jako divadelní muzikál, úspěch byl téměř zaručen. Tak proč druhá půlka filmu vypadá, jak kdyby nás někdo přenesl do mysli psychicky chorého člověka, kterému právě došla antidepresiva? Nepotřebuji americký happy end, ale ráda bych, kdyby se mnou filmaři hráli fér.

Zdroj perexového obrázku: Falcon

Jana Leichterová

Zanechte komentář