Espresso

Čím nahradit rafinovaný cukr?

Na talíři / 3.4.2015

Snažíte se žít zdravě, ale bez sladké chuti se neobejdete? Nemusíte. Přečtěte si, čím si zdravě osladit život.

Tip!: Ostražitost při nákupu medu
Med bývá nastavován klasickým cukrem a dalšími látkami zabraňujícími jeho tuhnutí. Nakupujte tedy raději od místního včelaře s dobrými referencemi.

Med

Tento sladký produkt včel může být bez obav považován za všelék. Má antibakteriální účinky, působí proti stresu i únavě, prospívá dokonce činnosti jater.

Sladit s ním můžeme nápoje, kaše nebo jogurty. Odborníci však nedoporučují vystavovat med příliš vysokým teplotám, mohl by tak přijít o své prospěšné látky.

Oslaďte život zdravěji! Zdroj: Šárka Hubáčková/ Generace21

Oslaďte život zdravěji! Zdroj: Šárka Hubáčková, Generace21

Čemu se naopak vyhnout?
Zapomeňte na všechna tělu nepřirozená umělá sladidla, ať už se jedná o aspartam, sukralózu nebo jakékoliv jiné.

Ze zdánlivě zdravých variant se příliš nedoporučuje ani sirup z agáve, neboť obsahuje velké množství fruktózy, která zbytečně rozhoupe vaši hladinu krevního cukru.

Sirupy

Podobně jako med poslouží také různé druhy sirupů. Hodí se rýžový či špaldový, které mají neutrální chuť a medovou barvu, nebo o něco tmavší datlový, jehož chuť je specifičtější.

Všechny seženete v dobře zásobovaných prodejnách se zdravou výživou.

Ovoce

K oslazení některých pokrmů skvěle poslouží pouhé ovoce. Sáhnout můžete samozřejmě po čerstvém – tento účel skvěle splní například rozmačkaný banán.

Dobrou volbou může být i ovocné pyré bez přidaných látek nebo domácí zmražená dřeň z ovoce z vaší zahrádky.

Stévii si můžete vypěstovat doma v květináči. Zdroj: M. Martin Vincente/ foter.com

Stévii si můžete vypěstovat doma v květináči. Zdroj: foter.com, M. Martin Vincente

Pozor na chytáky!
Kromě „vylepšeného“ medu můžete také narazit například na přibarvovaný třtinový cukr. Tady opět pozor! I ten opravdu třtinový je sice o něco málo prospěšnější než klasický bílý, stále se však jedná o cukr a není radno to s ním přehánět.

Slady a melasa

Ačkoliv melasa vzniká při výrobě cukru, má tento hustý tmavý sirup podstatně méně kalorií a mnohem více prospěšných minerálních látek. Svou chutí se nejlépe hodí do ovesných a jiných kaší, případně zdravějších buchet.

V regálech zdravých výživ nalezneme také obilné slady, které jsou pro tělo přirozenější než cukr a nezatěžují slinivku. Konzistence je opět srovnatelná s medem.

Nadměrný příjem cukru může vést k:

  • Ukládání tukových zásob
  • Diabetu
  • Alzheimerově chorobě či demenci
  • Závislosti

Stévie

Tato sladká rostlinka je hitem posledních let. Je v podstatě bez kalorií, sladí však mnohonásobně více než cukr. Seženete ji jako živou či sušenou rostlinku, v tekuté formě nebo jako prášek či tablety.

Někomu však nemusí sedět její charakteristická pachuť, která při použití většího množství nechává na jazyku (pro mě osobně) nepříjemný „dozvuk“.

Zdroj perexové fotografie: Wikimedia Commons

Adéla Svobodová

Adéla Svobodová

Vaření i psaní jsou společně se sportem jedny z mých nejoblíbenějších způsobů seberealizace. A protože se řídím heslem "Dělej víc věcí, které tě dělají šťastnou!", stala jsem se součástí tohoto portálu. Vždy budu ráda za Vaše komentáře, připomínky či nápady.

Zanechte komentář