Historie vývoje počítačových her – Zrození komerčních her a simulací (2. díl)

Technologie / 13.4.2015

Když se řekne slovo simulace, hráč si vybaví napodobení nějaké skutečné věci, například vývoje života nebo stavění velkolepých měst. Jak ale vypadaly první herní simulace?

V minulém díle seriálu o vývoji počítačových her jsme si představili zcela první vytvořené hry z padesátých a šedesátých let, při kterých byl využit osciloskop. Také jsme si představili firmu Atari, která v osmdesátých letech patřila mezi nejvýznamnější tvůrce domácích počítačů i počítačových her.

Milník první – trojice her, které výrazně ovlivnily vývoj simulátorů (1969)

Trojice her (Hamurabi, Lunar Lander a Space Travel) ovlivnila nejen vývoj simulátorů, ale také výrazně zasáhla tvorbu strategických simulací. První textová hra Hamurabi byla simulací středověkého státu, kde vládl panovník Chammurabi. Hlavním bodem této hry byla především hra s čísly. Mohli jste nakoupit nebo prodat pozemky, koupit obilí a rozhodnout se, kolik obilí poskytnete svému království. Cílem hry bylo zajistit prosperitu a rozvoj státu v co nejkratším časovém období. Tato hra inspirovala mnohé dnešní strategické hry, například SimCity nebo CityXL.

Druhou hrou z této trojice byla Lunar Lander (původně Lunar Landing Game) – další z kousků arkádových her firmy Atari. Autorem této arkádovky byl sedmnáctiletý student, který byl pro vytvoření této hry inspirován přistáním Apolla 11 na Měsíci. Cílem této hry je jak jinak než pilotování lunárního modulu a bezpečně přistát na Měsíci. Bylo vyrobeno cca 4830 kusů této hry.

Simulace celé sluneční soustavy a cestování mezi planetami – to je předmětem poslední hry Space Travel. Vývoj této hry je spojen s vývojem operačního systému Unix a také s minipočítači PDP, které vyráběla společnost Digital.

Hra byla původně napsaná v roce 1969 Kenem Thomasem pro systém Multics. Poté chtěli hru vyvinout pro GECOS. Nakonec vše ale dopadlo jinak, než očekávali, a hra byla oficiálně uvedena na jednoduchý počítač PDP-7 panem Thompsonem.

Milník druhý – Computer space, první videohra (1971)

Šli jste někdy po nákupním středisku a viděli automaty, na kterých jste si mohli zahrát videohru? Víte, že první arkádová videohra odehrávající se ve vesmíru byla vydána v roce 1971? Videohra byla vytvořena Nolanem Bushnellem a Tedem Dabney. První testování a první uvedení do provozu proběhlo v srpnu roku 1971 ve Spojených státech, v hospodě The Dutch Goose. Hra debutovala 15. října 1971 na výstavě MOA. Poté byla úspěšně vydána. Zajímavostí je, že tvůrci této hry se inspirovali hrou Spacewar!

Na Stanfordské univerzitě byla v témže roce vydána podobná videohra, bohužel se nejednalo o komerční hru, byla určena pouze pro zábavu studentů.

Milník třetí – Hra Empire (Classic) – 1971

Tato hra výrazně ovlivnila vývoj všech strategických her. První verzi této hry jsme mohli vidět v roce 1971, byla vytvořena Peterem Langstonem. Od této doby se hra neustále vyvíjela, byla napsána pro výkonnější minipočítače a také byla zveřejňována pod různými jmény. Hra byla napsána v programovacím jazyku BASIC (později došlo i k přepsání pro více jazyků) proto, aby se zamezilo případnému zániku hry. Následně další dva autoři vytvořili novou verzi hry s názvem Impérium. Při tvorbě této hry bylo čerpáno z mnoha zdrojů. Výrazně ale hru ovlivnil klasický válečný film z roku 1968 o bitvě v Británi.

Milník čtvrtý – první domácí, herní konzole (1972)

Konečně jsme se dočkali prvních domácích konzolí. Magnavox, dceřiná společnost ve vlastnictví firmy Philips, vytvořila první domácí herní konzoli Odyssey. Konzole byla navržena Ralphem H. Baerem, který začal s plánováním v roce 1966 a úspěšně vytvořil první pracovní prototyp roku 1968. Tento prvotřídní prototyp, známý jako Brown Box, je nyní vystaven v National Museum of American History.

Na trhu bylo prodáno přes 330 000 kusů Oddyssey, přitom jeden kus stál okolo 90 dolarů. To činí přibližně 2 700 Kč. Vydány společně s konzolí byly i kazety, přesně 27. Jednalo se o různé styly her, například sportovní (baseball, basketball, fotbal, házená), ale i jiné (hra na kočku a na myš, ruleta).

Milník páty – rivalita je zdravá, arkádová hra Ponk (1972)

Ponk je simulace stolního tenisu, kde levá i pravá strana ovládají své „pádlo“. Cílem je, aby hráč dosáhl 11 bodů dříve než soupeř. Jak ale získám bod? Získávají se tím, když váš soupeř netrefí míček a propadne.

Tuto hru vytvořil počítačový odborník Allan Alcorn, který dostal stvoření této hry za úkol jakožto cvičení a ověření jeho znalostí. Výroba hry Ponk trvala velice dlouho, přibližně asi 10 kusů za den, i přesto ale získala mnohonásobně větší úspěch než jedny z prvních automatů videoher (tj. Galaxy Game, Computer Space a Magnavox Odyssey). 

V roce 1975 byla představená i domácí verze herní konzole Home Ponk, kterou jste mohli připojit k TV. K dispozici jste měli 5 různých variant této hry (Pong Doubles, Super Pong, Quadrapong, Doctor PongPin Pong), které obsahovaly sice stejné grafické rozhraní, ale odlišné herní prvky.

Milník šestý – první závodní hra (1972)

Trak 10, vytvořená opět společností Atari, byla první závodní arkádová hra. Cílem této hry bylo závodit s časem a mezitím sbírat body na trati. Na závodní trati bylo i pár překážek jako třeba „tmavá skvrna“, kvůli které jste nemohli manipulovat s vozem. Vozidlo muselo projít kontrolními body v určeném pořadí. Jakmile vám vypršel čas, své skóre jste mohli porovnat na grafu hodnocení hry. Vedli jste si tedy daleko lépe než někdo před vámi?

Milník sedmý – nové herní prostředí, bludiště (1973)

A máme tu další arkádovou hru Gotcha od Atari,tentokrát ale ve stylu bludiště. Ve hře jste měli za úkol chytit druhého hráče, tudíž se jednalo o podobnou hru, jako je PAC-MAN, kterou hrál v mládí snad každý. Každý hráč získal svojí roli. Buď ovládal pronásledovatele, nebo byl pronásledovaný.

Každá z těchto rolí měla určitý úkol. Pronásledovatel měl za úkol chytit druhého hráče a jakmile se k němu přibližoval blíž a blíž, hra vydávala zvukový signál a zvyšovala se frekvence. Pokaždé, když byl pronásledovaný chycen, začala nová hra a pronásledovatel získal jeden bod.

Zajímavostí je, že použité joysticky u automatu připomínaly růžové gumové boule, které vypadaly jako ženské poprsí.

 

V příštím díle si ukážeme další hry našeho mládí. Nechte se překvapit!

Zdroj perexové fotografie: fanpop.com a vinnylanni.wordpress.com (upraveno, Lucie Vymyslická, Generace 21)
Zdroj videí: youtube.com

 

Lucie Vymyslická

Lucie Vymyslická

jsem celoživotní nadšenou čtenářkou, ráda čtu fantasy, detektivní a romantické příběhy. Jsem také vášnivým otaku.

Zanechte komentář