Recenze: Iné Kafe – Nevhodný typ

Hudba Kultura / 25.4.2015

Tři roky čekání a na světě je nová deska slovenských pankáčů Iné Kafe. Je Nevhodný typ vhodný k poslechu?

Slovenská punk rocková kapela Iné Kafe slaví letos dvacet let existence a při té příležitosti se rozhodla uspořádat velké evropské turné a vydat nové album. To se na pulty obchodů dostalo letos prvního ledna a nese prozaický název Nevhodný typ. Jde o pokračovatele kladně přijaté desky Právo na šťastie z roku 2011 a jedná se o devátou řadovou nahrávku kapely.

Ze tří muzikantů působících v současné sestavě Iné Kafe sálá nezměrná energie a chuť tvořit novou a zábavnou muziku. Několik let zpět se skupina nacházela ve stavu klinické smrti a nikdo nevěděl, zda se z něj ještě někdy probudí. Naštěstí probudila, uskutečnila velkolepé turné k patnáctému výročí a natočila comebackovou nahrávku. To je už nějakou dobu minulostí, ale Vraťo, DodoHulo nelení a k dvaceti letům plánují koncerty napříč Evropou. Iné Kafe snad nebyli nikdy v lepší formě.

To koneckonců potvrzuje i kvalita Nevhodného typu. Skvěle se poslouchá, dobře odsýpá a v neposlední řadě je i solidně zábavný. Za to mohou pravdivé a chytlavé texty stejnou měrou jako bezvadné technické provedení. Zvuk je čistý, srozumitelný a technicky jsem nenarazil na jedinou závadu. Kluci na nástroje hrát umí, Vraťo perfektně zpívá. Nechybí ten správný punk rockový feeling a tah na branku. Co víc si vlastně od podobně laděné desky přát?

Nevhodný typ obsahuje celkem jedenáct skladeb o celkové stopáži kousek přes třicet minut. Všechny písně mají něco do sebe a o žádné se nedá říci, že by byla vycpávková či špatná. To je problém, se kterým se velká část současných punk rockových kapel nepřestává na svých albech potýkat. To se však rozhodně netýká kluků z Iné Kafe.

Nejlepším kouskem je podle mého singl Nezáujem s vynikajícím refrénem, pro Iné Kafe naprosto typickým. V těsném závěsu se pohybuje titulka Nevhodný typ, jež také vyšla jako singl s videoklipem. Solidní koncertní rychlovku představuje Kopaničiarska. Silně názorovou skupinu písní zastupují Pár sráčov bohatýchNenadávejte na politikov. Myslím, že coby západní sousedé podobné nátury nemůžeme s bratry Slováky a jejich názory jinak než souhlasit.

Mám rád, když má oblíbená kapela neusíná na vavřínech a snaží se stále produkovat kvalitní muziku. Iné Kafe mezi mé oblíbence vždy patřili a novinka potvrzuje, že klukům na svých posluchačích záleží a jejich tvorba je baví. To vše potvrzují vydáváním kvalitního materiálu. Právo na šťastie se mi líbilo ještě o chlup z nosu více, ale to nic nemění na faktu, že Nevhodný typ je výborné a zábavné album.

Iné Kafe – Nevhodný typ

Iné Kafe - Nevhodný typ01. Zlý – 03:01
02. Pár sráčov bohatých – 03:16