Historie vývoje počítačových her – Období prvních her (1. díl)

Technologie / 25.3.2015

Historie vývoje počítačových her a videoher sahá až na počátek sedmdesátých let, kdy byly navrženy první jednoduché hry a simulace. 

Roku 1942 byla patentována jedna z prvních zábavných her pracující pomocí katodových trubic. Thomas T. Goldsmith Jr. a Estle Ray Mann patent podali dne 25. ledna 1947 a hra byla následně vydána v prosinci roku 1948. Byla inspirována radarovými snímači z druhé světové války, jednalo se tedy o simulaci raket.

Rok 1952 – Milník her Tic Tac Toe nebo OXO

Student Univerzity v Cambridge Alexander S. Douglas v rámci své dizertační práce naprogramoval hru s názvem OXO pro počítač EDSAC. Jednalo se o piškvorky na herní ploše o rozměru 3 x 3 políčka. Tato hra je také známá pod jménem Tic Tac Toe nebo jako Crosses a jednalo se o single mód, kde jste si mohli zahrát proti uměle vytvořenému soupeři – tedy proti počítači. Pamatujete si staré telefony s otočnou volbou, co kdysi používali vaše babičky a dědečkové? Tak právě tyto telefony byly použity pro ovládání této hry. Další zajímavostí je, že pro tuto hru byl využit osciloskop, který byl prakticky jediným dostupným zobrazujícím počítačem.

Rok 1958 – Milník hry Tennis for Two

Americký fyzik, člen týmu, který vyvinul první atomovou bombu a zabýval se vývojem radaru, jménem William Higinbotham (přezdívaný „Willy“) byl další důležitou osobou při vývoji počítačových her. Se svým týmem vytvořil hru s názvem Tennis for Two, která byla z prvních interaktivních analogových her a také první, která využívala grafický displej. Tato videohra byla vyvinuta roku 1958 pro dvě osoby a jednalo se o hru podobnou dnešnímu ping pongu. Podobně jako OXO, tato hra využívala osciloskop o mnohem menších rozměrech a mohla tedy být přibližně stejně velká jako dnešní netbooky.

Rok 1962 – Milník hry Spacewar! a založení firmy Atari

Hru Spacewar! vytvořil a navrhnul americký počítačový vědec Stephen Russell s kolegy z MIT, speciálně pro minipočítač PDP-1. Základem hry byly dvě ozbrojené vesmírné lodě, které se pokoušely navzájem sestřelit rakety. V této hře zatím nebylo prostředí ovlivňováno gravitací (z důvodu nedostatku času na zpracování). Každá loď měla omezený počet střel a omezenou dodávku paliva. Jednalo se tedy o první hru v prostředí vesmíru. Spacewar! byla později v roce 1970 přepsána na další dva typy počítače (jednalo se o PDP-10 a PDP-11). V roce 1972 byla upravená verze hry vydána pod názvem Computer Space, kde se jednalo o černobílý automat s rastovým monitorem.

Téhož roku došlo k založení známé firmy Atari, za kterým stál Nolan Bushnell. Prvním herním automatem, velice populárním především v barech,  byla hra PONG, nástupce hry Tennis for Two. Později se vrátili k podobnému námětu jako u hry Spacewar! a to hrou Asteroids!. Ta vznikla během meetingu mezi Logg a Rains a jednalo se o první z arkádových her, kde hráč ovládal z jednu vesmírných lodí. Cílém hry bylo sestřílet a ničit roje asteroidů a létajících talířů, aniž by byla zasažena vaše loď.

V dalším díle se podíváme společně na hru Tank vytvořenou společností Tee a první z používajících ROM. Také se podíváme na první závodní hru Trak 10 a honičku v bludišti, která nese název Gotcha. Her bude určitě mnohem více a určitě si společně připomeneme naše mládí a hraní her.

Zdroj perexové fotografie: Lucie Vymyslická, Generace21
Zdroje použité v koláži: fanpop.com a vinnylanni.wordpress.com
Zdroj videí: youtube.com

Lucie Vymyslická

Lucie Vymyslická

jsem celoživotní nadšenou čtenářkou, ráda čtu fantasy, detektivní a romantické příběhy. Jsem také vášnivým otaku.

Zanechte komentář