Přivítejte jaro s odlehčeným jídelníčkem

Na talíři / 11.3.2015

Připadáte si po zimě bez energie, zažívání vám stávkuje a neustále vás pronásleduje chuť na sladké a tučné? Nenásilný detox může být řešením!

S přicházejícím jarem je změna jídelníčku více než žádoucí. Nemusí se však jednat o extrémní detoxikační kůry či půsty. Mnohem jednodušší a dlouhodobě efektivnější bude, pokud skladbu svých pokrmů přizpůsobíte probouzející se přírodě, a využijete tak její blahodárné energie.

Tip!: Výpočet doporučeného množství tekutin
Svou váhu v kilogramech vydělte 15 a výsledek vynásobte 0,5.
Pokud tedy máte např. 60 kg, měli byste vypít přibližně 2 litry tekutin.

Základem je pitný režim

Den začněte sklenicí vody s kapkou citronu. Takových sklenic pak během dne vypijte ještě několik, množství pak závisí na vaší váze a tělesné námaze.

Voda by měla tvořit většinu přijatých tekutin, jako doplněk skvěle poslouží také čerstvé ovocno-zeleninové freshebylinkové čaje. Ranní kávu zkuste nahradit zdravější meltou nebo jinou obilnou alternativou.

Čerstvý fresh nebo smoothie může být doplňkem vašeho pitného režimu. Zdroj: bertholf/ foter.com

Čerstvý fresh nebo smoothie může být doplňkem vašeho pitného režimu. Zdroj: foter.com, bertholf

Všeho moc škodí

V odlehčeném jarním jídelníčku je více než vhodné omezit mléko, cukr a potraviny s vysokým obsahem lepku.

Mléko nahraďte jeho zakysanými formami nebo rostlinnými nápoji. Místo bílého rafinovaného cukru použijte lžičku medu, agávového sirupu nebo stévie. Některé pokrmy postačí osladit ovocem a skořicí.

Zátěží pro náš organismus je také přemíra lepku. Jeho vyřazení je v každodenním shonu velmi náročné, a pokud netrpíte celiakií, i poměrně zbytečné. Snažte se jej tedy alespoň omezit a vynechejte hromady pečiva, sušenek a těstovin.

Čemu se ještě vyhnout?

Omezte všechny průmyslově zpracované potraviny v plechovkách, polotovaryinstantní jídla. Vyhněte se také chipsům, uzeninám, fast foodusladkostem.

Na škodu může být i přehnané množství kávy – tu zredukujte na maximálně dva šálky denně, přičemž dbejte na její kvalitu. Energetické a colové nápoje zavrhněte úplně.

Fastfoodům se raději vyhněte! Zdroj: photl.com

Fastfoodům se raději vyhněte! Zdroj: photl.com

Zařaďte jarní zeleninu a bylinky

Zeleninou rozhodně šetřit nemusíte. Hodí se listová zelenina, baby špenát, rajčata, ředkvičky, ale i krátce tepelně upravená brokolice či cuketa. Zeleninové saláty vždy zakápněte trochou kvalitního oleje nebo zkombinujte se semínky, některé vitamíny jsou totiž vstřebatelné pouze s tuky.

Typickou jarní potravinou, z níž nový život přímo čiší, jsou klíčky. Doporučuji především mungo klíčky, které jsou skvělé do salátu nebo i jen tak na zobání během dne. Nápomocné vám mohou být také mořské řasy, jako je například Chlorella. Existuje však mnoho dalších druhů. Seženete je ve vaší zdravé výživě, kde vám zároveň poradí, jak s konkrétními typy řas nakládat.

Zapomínat bychom neměli ani na bylinky, zvláště pak ty čerstvé. Na detoxikaci je perfektní česnek, můžete však použít i jeho jemnější verzi, tedy česnek medvědí. Používejte také bazalku, jarní pažitkuřeřichu, kterou můžete snadno vypěstovat na vašem parapetu.

Zdravý tuk obsažený v rybách rozhodně není na škodu! Zdroj: WordRidden/ foter.com

Zdravý tuk obsažený v rybách rozhodně není na škodu! Zdroj: foter.com, WordRidden

Lehce stravitelné bílkoviny mají zelenou

Výše zmíněné saláty je vhodné doplnit libovolnou bílkovinou, neboť se jedná o základní složku potravy, která je výživou pro naše svaly i nervová vlákna. Nejlepší volbou je maso z domácích chovů či od farmáře. Volte raději libové maso, nejlépe krůtí nebo telecí.

Vyzkoušejte také…

  • chodit pravidelně a na dostatečnou dobu spát
  • omezit negativní myšlení
  • vyhýbat se stresovým situacím
  • meditaci nebo jógu
  • radovat se z maličkostí

Myslete také na dostatečný příjem ryb. Zvolit můžete ty tučnější, jako je losos, ale i méně tučný pstruh, treska nebo tuňák pro vás bude přínosem.

Čím očistu podpořit?

Revitalizace organismu samozřejmě není jen o stravě. Snažte se co nejvíce přiblížit přírodě. Ráno se krátce protáhněte u vycházejícího slunce, co nejvíce vyrážejte na procházky a čerpejte energii z jarní přírody.

Důležitým aspektem je také pravidelný pohyb, hluboké dýcháníveselá mysl. Detoxikaci organismu můžete podpořit také pravidelnými návštěvami saunylymfatickými masážemi.

Zdroj perexové fotky: photl.com

Adéla Svobodová

Adéla Svobodová

Vaření i psaní jsou společně se sportem jedny z mých nejoblíbenějších způsobů seberealizace. A protože se řídím heslem "Dělej víc věcí, které tě dělají šťastnou!", stala jsem se součástí tohoto portálu. Vždy budu ráda za Vaše komentáře, připomínky či nápady.

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Petra Pospíchalová

    Krásně napsané! Úplně mám do té detoxikace chuť :))) !