fotografování, fotoaparat, Pentax

Začínáme fotografovat – základní pojmy I.

Design / 28.1.2013

Chcete proniknout do tajů fotografování? Připravili jsme seriál šitý na míru všem, kteří nechtějí cvakat, ale fotit! Přidáte se?

Baví vás fotografování, ale moc vás neuspokojuje obyčejné cvakání? V tom případě jste kápli na to správné místo. Připravili jsme pro vás osmidílný seriál o prvních krůčcích ve světě fotografování!

S fotografováním se pojí několik základních pojmů, které byste měli znát, pokud to myslíte s tímto koníčkem vážně. A protože se mohou objevovat v našem seriálu, první dva díly budou věnované právě jim:

První díl: Základní pojmy I.

Expozice

Expoziční čas

Expozice

Senzor (také lze použít označení snímač) je v podstatě čip s miliony snímacími body (znáte je pod pojmem pixely). Máte rádi konkrétní představy? Tak pro vás uvádíme, že má podobu obdélníkové destičky!

První pojem, který si představíme, je expozice. Lze ho chápat jako proces, v němž je zachycováno světlo, které dopadá na senzor. V době, v níž tento proces trvá, fakticky vzniká fotografie. A teď si to pojďme vysvětlit zjednodušeně. Představte si senzor jako srdce počítače. Senzor je totiž základní součástí každého digitálního fotoaparátu a stojí za zjištěním odstínu a intenzity světla ve chvíli, kdy cvakáte spoušť. Laicky řečeno, kdyby nebylo senzoru, nemohli byste udělat fotografii.

Měli byste vědět

Expoziční hodnota používá označení EV.

Jakmile cvaknete spoušť, nastává proces, v němž putuje světlo přes malý otvor (velikost otvoru ovlivňujete tzv. clonou). Musí to však stihnout v tu správnou chvíli – tzn. za dobu, než se zavře závěrka a vytvoří se snímek. Pokud za tu dobu, v níž se snímek udělá (od tisícin sekund až klidně po půl minuty, záleží na nastavení), dopadne přes otvor málo světla, budete mít tmavý snímek. Jestliže toho světla bude naopak moc, vaše fotografie bude příliš světlá.

Bavme se v pojmech

Mám-li příliš tmavý snímek, mohu o něm mluvit jako o podexponovaném.

Mám-li příliš světlý snímek, mohu o něm mluvit jako o přeexponovaném.

expozice, fotoaparát

Poznáte, kdy je snímek podexponovaný a kdy přeexponovaný?
Zdroj: technobuffalo.com

Obě varianty jsou špatné, protože se při nich ztrácí informace. V podexponovaném snímku se detaily ztrácí v černé barvě. Možná už jste si všimli, že ve chvíli, kdy jste chtěli v některém grafickém programu zesvětlit fotografii, některé části snímku opravit nešlo. V opačném případě, v přeexponovaném snímku, mizí detaily v bílé barvě. Máte-li nějakou fotografii příliš světlou, že už vidíte bílou barvou, můžeme mluvit o přepálené fotografii.

Jaká je správná expozice?

Expozice, fotoaparátMáte toto znaménko na svém fotoaparátu?

Přesně jím můžete nastavovat správnou expozici. Možností ‚+‚ snímek zesvětlíte, možností ‚‚ naopak ztmavíte.

Taková, v níž jsou tmavá a světla místa (body) v rovnováze. Na fotoaparátu existují expoziční režimy, pomocí nichž expozici měříme. Pokud používáte automatický režim fotografování, to znamená – cvakáte bez nastavení – práci za vás udělá  expozimetr (zařízení, které samo určuje jas světla od dané scény) zabudovaný uvnitř fotoaparátů. Postará se o to, aby snímek byl automaticky optimálně nastaven – exponován. Automatický režim se na fotoaparátech, které nabízí režimy fotografování, bývá označen zeleným fotoaparátem či textem auto. I možnost P, kterou vidíte na fotografii, patří pod automatický režim, ale můžete v něm alespoň něco málo ovlivňovat – jestli použijete blesk či jak velkou zvolíte hodnotu ISO (o té si budeme povídat v příštím díle).

Fotoaparat, Zrcadlovka, režimy

Má váš fotoaparát takové možnosti? využijte je!
zdroj: cameratrends.com

Máte na svém fotoaparátu možnost A (Av) či S (TV)? Tyto zkratky slouží pro poloautomatický režim. Pod písmenem A (bývá i pod značkou Av) se skrývá režim priority clony a pod pojmem S (či TV) priorita času (závěrky). Díky nim totiž můžete ovlivnit expozici – tedy, jak už víte, kolik světla dopadne na senzor.

U priority clony platí nepřímá úměra, že čím menší je clonové číslo f, tím více světla dopadá na senzor za danou jednotku času. Clonu si představte jako otvor, kterým prochází světlo. A čím menší nastavíte velikost clony, tím více je otvor otevřen.

U priority času zase platí pravidlo, které říká: čím déle trvá vytvořit snímek, tím více dopadá světla. Všimněte si zvláště ve špatně osvětlené místnosti či večerní ulici, že vám vytvoření fotografie trvá déle, než při jasném počasí. Fotoaparát totiž potřebuje více světla, a proto to trvá delší dobu.

Jak už jsme zmínili, důležité je ono slůvko poloautomatický. Máte možnost ovlivnit buď clonu (velikost otvoru, přes níž putuje světlo), nebo čas, za níž se vytvoří snímek. Ta druhá hodnota už se vám automaticky dopočte. Chcete-li mít úplnou kontrolu nad výslednou fotografií, je tu manuální režim ((bývá označován jako M). Při něm plně určujete, kolik světla za jak dlouhou dobu projde senzorem. Na jednu stranu nabízí největší možnosti a otevírá dveře do světa kreativity, na stranu druhou si žádá zkušenou ruku fotografa.

Expoziční čas – rychlost závěrky

Expoziční čas představuje dobu, po kterou je snímač vystaven světlu – laicky řečeno, jak rychle fotoaparát zaznamená obraz.

Nebojte se pojmů

Snímač je jiné označení pro senzor, jehož význam jsme si již přiblížili výše.

Čím delší je doba závěrky (pro znázornění: ½ sekundy je delší než 1/50 sekundy), tím větší množství světla na senzor padá. Co z toho plyne? Že snímek může  přeexponovaný – příliš světlý. Větší množství světla znamená, že čas, kterým byl k fotografování použit, je příliš dlouhý. Používáte-li automatický režim, nejčastěji se nastaví v šeru či tmě. A poznáte to jednoduše – než udělá váš fotoaparát fotku, chvíli to trvá a často je výsledek nepěkně rozmazaný. Focení na dlouhý čas chce pevné ruky, které se nebudou třást. Provizorně si je můžete podepřít  o stůl, v nejlepším případě použít stativ.

senzor, snímač, fotoaparát

Senzor – bez něj by byl fotoaparát ztracen!
Zdroj: pcpro.co.uk

Co je to stativ?

Je to pomůcka, která slouží pro stabilizaci fotoaparátu ve chvíli, kdy hrozí rozmazání snímků – tedy ve chvíli, kdy máte čas, který „neudržíte v ruce“. Díky pevnému základu stativu je možné vyfotografovat i delší čas bez rozostření.

Pojďme se ale na čas podívat z hlediska jeho využití. Pokud máte na fotoaparát možnost priority času – S (bývá také označen zkratkou TV), využijte ji! Čas, který zvolíte, totiž ovlivňuje celý obrázek. Delší doba se výborně hodí třeba na pohyb vody, kterému dodá hedvábný vzhled. Další kreativní možností, jak využít dlouhý čas ke svému prospěchu, jsou kolotoče. Naopak, velmi krátkým časem je pohyb zmražen. Vyzkoušet si to můžete ihned na jedoucím autě, silném větru, který se opírá o stromy či sportovním utkáním vesnického fotbalu. Ne nadarmo se proto používá hlavně ve sportovní fotografii, kde je potřeba, aby snímky byly ostré.

Pamatujte si:

priorita času, fotografování

Všimněte si, jak se voda mění se změnou času, uvedenou v dolním rohu. Zdroj: wikipedia.org

Dlouhý čas (trvá to dlouho) je dobrý ve chvíli, kdy chceme něco rozmazat – třeba pohyb kolotoče nebo vodní proud.

Krátký čas (stačí chvilička a máte vyfoceno) je ideální pro tzv. zmražení pohybu. Hodí se tam, kde je hodně pohybu, ale vy chcete mít ostrý snímek. Ideální možností je třeba sport.

Může se vám přihodit:

Občas se stane, že vám před vyfocením snímku čísla na obrazovce či v hledáčku blikají. Fotoaparát vám tím chce naznačit, že rychlost je buď příliš vysoká, či moc nízká. Jestliže je rychlost moc vysoká, znamená to, že nemáte dostatek světla (=výsledná fotografie bude příliš tmavá), a proto musíte snížit rychlost. (tzn. delší dobu – z 1/50s na 1/25s). Jestliže je rychlost příliš pomalá, znamená to, že máte moc světa (=výsledná fotografie bude příliš světlá)  a musíte čas zkrátit (tzn. kratší dobu – naopak z 1/25s na 1/50s).

Pokud pracujete na plně manuální režim a čas chcete zachovat, nastavujte velikost clony. Jestliže je rychlost příliš pomalá, zvyšte clonové číslo a naopak, pokud je rychlost příliš rychlá, clonové číslo snižte. Ale o cloně – o té si budeme povídat v příštím díle!

Na co se můžete těšit příště?

Jak už jsme avizovali, zaměříme se na clonu a také na ISO.

zdroj perexové fotografie: tumblr.com

 

Silvie Olbrichová

Silvie Olbrichová

V duši stále malá holka, která má ráda milé lidi, hřejivé slovo, motivační citáty a fotografie. Inspiraci hledá všude kolem sebe a nachází ji i tam, kde ostatní ne. Miluje, když den prožije naplno a napíše hezký článek. Kontaktovat ji můžete na silvie.olbrichova@generace21.cz

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Fotograf Uherský Brod

    Osobně používám manuální režim, tak jsem si na něj zvykla, že už bych neměnila =)

  • Mischell

    Ďakujem za článok a oboznámenie s pojmami. Čakajú ma štátnice a práve otázky z fotografie a fotografovania mi robilli vrásky. 🙂 Ale už tomu rozumiem. Pekne písané, logicky usporiadané a zaujímavé. Dobrá práca.

  • BuzerantovOtrok

    Dakujem aj ja. Konecne sa orientujem vo svojej zrkadlovke