Držte se svých peněženek! Do kin přichází snímek, po jehož zhlédnutí si možná ze strachu konečně koupíte tu hloupou taštičku na krk…

FOCUS

komedie/krimi/drama

USA, 2015, 105 min

Režie: Glenn Ficarra, John Requa

Hrají: Margot Robbie, Will Smith, B.D. Wong, Rodrigo Santoro, Gerald McRaney, Adrian Martinez, Dominic Fumusa a další

Pro Willa Smithe to posledních pět let nebylo žádné posvícení. Kromě vedlejších rolí se podílel pouze na ne zrovna podařeném rodinném projektu Po zániku Země, a to, že stačili vyjít Muži v černém III, se vám upřímně přiznám, je pro mne novinkou. Nadešel konec nostalgickým, ale pomalu se přejídajícím vystoupením s titulní písní Fresh Prince. Will Smith je zpátky ve hře. Už bylo na čase.

(Tím ale nechci říct, že by jeho návrat byl doprovázen kytarovým sólem a záplavou konfet. Taková bomba to bohužel není. Ale to předbíhám.)

Derren Brown by byl hrdý

Jess (Margot Robbie) je začínající podfukářka. Využívá své krásné tváře a šikovných triků k tomu, aby okradla naivní muže o peněženku nebo cenné hodinky. Při jednom podfuku ale narazí na Nickyho (Will Smith). Ze začátku jde všechno podle plánu. Znáte to, troška toho svlékání a ohmatávání, která může vést pouze k jednomu – že do hotelového pokoje vrthne chlápek s bouchačkou a začne na vás křičet, co to sakra děláte s jeho holkou. Odpověď, kterou byste v tuto chvíli ale určitě nečekali, je: „Tak mě zastřel, stejně mám rakovinu.“

Je to tak, podfukář-amatér naletěl podfukáři-odborníkovi. A tak Nicky, se všemi svými penězmi a skoro-sexuálním zážitkem, odchází potěšeně domů. Nedá mu to ale, a blonďatou zlodějku vystopuje a naučí pár základních triků. V téhle scéně se ze Smithe stává osmiruká chobotnice, která dívce několikrát postupně krade a vrací obsah jejích kapes, a ačkoli přímo jeho ruce nikdy nevidíme, žasneme s otevřenými ústy a slepě se natahujeme po vlastních cennostech, abychom si je přitiskli bezpečně na tělo.

Představuju vám Farhada (Adrian Martinez), vaši nejoblíbenější postavu celého snímku.

Po krátkém „teď jsem překvapivě brzy příliš upřímný, a to mám pověst odměřeného tajnůstkáře“ rozhovoru, který zároveň prozradí (jako podobné scény mají v módě) velkou zápletku druhé části snímku, se Jess přidává do Nickyho podfukářské party. Scéna, kde Nicky pozoruje Jess a další své kumpány v akci, patří jednoznačně k vrcholným minutám filmu. Blondýnka v upnutých šatečkách hází očka a úsměvy na všechny kolem, přitom jim ale krade z rukou hodinky a z náprsních kapes peněženky. Je to umění hodné uznání, které by jistě kvitoval i Derren Brown, ačkoli nic z toho nepatří mezi kdejaké novinky na stříbrném plátně.

Že vám tohle zatím přijde jako výborná úvodní část snímku? To je dobře, mám pro vás ale velmi špatnou zprávu ohledně druhé části…

Já vám řeknu, kam s tou romantickou zápletkou

Nebudu vás dlouho napínat a rovnou vám řeknu, že druhá část se jednoduše nepovedla. S odstupem času, stejnými postavami, ale novým a těžším úkolem, druhá část připomíná nezdařený sequel, který je nepochopitelně stále v prvním snímku. Celá zápletka je těžko uvěřitelná, ale mnohem lehčeji stravitelná, než ta „věc“ mezi postavou Smithe a Robbie.

Některé filmy prostě vedlejší romantické dějové linky nepotřebují...

Některé filmy prostě vedlejší romantické dějové linky nepotřebují…

Jako obyčejný filmový pozorovatel a amatérský odborník mám jednu malou radu pro tvůrce, kteří chtějí, aby se jejich připravovaný snímek líbil. Pokud máte scénář ze zajímavého prostředí, dobrou zápletkou a teď přemýšlíte o vedlejší heteroromantické dějové lince, rovnou ji škrtněte. Ne, vážně, udělejte to. Váš příběh tím o nic nepřijde, ale naopak dostane kladné body za to, že jste se rozhodli nejít cestou, kterou před vámi už šlo tolik lidí, že tam tráva nikdy neporoste.

Tvůrci snímků jako je Crazy, Stupid Love či I Love You, Phillip Morris ale samozřejmě moc dobře ví, jak napsat úspěšný romantický příběh, v případě Focusu to ale prostě nefunguje – obzvlášť, když největší chemii mezi sebou mají Jess a obézní Farhad (Adrian Martinez), který je zdrojem nejsprostších připomínek a zároveň postavou, již na celém snímku budete milovat nejvíce.

Dobrou zprávou ale zůstává, že se Will Smith oklepal a v perfektně padnoucí roli vrátil na plátna našich kin. Zbývá jen doufat, že se to bude ve velmi blízké době opakovat.

Zdroj všech fotografií: WarnerBros

Kristina Roháčková