5 filmových melodií, které jsou lepší než filmy samotné

Film Hudba Kultura / 9.3.2015

Filmová hudba je nedílnou součástí každého snímku. Většinou funguje jako nenápadný podtext, v některých snímcích ale naprosto převyšuje kvalitu filmu samotného. 

Pojďte se s námi podívat na docela obyčejné snímky, ze kterých jejich hudební doprovod činí neobyčejný zážitek.

Transformers

Šarmantní Steve Jablonsky v akci... Skoro škoda, že na filmovém plátně vidět není.

Šarmantní Steve Jablonsky v akci… Skoro škoda, že na filmovém plátně vidět není.

První Transformers režiséra Michaela Baye bodovaly u diváků nejen díky roztomilému Bumblebee/Čmelákovi alias dobrosrdečnému Autobotovi, ale i díky tehdy rozpačitému Shia LaBeoufovi a sličné Megan Fox. Série blockbusterů, která zcela jistě měla zůstat jen u prvního dílu (minulý rok již čtvrté pokračování jen tak tak uteklo ocenění za nejhorší film, Zlaté malině), ale skrývá nečekané tajemství.

Jednička z roku 2007 se totiž může pyšnit hudbou, která strká do kapsy i scénář celého filmu. Steve Jablonsky, alternativní Američan, jehož charakteristický, lehce rockový rukopis můžete vyposlouchat nejen v celé Transformers sáze, ale i například v průměrné Bitevní lodi (2012), kde nám zpívá i samotná Rihanna, vytvořil k tomuto letnímu akčňáku tak epickou hudbu, že vám z měnících se Autobotů jde mráz po zádech.

Poslechněte si to sami – s doprovodem, jakým je píseň Arrival to Earth, nemohl mít Optimův vpád na naši planetu větší glanc.

Van Helsing

Steven Sommers, známý to tvůrce naší milované Mumie, vypustil v roce 2004 do světa film, který kombinuje rajcovní upíry, svalnaté vlkodlaky i nepříliš moudré Frankensteinovo monstrum. Mix, který zní víc než děsivě, ale který se nám tak nějak přesto líbí – ať už kvůli sex appealu Hugh Jackmana alias kultovního lovce upírů Van Helsinga, či Kate Beckinsale, která dokazuje, že to jediné, co nesmí chybět v boji proti upírům, je pořádně utažený korzet.

A celé toto netradiční kombo podkresluje neuvěřitelná hudba od nikoho jiného než velikána filmové hudby – Alana Silvestriho. Otrkaný skladatel, pyšnící se dokonce nominací na Oscara za Forresta Gumpa, proslul v bombách jako Predátor, Návrat do budoucnosti i Polární Expres a tady vytvořil dynamický soundtrack, který perfektně zapadá do divoké transylvánské krajiny a posouvá film do úplně jiných výšin.

Jak se Sommersovi podařilo přesvědčit Hugh Jackmana, Davida Wenhama (známého Faramira z Pána prstenů) a takovou hudební špičku, jakou je Alan Silvestri, k tomuto svéráznému filmu, se asi nikdy nedozvíme. Vám ale nic nebrání udělat si příjemný večer s upíry a zaposlouchat se do jeho impozantních melodií.

Hancock

Will Smith vyměnil v roce 2008 šarm Hitche (2005) za nevrlost a zapšklost Hancocka, superhrdiny tak trochu jinak. Průměrná komedie, kde supersilného mizantropa Willa Smithe může vysvobodit snad jen láska, u diváků příliš nezabodovala. Přesto ale film nabízí takový hudební doprovod, kvůli kterému si jej nemůžete nechat ujít.

John Powell, tehdy ještě začínající rodák z Londýna, vytvořil k filmu podmanivý soundtrack, který vás dostane na kolena. Dnes již dvorní skladatel všech animáků (Jak vycvičit draka, Kung Fu Panda, Shrek) dodal filmu impozantní ráz, za který si bez debat zaslouží svou vydobytou slávu a o pár let později dokonce i oscarovou nominaci – právě za Jak vycvičit draka (2011).

Posuďte sami – píseň s názvem vypůjčeným od samotného skladatele R. Strausse, Death and Transfiguration, vás zcela jistě rozněžní.

Okrsek 49

Hvězdy jako Joaquin PhoenixJohn Travolta zazářily v roce 2004 ve filmu, který možná až příliš pateticky, ale snaživě, nabízí sondu do života hasičů riskujících život každým dnem. Téma, které se překvapivě na stříbrném plátně moc často neobjevuje, si i přes přílišnou dojímavost zaslouží vaši pozornost – už kvůli výbornému soundtracku, který filmu dodává dramatičnost i emocionálnost zároveň.

Nepříliš známí skladatelé William Ross a Shane MacGowan kombinují dohromady výborné zpívané písně i instrumentálky a v závěrečné scéně vás jejich A Call to Courage zaručeně rozbrečí. Už jen kvůli této melodii Okrsek 49 musíte vidět a nechat se dobrovolně dojmout.

Osamělý jezdec

Jestli vám před rokem v kinech unikla novinka, která i přes obsazení nestárnoucím Johnnym Deppem kritiky příliš neokouzlila, dejte jí šanci alespoň na DVD – už kvůli melodiím, které pro film nevytvořil nikdo jiný než legendární Němec Hans Zimmer.

Jeden z nejlepších současných filmových skladatelů vůbec má na kontě snímky jako Nolanův Počátek:

Pokračování Pirátů z Karibiku, kde tak trochu ukradl slávu svému kolegovi Klausi Badeltovi, který složil nehynoucí melodii z prvního dílu:

Scottova Gladiátora (2000):

I všemi zbožňovaného Lvího krále z roku 1998, za kterého si vysloužil Oscara:

Bez originálních tónů skladatele, který je sám proslulý tím, že ve svých melodiích vždy komponuje hudební prvky scenérií, ve kterých se filmy odehrávají, by Osamělý jezdec byl zcela průměrným rádoby westernem. S Zimmerovým doprovodem ale film dostává zcela novou dimenzi a neměl by vaší pozornosti uniknout. Snad vás naláká malá ochutnávka z filmu, která vyhrává do klusání Tontova (Depp) nádherného koně Silvera.

A pokud by se vám do Osamělého jezdce přece jen nechtělo, můžete si vybrat jakýkoli jiný z výše zmíněných filmů, které Zimmer okořenil svou majestátní hudbou. Alespoň za poslech každý z nich rozhodně stojí.

Jak je vidět, filmy dnes již zdaleka nejsou jen vizuálním zážitkem, ale zlákat vás mohou i tím poslechovým. Dejte tedy šanci některému z těchto snímků – ze židle vás možná nezvednou, ale že to bude pastva pro uši, to vám slíbit můžeme.

Tak proč nezkusit sledovat filmy zase trochu jinak…

Zdroj perexové fotografie: Universal Pictures

Karolina Tomšová

Karolina Tomšová

Studentka Filozofické fakulty UK v Praze, milovnice filmů, koček, dobrého jídla a nejlépe toho všeho dohromady.

Zanechte komentář