Margarín vs. máslo – jdete po ceně nebo po kvalitě?

Na talíři / 24.2.2015

Dost bylo řečí o nadpřirozených schopnostech másla a škodlivosti margarínů. Je třeba vyjasnit tento oblak předpojatosti, a to jednou pro vždy.

Určitě jste si již minimálně jednou položili otázku, co je tedy lepší. Kostka tužšího másla nebo lehce roztíratelné margaríny? Odpověď není zcela jednoznačná, vzhledem k tomu, že každý produkt obsahuje jak kladné, tak záporné komponenty. Proto vám většina odborníků nemůže doporučit konzumovat pouze máslo nebo pouze margaríny, je třeba najít střední cestu.

Máslo

Tradiční máslo / zdroj: filckr.com (blu-news.org)

Tradiční máslo. Zdroj: filckr.com (blu-news.org)

 Tip: Navštivte muzeum másla v obci Máslovice, kde můžete vidět staré technologie výroby.

Jedná se o mléčný výrobek vytvořený stloukáním smetany, obsahující minimálně 80 % mléčného tuku, vody a mléčné sušiny (bílkovin a laktózy). Tradiční plnotučná másla obsahují 82 % tuku a právě tento údaj byste měli na obalu hledat jako první. Vzhledem k mírnému opadnutí zájmu o máslo (během posledních pár let) přišli výrobci na trh s novinkami jako polotučné (40 % tuku) a třičtvrtětučné (60 % tuku) máslo. Vtip je v tom, že tuk, o který bylo máslo ochuzeno, se nahradí vodou, a dojde tak k úbytku výživových hodnot, kterými se původní máslo honosilo. A aby to bylo ještě lákavější, tak je samozřejmě levnější než běžná verze. Vždyť přece platíte hlavně za vodu.

Není máslo jako máslo

Bohužel žijeme v době, kdy se velké množství výrobců snaží spoléhat na lenivost a ducha-nepřítomnost konzumentů, kteří si bez mrknutí oka koupí kdejakou „směsnou pomazánku“ v domnění, že si domů odnášejí tradiční máslo. Lákavá cena, klamavý obal. Nenahraditelné máslo někdo naráz nahradil.

Co je tedy třeba vědět, abyste měli jistotu, že kupujete produkt, který je hoden označení máslo?

  • Obsah mléčného tuku v másle vyrobeném pouze ze smetany je minimálně 80 %
  • Čerstvé máslo je čerstvé pouze po dobu 20 dnů od výroby
  • Máslo koupené v prodejně vydrží 35 – 55 dnů od data výroby

Klady a zápory

Máslo je bohaté na vitamíny, ale i jiné látky, jako jsou vitamin E, karoten, vápník, jód, fosfor, hořčík, sodík a další. Ovšem naproti tomu stojí poměrně hojně zastoupené tuky, mastné kyseliny, voda a všechny naprosto převyšující cholesterol. I přes svou nezaměnitelnou chuť máslu chybí dostatečné množství mastných kyselin.

Pozn.: Kvůli uvolňování mléčných bílkovin by se na másle nemělo smažit. Tyto bílkoviny se při smažení rozkládají na našemu zdraví nelahodící složky, proto se doporučuje smažit jedině na přepuštěném másle.

Margaríny

Roztíratelné margaríny /zdroj: flickr.com (Cliff)

Roztíratelné margaríny. Zdroj: flickr.com (Cliff)

Jde o výrobky obsahující rostlinné oleje a živočišné tuky (popřípadě každé zvlášť), které tvoří asi 80 % výrobku, dále je to voda, mléčný tuk (max. 3 %) a látky, které zabezpečí správnou roztíratelnost a konzistenci (zpravidla emulgátory).

Nejlepší volba?

To, jestli kupujete ideální verzi margarínu, zjistíte, jedině pokud je na obalu uvedena tabulka nutričních hodnot. Zde si vyhledáte tzv. polynenasycené mastné kyseliny, které jsou pro naše zdraví prospěšné, a jejichž zastoupení by nemělo být zcela mizivé. Tyto kyseliny se dále dělí na Omega 3 a Omega 6. V ideálním případě by měla být hodnota u Omega 3 vyšší, jelikož jsou pro nás prospěšnější. Stejně jako u másla i zde najdete spoustu nežádoucích „přísad“, kterým se pravděpodobně vyhnete jedině tak, že přestanete margaríny konzumovat.

Logo "Vím co jím".  /zdroj: vimcojim.cz

Logo „Vím, co jím“. Zdroj: vimcojim.cz

Mimo to, chcete-li si být jisti, že bylo složení těchto margarínu ověřeno někým kvalifikovaným, podívejte se, jestli je na obale logo společnosti Vímcojím.cz.

Margaríny s nižším obsahem tuku než je 40 % (polotučný margarín) jsou označovány jako roztíratelné tuky. Konzistenčně to vypadá naprosto šíleně a vzhledem k tomu, že si koupíte produkt, který zpravidla obsahuje 80 % vody, je s podivem, že to vypadá, jak to vypadá. Prakticky si koupíte jen umaštěnou vodu.

Je tedy na vás, koupíte-li si margarín nebo máslo. Je ale třeba vědět, které látky v něm obsažené jsou pro vás prospěšné a především, kolik procent tuku by měl nejméně mít.

Zdroj perexové fotografie: flickr.com (Veganbaking.net)

Kristýna Šopfová

Kristýna Šopfová

Věčný snílek, částečná workoholička a absolutní milovnice jídla.

Zanechte komentář