Recenze: Dying Light – lovený běžec

Technologie / 19.2.2015

Autor:

Zombíků není nikdy dost. Navíc ještě ve spojení s parkurem, notnou dávkou hororu a boje o přežití, tvorbou předmětů, střelbou a výbuchy.

Lásku k zombíkům nechováme jen u nás, ale jak lze vidět, mají je rádi i v polském studiu Techland, které má na svědomí docela povedenou sérii Dead Island. Hra nabídla příjemné tropické otevřené prostředí, slušný soubojový systém, systém vylepšování a tvorbu předmětů. Bohužel stále opakující se úkoly a stereotyp řadil hru mezi lehký nadprůměr.

Vývojáři pokračují ve svém nápadu a na silných stránkách hry postavili hru zcela novou, ve které fanoušci Dead Islandu budou jako doma a díky svěžím nápadům si hra určitě získá mnoho nových fanoušků.

To je výhled

To je výhled. Zdroj: printscreen, Mateu Pejsar, Generace 21

Všechno kvůli jedné složce

Hned na začátku na vás čeká seskok do infikovaného města Harran, kam vás zaslala agentura stojící za zásobováním oblasti pomocí leteckých zásilek. Vžijete se do role agenta Kyla Cranea, jehož úkolem je spojit se s šéfy jednotlivých skupin přeživších a nalézt velmi důležitou složku s dokumenty.

Crane není člověk bez citu, takže se bude snažit pomáhat přeživším ať už ve velkých základnách, tak i menších osadách. Příběh je naplněn i nečekanými zvraty a překvapivými odhaleními. Škoda jen, že hra nenabídla nějaký ten způsob rozhodování, protože by to sem opravdu sedělo. V úkrytech přeživších je cítit ta správná atmosféra, která opravdu nutí hráče pomáhat.

Nepříjemný soupeř pro boj zblízka

Nepříjemný soupeř pro boj zblízka. Zdroj: vydavatel hry

Pohyb městem

Samotné město není až tak rozlehlé, protože oproti Dead Islandu ve hře nejsou žádné dopravní prostředky a všechen pohyb po herní mapě musíte absolvovat po svých. Naštěstí je ve hře výborně udělaný free running. Crane se dokáže dostat, kam vás jen napadne a opravdu nejste ničím limitováni. Skákat ze střechy na střechu, prokluzovat v úzkých průchodech, šplhat po skalách, prostě správný parkur jako byl ve hře Mirror’s Edge, akorát máte k dispozici celé město.

[three_fourth]

Kooperace běžců

Hra nabízí i kooperativní mód až pro čtyři hráče, který posouvá zábavnost zas o kousek dál. Ve více lidech se prostě lépe přežívá a i na pohled je to efektivnější, když čtyři běžci skáčou po městě. Samozřejmě pak nastává i dělba o nalezené suroviny.

[/three_fourth]

Město Harran je kulturou blíže k orientu, tedy budovy a prostředí připomínají Turecko, možná i trochu Řecko. Co se týče vizuální stránky, tak hra nabízí spousty pěkných pohledů. Po celém městě se nachází hromada zásob, proto pokud se neženete za cílem a budete prozkoumávat budovy, vozidla, tak narazíte na slušné zásoby a zbraně, které následně můžete vylepšovat a upravovat. Podobně jako tomu bylo v Dead Islandu.

Přátelé z věže

Přátelé z věže. Zdroj: printscreen, Mateu Pejsar, Generace 21

Přes den lovcem, v noci kořistí

Be The Zombie

Hra vás nechá si dokonce hrát na nočního zombíka a trochu potrápit přeživší ve městě nebo ostatní hráče v multiplayeru v režimu Be The Zombie. Zombík má svůj vlastní strom dovedností, takže se časem stává ještě silnější. Jedná se o velmi zábavné zpestření hry, tento noční lovec je silný a velice rychlý, jen si musíte dát pozor na UV lampy a ostatní pasti.

S čím si vývojáři hodně pohráli, je střídání dne a noci, hlavně změna, která nastane, když slunce zapadne za obzor. Přes den potkáváte především tupé a pomalé zombíky, časem se sice obtížnost zvedá a přibude pár běhavých, pár silnějších a pár speciálních, ale vše se dá bez většího problému zvládnout, ale jakmile zapadne slunce, tak se karta obrací a přežití je najednou velmi obtížné.

Do ulic se dostanou nové typy zombíků, se kterými si není radno zahrávat, dokáží za vámi skákat na střechy, rozcupovat vás pár ranami. Ze začátku hry boj nepřipadá v noci vůbec v úvahu a rychlý úprk je docela složitý, proto je lepší se krčit ve stínu a snažit se projít bez povšimnutí. V pozdější fázi hry se už můžete pokusit nepřátele pomalinku a po jednom lovit, protože v noci získáváte dvojnásobek zkušeností než přes den, ale ani na konci hry se nejedná o jednoduchou záležitost.

Čas na pořádnou koupel

Čas na pořádnou koupel. Zdroj: printscreen, Mateu Pejsar, Generace 21

Sběr a tvorba

Na běhání po městě a zachraňování přeživších je potřeba pořádné vybavení, střelné zbraně jsou opravdovou vzácností, proto se rádi spokojíte s teleskopem, basebalovou pálkou nebo i obyčejnou trubkou. Všechny zbraně lze za pomocí speciálních předmětů vylepšit nebo je rovnou celé předělat v něco lepšího za pomoci trochy materiálu a blueprintu.

[tabs tab1=“Story trailer“ tab2=“Launch trailer“]

[tab id=1]

[/tab]

[tab id=2]

[/tab]

[/tabs]

Zbraně se časem opotřebují a opravovat je nelze donekonečna, proto nemá moc cenu si nějakou příliš šetřit, při nejhorším obchodníci mají své obchody stále plné a město skýtá opravdu velké množství různých zbraní.

Kromě zbraní budete vylepšovat i sami sebe. Schopnosti jsou rozděleny do tří skupin: přežití, boj a obratnost. Za vše, co ve hře děláte, získáváte zkušenostní body do některé z dovedností. Body do přežití získáváte za splněné úkoly, zachráněné civilisty, nalezené zásilky. Body do obratnosti získáte za běhání, skákání a časovky. Do boje zas za zabíjení zombíků a plnění bojových výzev.

[tabs tab1=“Klady“ tab2=“Zápory“ tab3=“Informace“]

[tab id=1]

  • Otevřené prostředí
  • Free running
  • Tvorba předmětů
  • Bohatý herní obsah
  • Kooperace
  • Perfektní atmosféra
  • Noční přežití

[/tab]
[tab id=2]

  • Absence dopravních prostředků
  • Žádná možnost změny či rozhodnutí
  • Příběh by mohl být lepší

[/tab]
[tab id=3]

Recenzovaná verze: PC

Vychází na: PC, PS4, Xbox One

Vydavatel: Warner Bros Interactive

Vydavatel v ČR: Cenega

Vývojáři: Techland

[/tab]

[/tabs]

Verdikt

Dying Light je velice povedenou hrou a vývojářům z Techlandu se to tentokrát opravdu povedlo. Vlastně jediné, co bych hře vytkl, je absence nějakého rozhodování, dopravních prostředků a menší rozloha mapy. Jinak se budete bavit po celou dobu hraní.  Jen doufám, že vývojáři nebudou mít už zombíků plné zuby, ale budou ve své práci pokračovat.

Zdroj videí: YouTube.com

Zdroj perexové fotografie: Vydavatel hry

Mateu Pejsar

Mám rád knihy, filmy, hry, auta, hudbu, nejnovější technologie a dobré jídlo. To je také důvod, proč zrovna o některých těchto věcech píši.

Zanechte komentář